EN|RU|UK
Блоги Олексій Кудрявцев
  2756  3

Закон 1817 – зброя проти будівельних афер

Через недосконалість будівельного контролю постраждали тисячі українців

Проблемні будівельні майданчики та протести громадськості, будівельні афери з тисячами ошуканих інвесторів, складнощі з оформленням прав власності на придбані квартири, а також з підключенням газу, світла та води.

Всі ці проблеми пов'язані з недосконалим механізмом контролю за початком будівництва, який давно не відповідає реаліям, і який «талановито» використовують недоброчесні забудовники у своїх схемах.

В Україні, як і в більшості країн Європи, об'єкти будівництва мають три класи наслідків: незначний, середній і значний. Об'єкти середнього класу - це основна частина забудови, вона потребує відповідного контролю. Однак у свій час цей клас штучно був розділений на III та IV категорії складності. При цьому об'єкти, віднесені до III категорії, було дозволено зводити за так званим декларативним принципом.

В результаті 99% об'єктів середнього класу були віднесені до III категорії. Іншими словами, понад 80% багатоповерхівок отримували дозвіл на будівництво за так званим декларативним принципом, просто вказуючи дані в декларації та надсилаючи її до інспекції. При цьому інспектор має право перевіряти лише повноту поданих забудовником даних, а не їх достовірність. Тобто органи держархбудконтролю фактично не мали законних способів перевірити законність документів на землю, проектну документацію, містобудівні умови та обмеження.

Звідси - то паркінг раптом зникає, і немає де поставити своє авто, то громадськість протестує, оскільки будинок зводиться незаконно, то роками не підключають газ і воду. Не кажучи вже про явні афери на кшталт сумнозвісних будинків Войцехівського.

В результаті інспекція отримує тисячі скарг від населення, звернення активістів, але з шахраями важко щось зробити. Бо, як правило, порушення виявляються вже тоді, коли вони втілені «в бетоні та склі». А штрафи, які ми маємо право накладати на забудовників, не дуже їх лякають та не вирішують проблему по суті.

Змінити ситуацію, що склалася, можна тільки врегулювавши законодавчий механізм видачі дозвільних документів на будівництво. І справа вже зрушила з місця - 8 лютого 2017 року Президент підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності».

Головне нововведення - дозвіл на зведення житлових комплексів, багатоповерхівок, торговельно-розважальних комплексів та офісних будинків буде видаватися виключно при наявності повного пакету дозвільної документації, перевіреної відповідним органом держархбудконтролю. Цей крок, насамперед, повинен підвищити законність будівництва. Адже документація буде прийматися не «на віру», а тільки в оригіналах, з перевіркою реальних документів та контролем їх законності.

Що стосується безпеки. Раніше, ще на етапі проектування, щоб зекономити витрати на зведення будинку, замовник та проектувальник могли обійти вимоги нормативів, економлячи на марці бетону, кількості паль, пожежній безпеці і так далі. Зараз закон зобов'язує отримати висновок будівельної експертизи на проект будівництва. Як правило, експертиза дає серію зауважень до проекту, які необхідно врахувати, інакше позитивного висновку не буде, відповідно не буде і дозволу на будівництво.

Після запровадження нових нормативів кінцевий інвестор отримає чітке розуміння - що і де він купує і наскільки це законно. Адже тепер, якщо забудовник вносить зміни в проект, добудовує паркінг чи прибирає раніше заявлений дитячий майданчик, він повинен повідомити про це протягом трьох днів. Інакше - будівельні роботи зупиняються.

Нарешті новий закон підвищив штрафи для забудовників-порушників. За деякими позиціями штрафи збільшено в 4 рази, що повинно стимулювати забудовників працювати чесно.

Важливим кроком у створенні комфортного оточення стане жорсткий контроль питання забезпечення доступного простору для людей з обмеженими можливостями, зокрема, дотримання всіх нормативів при облаштуванні пандусів та проїздів. Час зупинити системне ухиляння забудовників від вимог не просто норм, а звичайної людяності. Тим більше, що будівництво з урахуванням таких вимог - це комфортне середовище не лише для осіб з інвалідністю, але й для мам з візочками, дітей, людей похилого віку. Відповідно до нового закону, будинок без організації відповідних заходів просто не приймуть в експлуатацію.

На адресу цього закону та його авторів часто лунали докори в зарегульованості та посиленні контролю. Однак Закон збільшує не повноваження контролюючих органів, а їх відповідальність за законність будівництва. Раніше посадові особи, реєструючи декларативні документи, перевіряли тільки повноту вказаних даних, а не їх зміст, відповідно і не несли відповідальність за проблемні будівництва. Тепер, видаючи дозвіл на будівництво, посадова особа обов'язково має перевірити наявність повного пакету документів, а це означає, що виникає відповідальність чиновника за прийняте рішення.

З першого погляду новий закон має нарешті навести порядок в будівництві. Але очікувані ефекти від його реалізації залежать від усіх сторін, які будуть застосовувати його в діяльності - і містобудівні органи, і проектанти, і забудовники. Адже важливо, щоб змінився не лише порядок оформлення документації, але й соціальна відповідальність за нову якість будівництва.


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх