EN|RU|UK
  391  1

 ЮРИЙ ЛУЦЕНКО: "ЯКЩО МЕНІ БУДЕ ВІДПУЩЕНО ЩЕ ЛИШЕ 100 ДНІВ, Я ПРАЦЮВАТИМУ НА ПОВНУ ПОТУЖНІСТЬ

На Майдані вони змінювали один одного по черзі. Вони — це Юрій Луценко, Микола Томенко і Тарас Стецьків. Помаранчева революція говорила з Майдану Незалежності їхніми голосами. Тепер ці улюбленці Майдану — влада, в якій міністр внутрішніх справ Юрій Луценк

Однак тих, кого нари вже зачекалися, там і досі немає, а самі тюрми поки що переповнені якщо не стрілочниками, то дрібними злочинцями. Відтак на адресу Луценка почали летіти докори.

А що з цього приводу думає сам міністр?


— Напередодні своїх 100 днів ми проаналізували виконання тих завдань, які поставили перед МВС Майдан і Президент. Перше завдання Президента — деполітизувати міліцію. Сьогодні я можу стверджувати, що жодна політична сила, жоден політик, окрім Президента, не має впливу на міліцію. Єдиним політиком, як і скрізь у світі, для нас є Президент, а єдиною партією — Закон і Конституція.

Друге завдання — декриміналізація міліції як передумова боротьби із злочинністю в державі. За злочини і зловживання в попередні періоди стосовно 250 працівників міліції матеріали вже передано до прокуратури. Особливо хочу підкреслити, що ці 250 осіб — це представники вищого і середнього командного складу міліції , ми по стрілочниках не б’ємо. Звичайно, процес очищення міліцейських лав не завершено, і людей, які під прикриттям погонів творили й творять свої чорні діла, мабуть, є достатньо. Тому ми сподіваємося на допомогу громадськості. А вона нам повірила. Про це свідчать понад 20 тисяч листів до МВС, 4367 громадян, які побували на особистому прийомі у міністра та його заступників. Це колосальна робота, але ми вдячні людям, які звертаються до нас, навіть коли йдеться про справи дуже застарілі, які важко розслідувати.

Третє завдання — щоби перед Законом відповіли злочинці, які б високі посади вони не займали в попередньому режимі або які б не прокралися в новий. Думаю, все суспільство знає про нашу роботу в цьому напрямку. Принаймні ми вже порушили в пріоритетному для нас напрямкові економічних злочинів більше 14 тисяч кримінальних справ. Принциповим є й те, що за нашим поданням органами прокуратури вже порушено 278 кримінальних справ проти державних високопосадовців. З них 171 справа стосується голів обласних адміністрацій і рад, голів районів, міст і селищ — тобто чиновників вищої ланки державного управління. Для нас немає принципової різниці між тими, хто крав у часи минулої влади, й між тими, хто краде у часи влади нової. Наприклад, минулого тижня для дачі показів були викликані перший заступник нинішнього глави однієї облдержадміністрації та новопризначений голова іншої.

Думаю, що всі ці три наступальні й каральні функції міліція виконує з максимальною принциповістю.

— Юрію Віталійовичу, МВС проголосило пріоритетом наведення порядку в економіці. Однак чи справляється з навантаженням Державна служба боротьби з економічною злочинністю?

— У цій Службі зараз п’ять тисяч працівників. Образно кажучи, усіх їх тепер завантажив роботою лише колишній керівник ДУСі Ігор Бакай. Мало хто сумнівається, що режим Медведчука — Януковича — Кучми обікрав країну до нитки. Тому, чесно кажучи, погоджуючись на посаду міністра, я сподівався, що доведеться довго розмотувати злочинні клубки, відстежувати, як бюджетні гроші перетікали через десятки рук. Але вже на посаді міністра я найбільше був шокований тим, що ніхто особливо не крився: всі схеми розкрадання держави лежать прямо на поверхні, її грабували відверто й нагло. Мабуть, усі були переконані, що правоохоронці нічого перевіряти не будуть.

Зрештою, саме ці обставини й зумовили вал кримінальних справ.

Я доповідав ситуацію Президентові, йшла мова про можливості підсилення саме цієї ділянки нашої роботи. Сьогодні вже можу сказати, що Віктор Ющенко прийняв принципове рішення про підпорядкування податкової міліції МВС. Це — ще 15 тисяч працівників.

— Для порівняння хочу пригадати побачене в Грузії після інавгурації Михайла Саакашвілі. Там за гратами одразу ж опинилися міністр транспорту, директор державної залізниці, голова федерації футболу. Згодом вони були поставлені перед вибором: або повернуть державі вкрадене, або сидітимуть за гратами. У нас також доводилося чути розмови про те, що навіть Бакай може в такий спосіб відкупитися... Так чи ні?

— У Грузії була дещо інша ситуація й інший рівень співпраці МВС з прокуратурою. Але справа не тільки в тому. Я розумію, що суспільство хоче бачити бандитів у тюрмах. І не сьогодні, а ще вчора. Чув, що 52 відсотки нашого населення вважають діяльність міліції ефективною, але недостатньою. Я й сам належу до цієї групи людей. Але міністр внутрішніх справ — не Фелікс Дзержинський, і я не можу, керуючись революційною доцільністю, наказати вивести у внутрішній двір і «пустити в розход» усіх тих, чиї імена лунали на майданах в негативному сенсі. Це неприпустимо ні в якому разі.

Я мушу неухильно дотримуватися букви закону. Але в підслідності міліції перебуває лише незначна категорія справ, по яких проходять ті люди. Справами про контрабанду, хабарі, вбивства, посадові й виборчі злочини займаються СБУ й Генпрокуратура.

Щодо штрафу замість ув’язнення. МВС вже внесло пропозиції стосовно декриміналізації окремих статей Карного кодексу. У дуже багатьох випадках утримання під вартою доцільно було б змінити на грошовий штраф. Але — не у випадку з Бакаєм. Тепер слово за Верховною Радою. Як і в питаннях зміни підслідності окремих категорій справ. МВС не хоче списувати на колег по правоохоронному блокові відсутність остаточних вироків за порушеними нами справами.

— Справді, виникає враження, що порушені МВС й передані прокуратурі кримінальні справи неначе залягають там мертвим вантажем. Принаймні хід їхнього розслідування ніхто не хоче коментувати. Ситуація підігрівається ще й тим, що люди бачать: кадрового оновлення як Генеральної прокуратури, так і обласних та районних прокуратур не відбулося.

— Справа не в тому, що в МВС змінилися всі керівники регіональних підрозділів та дві третини керівників райвідділів. Справа передусім у законодавстві, яке прив’язує розслідування різних категорій справ до різних структур правоохоронного блоку. МВС вже запропонувало, щоб розслідування частини справ, якими займається прокуратура, було передано до системи МВС, але розслідування проводилося під наглядом прокуратури. Переконаний, суди б у такому випадку швидше виносили рішення про винуватість чи невинність тих чи інших осіб.

Я чув, що дехто з представників правоохоронної системи іронічно висловлювався з приводу «надмірної активності» МВС. Однак я не відмовлюся від практики публічно оголошувати про справи, розслідування яких передається з МВС до Генеральної прокуратури.

— Дійсно, на слуху вже багато прізвищ, однак серед запрошених на бесіду в МВС ми ще не почули прізвищ Медведчука, Януковича, Кучми. Почуємо?

— Прізвища Януковича в моїх зведеннях поки що немає. Але я ніколи й не ставив собі за мету розслідувати діяння тієї чи іншої особи чи бізнесової структури. Принципово не хочу бути схожим на тих псів кучмізму, які переслідували лише конкретних політиків. Тому ми ревізуємо всі сфери діяльності. Скажімо, перевірили роботу спиртозаводів. На тридцяти з вісімдесяти виявили грубі порушення. Одразу ж з’явилися незадоволені народні депутати з різних фракцій, які дружно заголосили про «політичні репресії».

Перевірили нафто- та газовидобування. Зловживань — на десятки мільйонів доларів. У відповідь — знову злива звинувачень у «репресіях». Але все це не більше, ніж лінія захисту.

Отож імені Януковича в моїх зведеннях поки немає. Немає ще й імені Медведчука. Щодо Кучми... До нього питання вже накопичуються. І в зв’язку з створенням Бакаєві можливостей роздерибанити держмайно на 980 мільйонів гривень без дозволу Фонду держмайна. І стосовно його відвертого тиску на Фонд держмайна щодо приватизації тих чи інших об’єктів. Є вже й питання до фонду імені Кучми, який підозрюється в тому, що не сплатив кілька мільйонів гривень податків.

— Наступні сто днів чимось принципово відрізнятимуться від перших?

— Не зменшуючи активності карного напрямку, ми посилимо діяльність МВС по зближенню з людьми. Міністерство в цілому відрізняється від міліції тим, що не тільки карає злочинців, а й захищає права і свободи громадян.

Тепер у нас з’являється четвертий пріоритет — допомога людям у захисті їхніх прав. Мова про право на мітинг, на зарплату, відпочинок, вільне голосування і так далі. Хоча декому це не подобається. Якщо йдеться про намети протесту або мітинги з певними економічними вимогами — люди мають на них право. І ми їх захищатимемо.

Ми максимально підтримуватимемо тих працівників міліції, з якими щонайперше зустрічаються люди: дільничного, патрульного, інспектора. Саме по тому, які ці працівники міліції, громада щонайперше судить про наявність або відсутність державної влади у своєму населеному пункті.

Конкретний приклад: ми маємо 15 тисяч дільничних інспекторів, з них близько 8 тисяч у сільській місцевості. Кожен з них обслуговує від 10 до 15 сіл. І лише кожен десятий з них має службовий автомобіль. Це означає, що сьогодні реальної боротьби і профілактики злочинності в сільській місцевості поки що фактично не існує .

— Це — констатація всім відомого факту. Раніше просили більше грошей, машин, наручників, кийків і засобів зв’язку. Ви по цьому ж шляху підете?

— Усе перелічене справді необхідне. Але поки забагатіє державний бюджет і разом з ним міліція, шукаємо інші шляхи. Один із них — МВС прийняло рішення звернутися через вашу газету до селян з пропозицією безкоштовно брати на себе обов’язки громадського дільничного інспектора, який буде підпорядкований дільничному інспекторові МВС і матиме право наводити порядок і стежити за дотриманням законності в своєму населеному пункті. Мова і про порядок на вулицях, і законність розпаювання земель та власності, і про багато інших речей.

— Давайте максимально конкретизуємо: кого МВС запрошує до співпраці?

— Кожна людина може подати на конкурс своєї громади власну кандидатуру. Місцевий дільничний зустрінеться з тими, кому громада довірить високі обов’язки, і йому буде виписано посвідчення помічника дільничного на громадських засадах. Через півроку, у грудні, ми проведемо сходи сіл, де підіб’ємо підсумки роботи помічників дільничних. Люди дадуть їм оцінку, аби вони не забували, що прийшли на службу громади, а не для залагодження якихось власних справ. У разі коли село позитивно оцінить їхню діяльність — вони отримають грошову винагороду та перспективу продовження служби вже на платній основі.

Я прошу «Сільські вісті» стати посередником між міліцією і читачами. Якщо у вас, шановні читачі, є факти (не чутки, а саме факти!) про зловживання посадових осіб або про бездіяльність міліції, то повідомляйте про це сільськовістян, і тоді з тими фактами знайомитимусь і я особисто, і мої заступники. Також через газету після призначення громадських дільничних інспекторів ви зможете давати їм оцінку — як за позитивними прикладами роботи, так і засвідчуючи негативну діяльність цих людей.

Іншими словами: ми просимо улюблену на селі народну газету стати громадською помічницею оновленого Міністерства внутрішніх справ. Про це вже укладено відповідну юридичну угоду між МВС та «Сільськими вістями».

— Пане міністр, Ви згадували про 25 тисяч звернень до МВС, у яких йшлося про задавнені злочини. Подібну цифру називав і Віктор Ющенко на своїй підсумковій за сто днів прес-конференції. Дуже багато листів отримали й «Сільські вісті». У багатьох йдеться про нерозкриті злочини, про фіктивні судові рішення, фабрикування доказів. Особлива проблема в тому, що в дуже багатьох випадках закінчилися встановлені законом терміни давності. Як людям бути в такій ситуації?

— Проблема дійсно існує, і МВС буде спиратися на закон. Там, де ще можна розібратися в ситуації, це буде обов’язково зроблено. А щодо справ, по яких закінчився термін давності, то можу пообіцяти лише одне: коли йтиметься про неправедні дії працівників міліції, які ще перебувають на службі, то обов’язково буде дано оцінку їхнім діям. Перегляд же рішень судів, які вступили в законну силу, не в нашій компетенції.

— Юрію Віталійовичу, до нас вже звертаються не лише потерпілі від міліцейського свавілля, а й самі працівники міліції, які вимагають змін у системі МВС. Зрозуміло, що бідний і голий міліціонер, яким би не був міністр, боротися з корупцією не буде. Ваші підлеглі сумніваються і в тому, що платне навчання в міліцейських університетах є нормальною практикою.

— З одного боку, ми нещадно караємо порушників закону в своїх лавах. Але наведу такий приклад. В одній з областей на хабарі в 20 гривень попався співробітник ДАІ. Закрутилася вся правоохоронна машина, прийшли до нього додому описувати майно. У нього — кімнатка в гуртожитку, жінка з трійнею і 350 гривень зарплати, з яких за гуртожиток треба віддати 150. Як бути з таким інспектором? Проблема? Так. Та завдяки урядовій політиці ми вже на 75-80 відсотків підвищили грошове утримання рядового й середнього складу міліції до майора включно. Полковники й генерали мають деякий час служити за совість і почекати трохи при затягнутих поясах. А постовий сьогодні замість 350 гривень місячної зарплати має вже 750-800 гривень. Мабуть, у Києві це ще недостатньо, але, скажімо, в Решетилівці — вже відчутно. І це не кінець — багатшатиме бюджет, багатшою буде й міліція.

Вузи для працівників міліції є безкоштовними, але вони змушені платити за різні довідки, медогляд, ще багато за що. Зараз ми переглядаємо ці розцінки. Однак я вважаю, що людина, яка йде на серйозну державну службу, розраховує на пристойне пенсійне забезпечення, має все-таки сплатити певні кошти за професійну підготовку. Бо можливостей бюджету забезпечити усім безкоштовну освіту сьогодні немає. І не думаю, що 150 гривень є принциповим гальмом для людини, яка дуже хоче стати міліціонером. Та ми все робитимемо, щоб працівники міліції таки безкоштовно здобували вищу освіту.

Зараз готується указ Президента про реформу вузів системи МВС. Окремо буде виділено академію МВС для перепідготовки вищого командного складу. Вона перестане бути академією для генеральських синів. Будуть чотири регіональні університети з десятком філіалів. Але, ясна річ, не буде приватних факультетів, як це було в Харківському університеті, де з абітурієнтів брали кошти, прикриваючись міліцейською вивіскою.

Ми поставили під контроль Державну службу охорони, яка є багатою. Усі зароблені нею кошти зараз ідуть на нову форму для патрульно-постової служби міліції. Отож скоро міліція отримає нову форму, щоб мати достойний вигляд в оновленій Україні.

— Скільки міліціонер заплатить за ту красу?

— Постові отримають її безкоштовно. ДАІ у нас також заробляє кошти, отож зможе за рік розрахуватися за неї із свого бюджету. Інші підрозділи міліції отримають нову форму дещо пізніше за рахунок бюджету.

Ми все зробимо, щоб люди ходили в достойній формі і пишалися своїми погонами.

— Свою кар’єру Ви починали з того, що когось брали на поруки, обіцяючи, що через два місяці позбудетесь тих, котрі не складуть іспит на «профпридатність». Сьогодні Ви всіма ними задоволені? Бо про якісь кадрові зміни нічого не чути...

— За сто днів ситуація така. МВС, як ніякі інші правоохоронні відомства, тотально змінило керівну ланку. У мене від попередника не залишилося жодного заступника, оновлено все керівництво областей — начальники та майже всі заступники. Говорю відверто — вважаю за неможливе зберегти на посаді начальника навіть професіонала, який керував міліцією і довів підрозділ до того, що люди перестали йому вірити. Очевидно, ще можна залишити професіонала-слідчого, але не можна залишати керівника.

Стосовно деяких посадових осіб. Якщо йдеться конкретно про Геннадія Москаля, якого я брав на поруки, то я задоволений його роботою. Вона професійна, активна й наступальна.

Загалом же на колегії, де ми підводили підсумки діяльності міліції, з 27 регіональних міліцейських керівників 11 отримали догани і суворі догани. Хоча визнаю, що я симпатизую декому з тих, хто отримав догани, але стан справ у тих областях не відповідає вимогам Президента. Люди мають відчути, що на українську землю повертається Закон. В одних областях це вже видно чітко. В інших бажаного ще не досягнуто.

Як позитивний приклад назву Полтавську область, де наведено, нарешті, порядок на нафтогонах. Подякував би я за роботу й дніпропетровським правоохоронцям, вони порушили десятки резонансних справ щодо економічних структур. Похвалив би запорізьку міліцію за те, що вона вперше в нашій історії очистила від криміналітету металургію. Є гарні справи в Харкові, Львові, Києві, Вінниці. Однак поки що ми в цілому працюємо ще недостатньо. Занадто завищеними були очікування і вимоги людей, які стояли на Майдані.

Я не виключаю, що коли через місяць ситуація не зміниться на краще, ми матимемо не менше 5-6 змін в міліції.

— Ви вимагаєте фактів, але поговоримо про чутки. У пресі мало не дискусія зав’язалася, хто на зміну Вам прийде. Бо, мовляв, цивільне керівництво для такого специфічного підрозділу, як МВС, не годиться. Треба досвідченого міліцейського генерала...

— Я також чув таке. І навіть чув конкретні прізвища осіб, які готувалися вмоститися в крісло міністра. Але такими речами не переймаюся. Скільки мені відпущено — стільки я й працюватиму. На повну потужність. Злочинці, незважаючи на їхні посади, політичні чи етнічні уподобання, мають відповісти перед законом. Порядок і законність у державі є для мене пріоритетом, а інтриги не хвилюють. Навіть коли мені буде відпущено ще лише 100 днів — результат буде той же: за цей час встигну ще багато чого зробити.

Чомусь мені здається, що генерал при погонах міліцією в Україні вже ніколи не керуватиме. Суспільство усвідомило смак цивільного підходу до проблем МВС. Тим більше, що в усій Європі діють саме так.

Та якщо на зміну мені прийде хтось розумніший і відповідальніший, то нічого страшного в цьому не бачу. Всі ми, політики, є тимчасовими.

Источник: Сільскі Вісті
    Комментировать
    Сортировать:
    в виде дерева
    по дате
    по имени пользователя
    по рейтингу
     
     
     
     
     
     вверх