EN|RU|UK
 Политика Украины, Происшествия
  7656  45

 Олексій Данілов: "Україна першою визначила, що "Боїнг" був збитий, але для цього ще треба було зібрати докази"


Автор: Юрій Бутусов

Про те, що відбувалося у перші години після авіакатастрофи в Ірані, чому влада робила помірковані заяви, а також про те, як далі діятиме Україна, читайте в інтерв’ю із Секретарем Ради національної безпеки і оборони України Олексієм Даніловим.

Олексій Данілов: Україна першою визначила, що Боїнг був збитий, але для цього ще треба було зібрати докази 01

Фото: День

- Як розвивались події у зв’язку із загибеллю літака? Чи була у вас заздалегідь інформація, щоб закрити повітряний простір Ірану для українських літаків, чи був час попередити МАУ?

- Ніч 8 січня була дуже складною. Ніхто не міг передбачити такої ситуації, розклад прибуття та відбуття до Тегерану показує, що пасажирські літаки європейських держав-членів НАТО без обмежень перетинали кордони Ірану. Наприклад, до вильоту "Боїнга" МАУ з Тегерану вилетіли лайнери німецької "Люфтганзи", Австрійських авіаліній, а за дві хвилини після – літак турецької авіакомпанії. Тому всі закиди у бік влади з цього приводу – не більш ніж маніпуляція. Хронологія подій була такою: о 4.44 за київським часом диспетчер аеропорту Тегеран визначив, що літак зник з радарів. О 5.15 голова СЗР (Служба зовнішньої розвідки) доповів про те, що в Тегерані розбився літак, але ще невідомо, кому він належить. О 5.41 зателефонував голова СЗР повідомив, що літак український, авіакомпанії МАУ, на борту близько 180 осіб, інформація перевірена та підтверджена. О 5.47 я проінформував президента України, потім голову Верховної Ради та прем’єр-міністра. За дорученням президента о 6.10 вже працював оперативний штаб із залученням представників усіх необхідних державних органів.

- Які кроки зробив оперативний штаб у перші години?

- Перше, ми налагодили закритий зв'язок з Тегераном і усіма нашими представниками там. Це представники нашого консульства, посольства, окремі співробітники, і ми одразу почали отримувати певну інформацію про те, що там відбувається. Скільки громадян України було на борту. По-друге, почали розслідування причин, отримали списки людей, які були зареєстровані на літак - їх було 169 осіб, в літаку – 167. Ми отримали інформацію про те, що були певні затримки з відправкою літака на одну годину. Треба було одразу з’ясувати - чому? Ці затримки були пов'язані з тим, що було перевантаження літака і 80 валіз пасажирів, що були завантажені, зняли, вони знаходяться сьогодні на митному терміналі в Тегерані. Літак злітав не перевантажений. Тобто частина валіз загиблих досі знаходяться в аеропорту. По-третє, ми приступили до формування міжвідомчої групи фахівців для оцінки вхідної інформації, щодо авіаційної безпеки, розвідки, експертиз усіх видів з розслідування катастроф та аварій літаків, у тому числі вибухотехників із досвідом розслідування катастрофи "Боїнга" МН-17 у 2014-му. Була сформована група з 45 осіб, визначено обладнання для проведення розслідування, поставлено завдання Міністерству оборони забезпечити літак на Тегеран. Одночасно ми почали перемовини про терміновий виліт нашої групи та долучення до розслідування разом з іранцями. Була певна затримка, бо узгоджували проліт літака Міністерства оборони. Деякі іноземні партнери нам не радили відправляти цю групу в Іран, але президентом було ухвалено рішення, що вилітаємо, і було поставлене завдання, щоб до кінця доби літак уже був у повітрі. І 9 січня о 3.30 за київським часом, тобто менше ніж за добу, наші фахівці вже були в Тегерані та почали роботу. Ви розумієте, наскільки важливо було одразу почати цю роботу, отримати доступ до уламків, ми діяли надзвичайно швидко.

- Посольство України 8 січня зробило заяву, що загибель літака сталася через "технічні проблеми", фактично наші дипломати підтримали хибну версію, розповсюджену іранською владою. Це багатьох ввело в оману, адже позиції держави в таких випадках довіряєш. Коли будуть звільнені або притягнуті до відповідальності українські дипломати в Ірані, які розповсюдили дезінформацію?

- Заява посольства була санкціонована нами, це було необхідне рішення, щоб налагодити співпрацю з іранською владою, і ми розуміли ризики. Ми вдячні українським дипломатам у Тегерані, які діяли професійно та якісно. Наші дії повністю відповідають національним інтересам, ми бачимо, що результати нашої роботи корисні для нашої держави. І за це я готовий відповідати.

- Тобто працівники посольства діяли санкціоновано?

- Я можу сказати, що ми задоволені роботою нашого посольства, нашого консульства. З першої хвилини, як був створений оперативний штаб, усі працювали як єдина команда але в деяких ситуаціях хтось має брати на себе репутаційні ризики – у кожного своя робота задля досягнення спільного результату.

Важко переоцінити для України професійні дії тих, хто працював в оперативному штабі та 45 українських експертів, які вилетіли до Тегерану та максимально швидко здобули докази ураження літака зенітною ракетою. Дії нашої комісії заслуговують на найвище визнання.

- Хто першим заявив версію про ураження нашого літака ракетою?

- Нагадаю, в першу добу жодна країна не виступала з якоюсь чіткою інформацією щодо причин катастрофи, уся відповідальність за правильні дії та висновки була на нас, на Україні. Одразу, як тільки наші фахівці прибули на місце катастрофи, ми щогодини отримували інформацію, необхідну нам для системного аналізу, відеоматеріали, фото. За дорученням президента з жовтня при апараті РНБО ми впровадили комплекс, який дає змогу збирати та аналізувати великі обсяги даних та будувати прогнози. Система дала нам 7 варіантів можливих версій. Варіант, що літак було уражено ракетою, у першу добу, ще до заяв керівників країн НАТО, набрав 74% вірогідності. Тому наступного дня, отримавши дані щодо стану двигунів літака, які було знайдено, я одразу дав коментар, до речі, вашому виданню, він був опублікований о 10.43 9 січня. Ця інформація через Цензор.НЕТ розійшлась усіма світовими ЗМІ. І вже після цього, увечері 9-го з відповідними заявами виступили керівники окремих західних країн. Таким чином, те, що наш напрям розслідування був правильним, це очевидний факт. Ми першими дійшли висновків що "Боїнг" був збитий ракетою. Ми були впевнені, що знайдемо докази вибуху ракети на літаку. У нас був козир, який ми мали розіграти. Якби надії на докази були відсутні, то тоді б доводилось робити гучні заяви. Ми сподіваємось, що в такому форматі як зараз, державні інтереси у цій справі зможемо захистити набагато краще.

Ви були свідком та учасником подій, певною мірою ваші публікації були детонатором цих процесів, тож наші висновки щодо ракети були зафіксовані, і вже після нас пролунали заяви інших держав, ви погоджуєтесь?

- Так, інформацію щодо ракетного нападу як основної версії катастрофи я дійсно почув приблизно о 9.30 ранку 9 січня саме від вас. Але чому в такому разі президент України та наші представники давали такі помірковані і компромісні оцінки, в той час як Голова уряду Канади Джастін Трюдо фактично висунув ультиматум Ірану і вони на нього одразу пішли?

- Ми мали розглядати варіант, що залишимось із проблемою один на один, і нам потрібні були не різкі заяви, а можливість нашій слідчій групі збирати докази. Емоції та чутки до судової справи не докладеш. Іран з початку заявив про технічні проблеми на борту, і нам потрібно було знайти докази нашої версії, а вже потім використовувати їх для заяв. Ця лінія дій була визначена президентом Володимиром Зеленським, і усі наші дії та кроки цій лінії відповідали.

Коментар, який ми з вами підготували та оприлюднили на "Цензорі", спричинив вибух у світових ЗМІ, і я це зробив завдяки позиції президента. Результат ми з вами сьогодні маємо. Іран визнав свою відповідальність. Зараз у нас є наступний етап – етап юридичних процесів, компенсацій.

- Іранська влада знала від початку, що трапилось, але вони три дні ганебно брехали та розповсюджували недостовірну інформацію про "технічну версію". Вони б залюбки поклали відповідальність на Україну, якби наші експерти не знайшли доказів. Чому не назвати брехню брехнею?

- Ви, журналіст, висловлюєте свою громадянську позицію. А я - державна людина, маю бачити які державні інтереси є у справі. Ось і все.

- Ви єдина посадова особа держави, яка висловила за ці три дні достатньо жорстку і чітку позицію, що перша з версій – це ракета "Тор". Ваша заява була узгоджена з президентом?

- Я лише Секретар РНБО, Голова РНБО - президент. Для певних речей у президента є секретар РНБО, деталі не важливі.

-Яку допомогу надали нам наші західні партнери? Чи дали нам докази щодо ракетної атаки?

-Західні партнери надавали нам консультативну допомогу, характер її розкривати не можу. Хочу зауважити, що ця допомога в будь-якому разі вимагала від нас власних дій щодо встановлення істини. Без встановлення реальних доказів будь-яка інформація не має достатньої ваги.

-Хочете сказати, що підтримка Заходу була суто політична, а шукати докази щодо провини Ірану ми були змушені  самі?

-Так. Я читаю, як від нас вимагають різких заяв, в стилі Трюдо. Але давайте зрозуміємо – Україна абсолютно в іншому становищі та у більш складній ситуації, ніж Канада.

-А які були таємні версії загибелі літака, які ви не оголосили одразу під час розслідування?

-Наприклад, була екзотична версія, що дехто намагався завадити евакуації в літаку співробітників резидентури США в Тегерані, яких могли вивозити за сценарієм відомої операції "Арго". Інший варіант – завадити виїзду вчених, які причетні до ядерної або ракетної програми. Намагались відпрацювати усі основні версії, але з самого початку пріоритетною вважали ракетне ураження.

Олексій Данілов: Україна першою визначила, що Боїнг був збитий, але для цього ще треба було зібрати докази 02

- Чи не завадила роботі оперативного штабу відсутність голови Офісу президента Андрія Богдана, його неповернення за весь цей час в Україну, відсутність голови СБУ Івана Баканова три дні? Також я не побачив на фото засідання робочої групи міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, начальника Головного управління розвідки Василя Бурби, чи були вони на зв’язку?

- З Іваном Бакановим ми спілкувалися о 6-й годині ранку в день трагедії і були на постійному зв’язку, з Андрієм Єрмаком мали контакт практично щогодини. Більше того – всі керівники, які не перебували в той час на території України, всі були на зв'язку. А 12 осіб, які безпосередньо входять в оперативний ,працювали по 20 годин на добу. Якби була необхідність у їхній фізичній присутності тут, вони б зібралися дуже швидко. Усі керівники запитали, чи є необхідність прибуття, я відповів, що є необхідність перебування на зв'язку. Усі установи відпрацювали на відмінно, керівники виконавчих структур МВС – Держслужби надзвичайних ситуацій, Нацполіції брали активну участь. Василь Бурба, наскільки мені відомо, у відпустці.

Якщо за фізичної відсутності керівника система не працює, така система неефективна.

-Добре, що президент з Оману вибрався. А чому ГПУ не відкрило провадження щодо скоєння терористичного акту і не спрямувало його до СБУ?

- Я не керую ГПУ. Там достатньо кормчих.

- Після цих подій чи будете ви порушувати питання перед президентом щодо прийняття нової редакції закону про розвідку, яка вже тривалий час лежить на погодженні та не передається до парламенту? Ситуація з "Боїнгом" продемонструвала, що нам потрібно створити дієву розвідувальну структуру.

- Вважаю, це не тема сьогоднішнього інтерв’ю.

Олексій Данілов: Україна першою визначила, що Боїнг був збитий, але для цього ще треба було зібрати докази 03

- Чи розглядається зараз необхідність скликання засідання Ради безпеки Організації Об’єднаних Націй щодо ситуації з загиблим літаком?

- Це розглядається. Але для початку ми маємо з’ясувати – атака на наш літак була навмисною чи випадковою? Від цієї оцінки залежить напрям наших дій. У кожного дипломатичного процесу має бути своя логіка та послідовність.

- Ми не можемо про це нічого знати напевно без допиту самих іранців, але певне бачення у вас має бути вже зараз.

- Кількість загиблих громадян Ірану, яка знаходилась на борту цього лайнера, найбільша, і наразі ми не вбачаємо спроби навмисної атаки.

- Чи може Україна в односторонньому порядку робити висновки? Адже там загинули не тільки українці, а й громадяни інших країн. Винесення питання щодо створення міжнародної слідчої комісії, розгляд на Радбезі - це можливість створити спільну позицію.

- Україна вже пройшла цей шлях з катастрофою борта МН-17, та міжнародна слідча комісія так і не була створена. Дуже багато записано в статуті ООН, на жаль, багато з того доволі тривалий час не виконується. Там фактично вказано, наприклад, що Російська Федерація не мала б анексувати український Крим та частину Донецької та Луганської областей, але вона це робить. Тобто не варто покладатись на те, дієвість чого не є доконаною. Радбез ООН не може нам допомогти з врегулюванням російської агресії, тож занадто багато сподівань не треба покладати. На превеликий жаль, ООН - зараз організація не достатньо ефективна, а її рішення почасти лише консультативні та декларативні і, на жаль, не лише ООН.

- Я хочу сказати, що відмовляючись від наступальної тактики та тиску на Тегеран, шанси, що Іран виконуватиме зобов’язання щодо відповідальності за вбивство громадян, компенсації для родин, будуть набагато слабші.

- Ви зараз хочете це перевести в суто політичну площину. А наша позиція, що політична стратегія має ґрунтуватись на належно зібраних доказах. Ще раз наголошую: ми наразі не бачимо, що Іран свідомо збив український літак. І такого не вбачають наші західні партнери.

- А хто має бути підозрюваним у цьому зухвалому нападі?

- Весь світ побачив, що сьогодні є великі проблеми з російською протиповітряною обороною. Управління російськими ракетними комплексами вкрай недосконале. Ми бачимо, що російська ППО працює не зовсім коректно. Покупці систем ППО російського виробництва мають звернути на це увагу. 17 вересня 2018 року продані Сирії системи ППО збили російський літак Іл-20. Зараз знову бачимо недосконалість російських ЗРК, що провокує важкі наслідки. Тож, не виключено, що російські компанії-виробники зенітно-ракетних комплексів можуть бути також причетні до трагедії.

- Але потрібно створювати правовий та політичний тиск на владу Тегерану, бо тепер попереду велика робота щодо визначення відповідальності стосовно посадових осіб іранської влади, визначення компенсацій збитків, все це треба визначати.

- Слідство триватиме, воно має пройти свій повний шлях. Після того, як слідством буде встановлено, що сталося,  плануватимемо наступні кроки. Нам не треба зараз ухвалювати поспішних рішень, нам треба відпрацьовувати чіткий план, і він в нас є, замість нас ніхто не буде вирішувати наші проблеми. Я кажу всім нашим партнерам, всім послам, з якими маю численні зустрічі, про яку справедливість у світі та про яке право можна говорити, коли увесь світ знає, що саме Росія знищила малайзійський "Боїнг" та вбила 298 осіб, а нема сил притягти РФ до відповідальності.

- Які будуть зараз дії, які завдання визначає президент стосовно подальших дій Ради нацбезпеки і оборони щодо катастрофи? Чи будете саме ви куратором перемовного процесу?

- Зовнішню політику країни визначає президент, Володимир Олександрович особисто провів велику кількість переговорів з керівниками інших країн, зокрема з президентом Ірану Хасаном Рухані, щодо інциденту. Поточні перемовини з Ісламською республікою Іран веде МЗС. Рада нацбезпеки і оборони перемовини не веде. У нас функція доволі специфічна. Це єдина інституція в країні, де збирається інформація всіх розвідок і спецслужб. На її основі готуються варіанти рішень для президента України. Лише президент визначає наші завдання, оцінює якість і результати нашої роботи.

 Юрій Бутусов, Цензор.НЕТ

Источник: https://censor.net.ua/r3169642
 Топ комментарии
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх