EN|RU|UK
 Политика Украины
  12156  25

 "BOEING-777": ОРГАНІЗАЦІЯ РОЗСЛІДУВАННЯ

"BOEING-777": ОРГАНІЗАЦІЯ РОЗСЛІДУВАННЯ

Організація розслідування має бути забезпечена Україною,оскільки саме в її повітряному просторі стався теракт, на її території впав літак. Також важливу роль повинна мати Малайзія як держава-«власник» літака. Іншими зацікавленими сторонами є держави, громадяни яких загинули внаслідок катастрофи, а також держава-виробник літака. Будь-які права РФ щодо участі в розслідуванні можуть з’явитися лише після відповідного запиту України.

1) З очевидних причин, організація розслідування має бути забезпечена Україною,оскільки саме в її повітряному просторі стався теракт, на її території впав літак. Також важливу роль повинна мати Малайзія як держава-«власник» літака. Іншими зацікавленими сторонами є держави, громадяни яких загинули внаслідок катастрофи, а також держава-виробник літака.

2) Вищезазначені зацікавлені суб'єкти (крім України) не є сторонами Угоди про цивільну авіацію та про використання повітряного простору 1991 року. Саме тому, МАК не може займатися розслідуванням, оскільки це фактично позбавить ряд держав їхнього права впливати на організацію та характер розслідування, яке гарантується їм міжнародним правом.

3) Стаття10 Угоди про цивільну авіацію та про використання повітряного простору передбачає: «Міждержавний авіаційний комітет користується на території кожної Договірної держави відповідно до її національного законодавства такою правоздатністю і правосуб'єктністю, які необхідні для виконання його функцій в рамках цієї Угоди». Національне законодавство України не визначає МАК як суб'єкт, що має право на проведення розслідувань інцидентів, які сталися на території України.

4) Стаття7 Угоди про цивільну авіацію та про використання повітряного простору до сфер спільного регулювання відносить розслідування або участь в розслідуванні повітряних інцидентів. Тобто навіть якщо б зацікавленими сторонами в розслідуванні були виключно сторони Угоди, не є обов'язковим проведення розслідування МАКом, комітет може лише брати участь в розслідування. Крім того, всі сфери, визначенів статті 7, практично втілюються, якщо вони не суперечать законодавству держав-членів. Тобто слід брати до уваги той факт, що відповідно до національного законодавства України розслідуванням має займатися не МАК, а відповідне Національне бюро.

5) В Росії МАК фактично виконує обов'язки федерального органу з розслідування.Зокрема, д.ю.н., професор, російський адвокат Трунов І. Л. зазначав, що уряд Російської Федерації всупереч чинному законодавству, Конституції РФ і міжнародним нормам наділив Міждержавний авіаційний комітет надмірними функціями і повноваженнями. Відповідно до Указу Президента РФ від 05.08.1992 N 439,Постанови Уряду РФ від 23.04.1994 N 367 і від 07.04.1995 N 316, Угоди між Урядом РФ і МАК про умови його перебування на території РФ від 20.10.1995,посади керівників і співробітників МАК прирівняні до й наділені повноваженнями федерального міністерства, встановлено обов'язковість рішень МАК для всіх органів Росії. По суті МАК - Міністерство Цивільної Авіації Росії, Слідчий комітет авіапригод, дипломатичне представництво, комерційна структура.

6) В Україні ж існує Національне бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами. Відповідно до Положення про Національне бюро розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами,затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2012 р. №228, Національне бюро утворено з метою здійснення технічного розслідування авіаційних подій, серйозних інцидентів, інцидентів, надзвичайних подій,пошкоджень цивільних повітряних суден і літальних апаратів на землі, порушень порядку використання повітряного простору, зокрема під час обслуговування та організації повітряного руху, що сталися на території України з цивільнимиповітряними суднами.Тобто саме Національне бюро має юрисдикцію для організації розслідування трагедії Boeing 777.

7) Сам МАК відмовився від проведення розслідування. Зокрема, російські ЗМІ поширили інформацію про те, що у Міждержавному авіаційному комітеті вважають, щорозслідуванням аварії Boeing 777 в Донецькій області має зайнятися міжнародна комісія, створена під егідою ІКАО.

8) Заступникглави МАК Сергій Зайко зазначив, що розслідування проводяться у відповідності зміжнародним правом, зокрема з Додатком 13 до Чиказької конвенції 1944 року. Вінвизнав, що згідно з цим Додатком відповідальність за проведеннярозслідування лежить на державі, на території якої стався відповіднийінцидент. Коментуючи тезу про те, що МАК начебто повинен обов'язково братиучасть в розслідування трагедії Boeing 777, Сергій Зайко підтвердив, що такатеза на сьогодні не відповідає дійсності. Зокрема, він пояснив, що для цьогонеобхідне рішення про формування комісії для розслідування авіаційної аварії, звизначенням всіх задіяних сторін, держав та міжнародних організацій. Покитакого рішення немає.

9) Важливо, що Україна у відповідності до міжнародного права несе відповідальність запроведення розслідування інциденту, а не відповідальність за сам інцидент. Цідва поняття є абсолютно різними правовими категоріями.

10) Відповідно до Глави 5 Додатку 13 до Чиказької конвенції держава місця події призначає розслідування обставин цієї авіаційної події і несе відповідальність за проведення такого розслідування, проте вона може передати цілком або частково проведення цього розслідування іншій державі чи регіональній організації зрозслідування авіаційних подій за взаємною домовленістю і згодою. У будь-якому випадку держава місця події використовує всі засоби для сприяння проведеннюцього розслідування. Тобто саме Україна є державою, яка організовує розслідування, і лише з її згоду проведення розслідування може бути переданим іншому суб'єкту. Крім того, у згідно з Додатком, саме держава, яка проводить розслідування, призначає уповноваженого з розслідування і негайно приступає до розслідування. Додаток також визначає, що кожна держава реєстрації, держава експлуатанта, держава розробника і держава-виготовлювач має право призначати уповноваженого представника для участі в розслідуванні. Державі, яка має особливий інтерес до авіаційної події в силу того, що серед осіб, які загинулиабо отримали серйозні тілесні ушкодження є її громадяни, надається право призначити експерта. Щодо участі інших держав, Додаток визначає, що будь-яка держава, яка за запитом надає відомості, обладнання або експертів, державі, що проводить розслідування, має право призначити уповноваженого представника для участі в цьому розслідуванні. Тобто будь-які права РФ щодо участі в розслідуванні можуть з'явитися лише після відповідного запиту України.

Підготовлено юристами з групи волонтерів "Юристы-международники за суверенитет и независимость Родины!", Alexander Zadorozhny

TUV0RVVYWjBSMEl3V1VoUmRVNUROVEJaU0ZGMWRFTTBNRXhWWnpCWlRGRjBaRWRCTUZsRVVYWjBSMEV3VEdwU1oyUkhRekJaYzJjd1dVaFJjMlJETkRCTWRsRjFRMFJSYTJSREt6Qk1hbEYyWkVONlRIazRka3c1UjBFd1RFUlNaMlJIUWpCTWRsRjBaRU13TUV3M1VYTjBRM2N3VEROUmRVNURNV1pPUjBJd1RFUlJkazVES3pCTWRsRjBaRWREWms1SFF6Qk1XRkpuVGtkQk1FdzNVbWRPUXpRd1RHWlJka2g2VVc5T1F5c3dXVWhTWjJSRE5EQlpPRDA9
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх