EN|RU|UK
 Общество, Политика Украины
  4343  29

 Наркополітика в Україні: лікування чи знущання


Автор: Євгенія Слівко

У Верховній Раді зареєстрували проєкт закону щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів та зловживання ними. Депутати пропонують запровадити більш сувору наркополітику в Україні.

До Верховної Ради України було подано проєкт Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів, який, на думку авторів ініціативи, покликаний боротися з незаконним обігом наркотиків.

На думку авторів, законопроєкт має боротися з "одним із найнебезпечніших видів злочинності", - незаконним обігом наркотиків та психотропів, а також "їхніх аналогів" – про це йдеться в пояснювальній записці документу.

ШЛЯХ, ЯКИМ СВОГО ЧАСУ ПІШЛА РФ

Автори законопроєкту (депутати фракції "Слуга народу" — Андрій Одарченко, Олександр Бакумов, Вікторія Кінзбурська, Дмитро Любота, Юрій Здебський, Микола Кириченко, Галина Михайлюк, Павло Сушко та Марія Мезенцева) стверджують, що в Україні наркотичні речовини вживають від 324 тисяч до 424,7 тисячі осіб: "За останні десять років кількість смертей серед осіб, які перебували на наркологічному обліку, зросла більше ніж у три рази, у тому числі від передозування – майже в чотири рази. Загрозливих розмірів набули поширеність розладів психіки та поведінки внаслідок вживання наркотичних речовин (174,7 на 100 тисяч населення), а також психічні захворювання (11,5 на 100 тисяч населення)", – пишуть вони у пояснювальній записці.

"Під час моєї передвиборчої кампанії на кожній зустрічі з виборцями в Харкові ми обговорювали проблему наркоманії. Громадяни постійно надсилають звернення, у яких просять нарешті подолати цю проблему. Жаліються, що ледь не в кожному харківському під’їзді знаходять шприци, голки і неподалік цих же під’їздів можна незаконно придбати ліки або наркотичні речовини", - повідомляє Андрій Одарченко, депутат фракції "Слуга народу".

Наркополітика в Україні: лікування чи знущання 01

 Андрій Одарченко

Разом з тим, автори стверджують, що ініціатива дозволить якісно вдосконалити боротьбу з торгівлею та вживанням наркотичних речовин: "Законопроєктом комплексно удосконалюються норми законодавства щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, їхніх аналогів та зловживанню ними. Крім того, запропоновано зміни в частині адміністративної відповідальність за ухилення від медичного огляду чи медичного обстеження. Враховуючи викладене, законодавчі зміни спрямовані на вирішення нагальних проблем, щодо яких сформований вагомий суспільний запит та висловлювалися думки експертів, науковців та практиків", - пишуть автори.

Незважаючи на зацікавленість народних депутатів у подоланні наркоманії, експерти у сфері паліативної допомоги вважають цей законопроєкт основою для встановлення в Україні репресивної політики стосовно і наркозалежних людей, і пацієнтів, що потребують знеболення.

У разі його прийняття, фактично будь-яку людину, хвору на наркозалежність, можна буде відправити на примусове лікування, і будь-кого – відправити на примусовий медогляд чи притягнути до кримінальної відповідальності за "пропаганду наркотичних засобів". Це той шлях, яким свого часу пішла РФ, і яким нині пропонують іти Україні, попереджають експерти, громадські активісти і правозахисники:

"Мені складно уявити шлях, який для себе обирає Україна, йдучи до подолання наркозалежності. Весь цивілізований світ намагається захистити і убезпечити громадян від ризиків, пов’язаних зі зловживанням наркотичних засобів, а те, що пропонують автори цього законопроєкту, більше нагадує закони Північної Кореї або Росії, але точно не Європи. Як можна людину примусити бути здоровою", - говорить  Дмитро Шерембей, голова координаційної ради Благодійної організації "100% життя".

Керівник державної установи "Центр психічного здоров’я і моніторингу наркотиків та алкоголю Міністерства охорони здоров’я України" Сергій Шум каже, що у пояснювальній записці є посилання на неіснуючі документи: "Автори посилаються на нашу організацію і на документи, яких не існує в природі, щоб протягти цей законопроєкт. Їхня мотивація дуже загадкова, з огляду на те, що жоден з депутатів-авторів не має ніякого відношення до медичної сфери і не входить до відповідних комітетів".

Наркополітика в Україні: лікування чи знущання 02

 Сергій Шум

Деякі положення і формулювання законопроєкту викликали занепокоєння не лише в експертному середовищі, а й серед пацієнтів, які вимушені приймати знеболювальне, в складі яких є наркотичні речовини.

ЩО Ж ВІДБУВАТИМЕТЬСЯ З НАРКОЗАЛЕЖНИМИ ТА ЇХНІМ ЛІКУВАННЯМ

Проєктом закону передбачено внесення змін до законодавчих актів:

  • Кримінального кодексу України,
  • Цивільного процесуального кодексу України,
  • Кодексу України про адміністративні правопорушення,
  • ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень",
  • ЗУ "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори",
  • ЗУ "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними".

Депутати хочуть повернути, так звану радянську модель до сучасного українського законодавства. Запропонована ініціатива має певні неточності у термінології та застарілу нормативну базу, що суперечить міжнародному європейському праву людини:

  • У всіх законодавчих актах використовується застарілі поняття, такі як "наркоманія", "хворі на наркоманію". Проте, Кодування діагнозів в Україні здійснюється відповідно до Міжнародної статистичної класифікації хвороб. Тобто, замість застарілого "наркоманія" та "хворі на наркоманію", у всьому цивілізованому світі застосовується поняття – Розлади психіки та поведінки внаслідок вживання психоактивних речовин.

Простими словами, діагнозу "наркоманія", який визначено у проєкті закону, просто не існує.

  • У нормативних актах пропонується окремо виділяти направлення "хворих на наркоманію" на примусове лікування. Тобто, у документі лише наявність факту "наркоманії" передбачає можливість примусового лікування, що є порушенням прав людини. Оскільки відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу" лише у визначених випадках така норма може застосовуватись до хворих із психічними захворюваннями.
  • Кодекс України про адміністративні правопорушення. "Стаття 441. Ухилення від медичного огляду чи медичного обстеження". Наприклад, ухилення особи, від медичного обстеження на предмет встановлення факту зловживання наркотичними засобами або психотропними речовинами чи наявність наркотичного сп’яніння -тягне за собою накладення штрафу від двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Ухилення особи, хворої на наркоманію, від медичного огляду на наявність наркотичного сп'яніння - тягне за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

ЩО ЧЕКАТИМЕ НА ГРОМАДЯНИНА З РЕЦЕПТОМ НА ЗНЕБОЛЮВАЛЬНІ ЧИ ПСИХОТРОПНІ ЗАСОБИ У АПТЕЦІ

Відпуск аптеками та аптечними пунктами наркотичних (психотропних) лікарських засобів, окрім як на підставі електронного рецепта, забороняється.

Електронний рецепт створюватиметься, зберігатиметься та передаватиметься через інформаційну (інформаційно-телекомунікаційну) систему, доступ до якої надаватиметься уповноваженим особам, що здійснюють виписування електронного рецепта та уповноваженим особам, які здійснюють відпуск лікарського засобу за електронним рецептом.

Інформаційно-телекомунікаційна система, в якій створюється, зберігається та передається електронний рецепт, повинна мати систему захисту інформації.

Порядок виписування електронних рецептів на наркотичні (психотропні) лікарські засоби розробляється та затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.

Особи ж які допустили відпуск з аптек та аптечних пунктів наркотичних(психотропних) лікарських засобів з порушенням вимог, нестимуть відповідальність, передбачену законом.

"Якщо цей законопроєкт ухвалять, важкохворим пацієнтам буде ще важче отримати сильнодіючі знеболюючі лікарські засоби, бо він обмежує метод виписування рецептів і відпуску знеболюючих препаратів з аптек лише електронним рецептом. Але його ще навіть не існує - з 1 квітня 2020 року він має запрацювати лише у двох пілотних областях. Крім того, порядок надання медичної допомоги та відпуску препаратів з медзакладів (аптек) є компетенцією органу ліцензування, а саме МОЗ. Проєкт закону створює також перешкоди для отримання пацієнтами повної та вичерпної інформації про лікарські засоби, що йде всупереч Основам законодавства України про охорону здоров’я. Тому що "пропагандою" можна потрактувати фактично будь-яке поширення достовірної інформації про лікарські засоби, просвітницьку діяльність", - вважає Олена Коваль, експерт з наркополітики, консультант програми Громадське здоров’я Міжнародного фонду Відродження.

За словами експертів та лікарів, переважна більшість запропонованих проєктом ініціатив не будуть працювати через велику кількість невідповідностей і протиріч із чинним законодавством, а також відсутність механізмів впровадження окремих норм:

"Вони пропонують у разі ухилення пацієнта від медичного обстеження штраф від двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Це повний абсурд, оскільки медичний огляд має відбуватись за усвідомленої згоди особи або її законних представників. Це не я вигадав – це передбачено Статтею 11 ЗУ "Про психіатричну допомогу", де визначено випадки, коли психіатричний огляд може бути здійснено без усвідомленої згоди. Таким чином покарання за відмову особи від медичного огляду не може бути застосовано", - стверджує Дмитро Шерембей, голова координаційної ради благодійної організації "100% життя".

Наркополітика в Україні: лікування чи знущання 03

 Дмитро Шерембей

"Примусове лікування людей із наркозалежністю є доведено неефективним, як і репресивна наркополітика в цілому – про це є маса наукових досліджень і публікацій. Серед тих наркозалежних, яких лікували примусово, вищий рівень рецидивів вживання, передозувань, смертності. Це не той підхід, який використовується в цивілізованому світі", - говорить начальник департаменту Центру психічного здоров'я та моніторингу наркотиків і алкоголю МОЗ України Артем Осипян.

Самі ж народні депутати, які є авторами поданого законопроєкту, після численної кількості критичних коментарів щодо законодавчої ініціативи стверджують, що не мають на меті вносити цей законопроєкт до сесійної зали. Вони ставлять собі мету лише обговорити дану проблему з суспільством і внести відповідні зміни до документу:

"Звичайно, що ми не збираємося завтра ухвалювати цей законопроєкт, я навіть сам як народний депутат і юрист бачу в ньому чималу кількість неточностей, але на мою думку, такі діалоги повинні відбуватися задля ефективності у боротьбі з такою проблемою, як наркоманія. Ймовірно, ми навіть замінимо поданий законопроєкт або, скоріше за все, доопрацюємо. Все це реально змінити на даному етапі", - вважає Андрій Бакумов, депутат від фракції "Слуга народу".

ЗА ПРОПАГАНДУ БУДУТЬ КАРАТИ, АЛЕ ЩО ТАКЕ "ПРОПАГАНДА"?

Окремо слід зазначити, що депутати також пропонують карати громадян за пропаганду наркотичних речовин, проте, що таке "пропаганда" не пояснює обговорюваний законопроєкт, а також жоден інший законодавчий документ.

Таким чином, до пропаганди можна віднести будь-яке згадування наркотичної речовини вголос.

"Звичайно, це не найстрашніше, що бентежить у поданому законопроєкті, але автори пропонують також використовувати таке поняття, як "пропаганда", незважаючи на те, що у Конституції навіть немає такого визначення, а це означає, що цим терміном зможуть маніпулювати правоохоронні органи", - зазначив Павло Скала,  Асоційований директор з політики та партнерських відносин Альянсу громадського здоров’я.

У новій редакції КК за "пропаганду або рекламу" таких засобів та речовин передбачається покарання у вигляді штрафу від трьох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк від двох до п’яти років.

Тобто, навіть в аптеці такої інформації не повинно бути, і якщо ви не медпрацівник, то жодним чином не дізнаєтеся про такі краплі як "Ораморф" для дітей, які можна застосовувати майже з перших днів життя. В Україні не існує інших препаратів для знеболювання дітей, незважаючи на те, що він має вміст наркотичної речовини.

Автори законопроєкту пояснюють, що планують замінити цей термін:

"Дійсно, мене як юриста також хвилює таке питання як поняття "пропаганда" у цьому контексті, тому однозначно він має бути зміненим, ймовірно ми його поміняємо на термін "реклама", але це ще треба обговорювати", - говорить Олександр Бакумов.

Наркополітика в Україні: лікування чи знущання 04

 Олександр Бакумов

Наразі майбутнє такої неоднозначної законодавчої ініціативи насправді залежить виключно від народних депутатів, яким очевидно доведеться внести численну кількість правок, перед тим як "завести" її до сесійної зали.

"Навіть сама поява цього законопроєкту - це середньовічне мракобісся, якому не місце в жодному цивілізованому суспільстві", - вважає Дмитро Шерембей, голова Координаційної Ради БО "100% життя".

З ним важко не погодитися, адже наркоманія – це не нежить чи ГРВІ, від яких можна вилікувати за декілька днів. Наркоманія дійсно вбила багатьох людей, але ще більше вбиває неправильна наркополітика.

Питання - чи піде Україна шляхом примусового лікування - залишається відкритим, але перші кроки у цьому напрямку вона, схоже, вже зробила.

Євгенія Слівко, для Цензор.НЕТ

Источник: https://censor.net.ua/r3176143
 Топ комментарии
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх