EN|RU|UK
Блоги 

Тетяна Попова

  847  0

Вступне слово "Словника зі Стратегічних комунікацій"

На прохання читачів мого блогу та всіх зацікавлених в темі Стратегічних комунікацій, пропоную в трохи зміненому вигляді моє вступне слово до "Словника зі Стратегічних комунікацій". Який ми в співавторстві в Володимиром Липканом видали минулого року.

З початку ХХ-го століття людство фактично вступило в новий етап своєї еволюції - інформаційне суспільство, яке характеризується революційним розвитком та впровадженням інформаційних технологій. Сучасні інформаційні технології стали складовою не лише світового прогресу, але й певним чином вплинули на збройне протиборство. Коли з сторінок газет та екранів електронних ЗМІ ми щодня чуємо: "гібридна війна", "4G-війни", "асиметричне протиборство" тощо, то ми розуміємо, що їх визначальною характеристикою стала саме інформаційна складова. Системна реалізація сучасних технологій впливу в форматі "Soft power" та "Smart power" дозволяють державам у деяких випадках досягати своїх цілей взагалі без ведення так званого класичного збройного протиборства.

В розвинутих країнах світу триває постійний пошук нових форм та способів досягнення своїх цілей в інформаційному просторі та через інформаційний простір. Саме такою відповіддю на виклики сучасності стала поява та введення в обіг терміну "стратегічні комунікації". Але треба пам'ятати, що Стратегічні комунікації в діяльності уряду, в бізнес-процесах або у воєнній сфері мають різне змістовне навантаження. З одного боку, в сучасних умовах стратегічні комунікації - це системна комунікація, орієнтована на встановлення довгострокових взаємозв'язків між органами державної влади та суспільством. Але з огляду на ситуацію, в якій сьогодні знаходиться наша держава, для нас найбільший інтерес мають стратегічні комунікацій в контексті забезпечення національної безпеки, які слід розглядати також як і найбільш сучасну та перспективну форму дій в інформаційному просторі.

Не випадково в останній редакції Воєнної доктрини України надано нормативне визначення стратегічних комунікацій, під якими розуміється " скоординоване і належне використання комунікативних можливостей держави - публічної дипломатії, зв'язків із громадськістю, військових зв'язків, інформаційних та психологічних операцій, заходів, спрямованих на просування цілей держави ".

З такого визначення відразу стає очевидним більш широке розуміння стратегічних комунікацій. Тобто, це не лише сфера традиційних і добре зрозумілих нам "Public relations" чи "Public Affairs" (як вважають в нас деякі "спеціалісти"), а набагато ширше поняття з відповідним набором складових компонентів.

Наприклад, вивчення досвіду наших зарубіжних партнерів свідчить, що в країнах-членах НАТО діяльність щодо стратегічних комунікацій охоплює такі основні напрями:


зв'язки з громадськістю;


публічна дипломатія та військова підтримка публічної дипломатії;


внутрішня комунікація;


зв'язки зі ЗМІ;


інформаційні операції;


психологічні операції;


інформування про ситуацію;


розвідувальне забезпечення проведення інформаційних заходів;


демонстрація сили;


введення в оману;


безпека операцій;


фізичний вплив на інформаційну інфраструктуру;


протиборство в електромагнітному просторі;


дії в кіберпросторі, включаючи соціальні мережі;


інформаційні заходи міжнародного військового співробітництва;


залучення ключових лідерів до проведення інформаційних заходів;


інформаційна складова цивільно-військового співробітництва.


Кожна держава - член НАТО, безумовно, має власні національні особливості та підходи до стратегічних комунікацій, про що свідчить така таблиця (наведено нижче). Зрозуміло, що частину з наведених дій дозволяється проводити тільки на території супротивника.


попова коммуникациипопова коммуникации



Ефективне налагодження та здійснення стратегічних комунікацій можна порівняти з грою високопрофесійного оркестру, в якому кожен виконавець робить свій внесок в єдине звучання під керівництвом досвідченого диригента.

попова коммуникации


*MILDEC - military deception


* CIMIC - civil-military cooperation

На малюнку виразно зображено в загальному вигляді алгоритм реалізації стратегічних комунікацій, зв'язки між основними комунікаторами та реципієнтами стратегічних комунікацій (на думку фахівців НАТО). Усі задіяні учасники та засоби комунікації мають не лише виконувати свою визначену функцію, але й ефективно взаємодіяти між собою.

Правильне використання основних засобів стратегічної комунікації дозволяє формувати послідовні, логічні наративи, які виконують не тільки інформаційну функцію, але й функції впливу. Відповідно, якісний наратив є одним з найкращих інструментів для протидії інформаційній війні з боку агресора. У свою чергу, "битва наративів" - це широкомасштабні "бойові дії" в когнітивному вимірі інформаційного простору, схожі на класичні воєнні дії у фізичному просторі. Аналогічно до традиційних способів ведення війни, основною метою "битви наративів" є пошук потенційних рішень конфлікту на вигідних для вас умовах. Сильний наратив, доведений до визначених цільових аудиторій через відповідні канали комунікації не просто зменшує кількість прихильників наративів ворога, а й повністю нейтралізує їхні протиправні дії та навіть спонукає до дій у вигідному для нас напрямі.



PS: Продовження у наступному блозі.



Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх