EN|RU|UK
 Политика Украины
  27760  66
Материалы по теме:

 Транспортна блокада – один зі шляхів повернення Криму, - Андрій Клименко

О.Арунян

Деякі іноземні морські та повітряні судна продовжують прибувати на територію анексованого Криму, незважаючи на заборону міжнародних транспортних організацій і загрозу санкцій. Українські експерти та волонтери у відповідь запустили проект «Чорний список». У режимі он-лайн вони публікують перелік усіх плавзасобів та літаків, які нелегально проникли в порти півострова.

Один з ініціаторів цього починання, головний редактор сайту«BlackSeeNews» Андрій Клименко в інтерв'ю для Крим.Реаліїрозповів про те, як багато іноземних судів незаконно зайшли доКриму, і які санкції тепер їм загрожують.

- Андрію, розкажіть докладніше про ваш проект «Чорний список». Зякою метою ви відстежуєте судна, які зайшли на півострів?


- Після анексії Криму та ухвалення резолюції Генасамблеї ООН мипобачили, що, незважаючи на ухвалені документи, на відповіднихресурсах є відмітки суден, які заходять в порти Криму. Мипоцікавилися, хто це, і з'ясували, що це не тільки судна, щоналежать російським судновласникам. Серед них були судна, якимиволодіють компанії Туреччини та Греції.

У Ялту на день Росії зайшов круїзний парусник Болгарії. У червніми зафіксували перевезення автомобільної техніки з порту Темрюк наТаманському півострові в порт Керч італійським поромом. Ми визнали,що це неправильно і почали це фіксувати. Потім подумали, як з цимборотися, і разом з нашими партнерами з «Майдану закордонних справ»ми знайшли методи боротьби з цим і досягли деякихуспіхів.

Проект «Чорний список» з'явився як морський. Потім до ньогододався авіаційний розділ. Скоро до нього буде доданийінвестиційний чорний список. Я не виключаю, що незабаром з'явитьсячорний список українських і зарубіжних компаній, які, незважаючи ніна що, намагаються продовжувати роботу на окупованихтериторіях.

Коли Путіну не вдалася реалізація плану створити сухопутний прохідз Донбасу берегом Азовського моря, через Маріуполь, Бердянськ,Генічеськ до Криму, для них сталася катастрофа. Це фундаментальнанаукова основа для повернення Криму, причому досить швидкого. Крим,відрізаний від материка, - це геоекономічний острів, в якому всіпроблеми пов'язані з тим, що наявна логістика не може забезпечитивсі потреби цього регіону. Тому економічна і транспортна блокада -це один із шляхів стратегії його повернення Україні.

- Скільки іноземних суден нелегально зайшло на територію півостроваз того моменту, коли ви почали моніторинг?

- Зараз ми можемо говорити про цифру 40. Наші українські розробникипрограмного забезпечення недавно подарували нам безкоштовний доступдо дуже гарної програми відстеження суден, яка дозволяє, як машиначасу, відмотати час назад. Зараз ми цим займаємося і дивимосяситуацію у кожному з кримських портів.

У своєму моніторингу ми починаємо відлік з 27 березня - дня, колипройшла сесія Генеральної асамблеї ООН, яка окремо розглядалапитання територіальної цілісності України. Тоді Генасамблеязакликала держави, міжнародні організації та інші структури невчиняти дій, які прямо або побічно можуть трактуватися як визнаннязміненого статусу АРК і Севастополя.

Після цієї резолюції всі держави, компанії та організації, якіповажають себе, почали її виконувати. Тут же відреагували всікруїзні компанії, але знайшлися паршиві вівці, які є в будь-якомустаді. Є 40 суден, які незаконно перетнули кордон України. З нихприблизно 15 - турецьких, 15 - грецьких. Обидві ці країни - члениНАТО. Позиція альянсу з приводу Криму абсолютно однозначна іжорстка. Греція - член Євросоюзу, а Туреччина - асоційований членЄвросоюзу. При цьому їхні судноплавні компанії ігнорують закликГенасамблеї, і всі роблять вигляд, що цього не помічають. Також мизафіксували одне судно з Румунії, а також вітрильник з Болгарії.Він не просто прийшов до Ялти, він прийшов туди 12 липня, коли тамз жахливим пафосом святкували День Росії. Цей вітрильник, стоячи нанабережній, виконував центральну роль у сценарії, який тамрозігрувався. Важливо підкреслити, що жодне російське ЗМІ незгадало про те, що болгарський вітрильник брав участь усвяткуванні. Мабуть, з боку болгар було прохання їх незгадувати.

​Крім того, до анексії існувала поромна лінія Зунгулдак -Севастополь. Нею ходило велике судно «Юсуф Зія Оніс», яке можевзяти кілька десятків великовантажних міжнародних автомобілів.Після того, як ми опублікували свої матеріали, і до цієї справипідключилися українські дипломати, вони перестали ходити. Потімвони швиденько за десять днів нібито продали цей пором. Він змінивпрапор з турецького на республіку Палау - це держава вФілліпінському морі з населенням 19 тисяч людей. І він тепер зновуходить із Зонгулдака в Севастополь. Більше того, ми зафіксували, якцей пором здійснив кілька рейсів з Новоросійська до Севастополя.Наші джерела сказали, що всі російські десантні кораблі возять доСирії ракетні комплекси, і Росії не вистачає суден для перевезеннябойової техніки. І вони використовували цей турецький пором длятранспортування зброї з Новоросійська до Севастополя.

- Це сталося ще до того, як цей пором змінив прапор?

- Так.

- А взагалі він спеціалізується на торгових поставках?

- Звичайно. Возити він може що завгодно, серед іншого й кількадесятків пасажирів. Є ще два пороми з подібною історією, але іншоїтурецької кампанії. Називалися вони «Улусой» і «Улусой-2 ». Вонидуже різко змінили назву на «Севастополь» і «Новоросійськ», задесять днів були фіктивно продані і повісили собі на щоглу прапоритієї ж республіки Палау. Тепер вони ходять маршрутом Новоросійськ -Феодосія, допомагаючи країні-окупанту. Ми працюємо щодо цієїситуації, і, я думаю, що для реального власника будуть серйознінаслідки.

- Екс-голова Меджлісу кримськотатарського народу Мустафа Джемілєвнещодавно сказав, що прокуратура Туреччини завела кримінальнусправу стосовно власників лайнера «Адріана», який 14 липня зайшов укримський порт. Це єдиний випадок, коли зарубіжні правоохоронцізайнялися судновласниками, що порушують кримське ембарго?

- За кордоном, це перший випадок.

- Ви намагаєтеся протидіяти незаконному прибуттю іноземних судів уКрим як громадська ініціатива. А держава достатньо робить для того,щоб контролювати ситуацію в портах анексованої території?

- Звичайно ж, недостатньо. Я не можу їх не критикувати, але я нехочу робити це в різкій формі. Нинішній уряд існує лише чотиримісяці. Йде війна, скрізь де тонко, там і рветься. У державномуапараті кадри змінилися на 80 відсотків. Живити ілюзії, що ці кадрикинуться захищати інтереси України не варто. Тому, на мій погляд,зараз дуже висока роль громадських організацій, щоб брати участь уцій війні, хто як може.

- Як після анексії українські та російські прикордонники теперділять морський простір?

- Це хороше запитання, на яке немає відповіді. Анексія КримуРосією з їхньої точки зору передбачала також анексіюконтинентального шельфу і територіальних вод. Територіальні води -це дванадцять миль, або приблизно двадцять два кілометри відберега. Морський кордон охороняється прикордонниками тарадіотехнічними засобами контролю. Але це стосується Чорного Моря,а в Азовському - взагалі нічого не розмежовано. До речі, звідсивипливає те, що з Керчі до Маріуполя бойовики безперешкоднопереправляють зброю.

Частини морської прикордонної охорони України частково перейшли доОдеси, частково - в Очаків. Я думаю, що у нас зараз великі проблемиз охороною морського кордону. Припустимо, що вони бачать, як судноувійшло в наші територіальні води і прямує, наприклад, уСевастополь або до Феодосії. У цей момент ми з ним можемо робитивсе, що завгодно: затримувати, заарештовувати, відкритипопереджувальний вогонь і вогонь на ураження. Але я не бачу, щобнаша прикордонна охорона піднімала цю проблему. Мабуть їм не дотого, всі зусилля кинуті зараз на Донбас.

- У міністерстві юстиції України говорять, що нарахували російськимавіакомпаніям, які здійснюють перельоти до Криму, штрафи розміром200 мільйонів гривень. Чи вдасться, на ваш погляд, отримати цюкомпенсацію?

- Реально все, якщо вести справу грамотно і наймати хорошихадвокатів. Доказова база є. Але у мене питання до пана Петренка(міністр юстиції України - авт.). Чому він про це сказав тількичерез місяць, після того як ми почали щодня публікувати цюінформацію. За законом «Про окуповані території» групове порушення,спрямоване на підрив інтересів України, передбачає до п'яти роківпозбавлення волі з конфіскацією судна. А дії авіакомпанійпідпадають саме під цю статтю. Слава богу, якщо в міністерствіпочали роботу. Але висвітлення її поки вкрай погане.

Був такий прецедент. Один із членів путінського кооперативу«Озеро» злітав до Криму на своєму особистому літаку, а потімвирішив полетіти в Європу. Але там його не прийняли, обґрунтувавшитим, що у нього зафіксована посадка на окупованій території. Цепоказує, що Міжнародна асоціація цивільної авіації, як структура,підпорядкована ООН, не може не виконувати рішення Організаціїоб'єднаних націй. Але у цієї організації дуже багато справ, томупитання санкцій стосовно російських авіакомпаній можезатягуватися.

- Зрозуміло, що російські авіакомпанії ігнорують заборону напольоти до Криму. А літаки інших країн сідали в аеропортахпівострова?

- Кілька днів тому прилітав літак Камбоджійської компанії. Воназробила пробний рейс. Зазвичай її літаки літають у Китай, В'єтнамта інші країни цього регіону. Окрім неї в Крим прибуваютьавіалайнери російських компаній із серії тих, яких не шкода.Наприклад, «Грозний Авіа». Це кампанія, в якої немає зарубіжнихсанкцій. У зв'язку з цим їй не страшні ніякі санкції. Те саместосується декількох невеликих компаній з різних областей Росії.Але є й великі компанії, які літають по всьому світу, і дозволяютьсобі забезпечувати перельоти з Криму.

Але ми доб'ємося того, що «Аерофлот» не літатиме в Сімферополь.Нехай там літає «Грозний Авіа» до того часу, поки не потрібно будеповертати Крим. А «Аерофлот» або не літатиме до Криму, або він нелітатиме до Європи і США.

Олексій АРУНЯН для Крим.Реалії

Источник: https://censor.net.ua/r294633
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх