EN|RU|UK
Блоги Сергей Иванов
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
  6906  11

Як "закатують" Дорожню стратегію Зеленського

Кожному українському водієві, який повертається додому, відомо, що Батьківщина починається не з прикордонників і не з митниці, а з поганої дороги. Щойно автівка починає стрибати і розвалюватися, можна бути впевненим - ти вдома. Дороги - це ще одна вічно сумна константа нашої реальності, над якою не владні ані реформи, ні політична воля. Це перша візитна картка нашої країни, її потворний фасад, свідоцтво управлінської нікчемності всіх влад за весь час незалежності. 

***

Минулого тижня в Києві відбувся форум "Дороги 2020",  на якому Прем'єр Гончарук та голова «Укравтодору» Кубраков презентували річний план ремонту та будівництва доріг, оголосивши про плани побудувати та відремонтувати аж 6 тисяч кілометрів доріг починаючи з 1 березня. 

Декларація - це добре, але що в реальності? А реальність починається з бюрократичних процедур - визначення  об'єктів, запуску тендерів etc. 29 січня Кабмін ухвалив постанову про перелік об'єктів, які ремонтуватимуться за рахунок коштів спеціального фонду держбюджету. Цифри, зазначені в цьому акті, суттєво відрізняються від задекларованих: 1345 кілометрів доріг (31,5 млрд грн). На дороги місцевого значення цього року виділено 22,1 млрд грн субвенцій. Але станом на 31 січня перелік об'єктів, які планується відремонтувати в цьому році, затвердила лише Дніпропетровська ОДА. Отже про який масштабний початок робіт, у такому випадку, каже Гончарук, якщо термін проведення закупівлі дорожніх робіт (від початку оголошення тендеру до підписання договору) складає 60-70 днів. Таким чином, навіть за найоптимістичніших прогнозів ремонти можуть початися або в кінці квітня, або на початку травня. Це - якщо все буде добре і всі учасники процесу будуть готові. Але в реальності по заявлених до ремонту об'єктах відсутня затверджена проектно-кошторисна документація та дозволи на початок робіт (привіт ДАБІ). А по багатьох об'єктах ще навіть не розпочиналися тендерні процедури на розробку документації.

Щее 19 млрд грн додаткових коштів, які «Укравтодору» дозволили взяти в борг під держгарантії, зможуть з’явитися на рахунках “Уравтодору” впродовж терміну від одного до чотирьох місяців. А немає грошей - немає затвердженого переліку об'єктів,  не запущені тендерні процедури. Очевидно, що позикові гроші «Укравтодор» зможе почати освоювати не раніше вересня, і в цьому контексті березневі плани набувають відверто фентезійної форми. 

Тобто заявлені Прем'єром плани будуть зірвані, якщо  уряд та місцеві влади не мобілізуються максимально і не забезпечать оперативність та прозорість тендерних процедур. Але замість цього КМУ спокійно спостерігає, як Антимонопольний комітет, діючи в змові з так званими “тендерними тролями” нищать навіть ті проекти, де вже все готово до старту. До речі, на згаданому форумі пан Гончарук публічно обіцяв сприяти галузі і закликав до цього Антимонопольний комітет. Але в АМКУ не поспішають прислухатися до Прем’єра, позаяк дружба з “тендерними тролями” значить для керівництва Комітету набагато більше, ніж благі наміри Прем'єра.

Якщо вам досі не зрозуміла етимологія ідіоми “тендерний троль”, наведу конкретний приклад. Найвідоміший тендерний троль в Україні - група компаній під контролем бізнесмена Араїка Амірханяна. За прем’єрства Гройсмана вони подавалися на тендери, отримували відмову, а потім оскаржували свій недопуск, блокуючи процедуру закупівлі. Сьогодні вони працюють ще простіше: навіть не намагаючись оскаржити свій недопуск, вони скаржаться на допуск інших компаній, вибиваючи таким чином усіх учасників, в результаті чого тендер доводиться скасовувати, а ремонт доріг заморозити. 

Про цю проблему добре знає як керівництво «Укравтодору», так і  весь ринок. Вирішити її намагалися і колишній прем'єр Володимир Гройсман зі своїм екс-керівником автодору Новаком, але трлі перемогли. Чинний голова Укравтодору Кубрак пообіцяв запровадити єдині стандартні умови проведення тендерів та уніфіковані договори з підрядниками, що може суттєво ускладнити життя “тролів”, але знову ж таки далі декларацій процес не йде: типові договори поки так і не розроблені, методичні рекомендації щодо складання документації із закупівлі дорожніх робіт припадають пилом на затвердження в «Укравтодорі». А тендерні тролі весь цей час наживаються на наших з вами проблемах і примножують свої сутності.

Нещодавно до угруповання Амірханяна додалася китайська компанія "Сіногідро Корпорейшн Лімітед". На початку цього року китайці разом з амірханянівською фірмою «Ніколаевбудцентр» зірвали два  тендери на суму 2 млрд грн кожен у Дніпропетровській області. Один з тендерів - на ремонт 60 км траси Н-11 «Дніпро-Миколаїв», яка, до речі, пролягає поруч з Кривим Рогом, малою батьківщиною Президента Зеленського. Другий - на ремонт 79 км дороги М-04 "Знам'янка-Луганськ-Ізварине". Це одна з головних артерій, які з'єднують Луганську та Донецьку область з іншими регіонами України.

Тролі зажадали, аби АМКУ не допустив до конкурсу дві найбільших українських компанії з багаторічним стажем, обґрунтувавши це наступним чином: мовляв, одна з компаній не надала документи про те, що у неї в штаті є 10 механізаторів, а надала документ про те, що у неї є під цей проект є щонайменше 30 різних фахівців з управління дорожньої технікою, машинами, пристроями і т.ін. Друга зачіпка взагалі стосувалася хибодрука - помилки в адресі лабораторії. І АМКУ, чудово розуміючи, що скарги - це не більше, ніж технологія тролів, підтримав їх і скасував тендер.

Рішення винесли заступниця голови АМКУ Ніна Сидоренко, яка призначена в АМКУ в 2015 році ще президентом Порошенко, та державні уповноважені Наталія Буроменська та Сергій Тищик.

Вам, напевно, цікаво, яким чином китайці стали працювати дуетом зі структурами Амірханяна. Отже в середині грудня минулого року керівництво «Сіногідро» активно зустрічалося з чиновниками в Києві та регіонах. Фейсбуки молодих чиновників зарясніли радісними звістками про китайського інвестора, готового будувати та ремонтувати українські дороги. Але потім, коли справжні наміри китайського “інвестора” стали зрозумілими, а бездоганність його бізнес-репутації взагалі виявилась міфом, оптимізм почав швидко зникати разом з фб-дописами. Наприклад, у 2018 році китайський підрядник розпочав проект реконструкції дороги в обхід Житомира. Роботи велися з серйозними порушеннями. Державна екологічна інспекція виявила, що співробітники компанії знищили 8 га землі, виривши для цього піщаний кар'єр. При цьому, у компанії була можливість купити пісок на трьох легальних кар'єрах, які знаходяться неподалік. Але, напевно, купівля будматеріалів призвела б до суттєвого подорожчання тендерної пропозиції, і це унеможливило б демпінг, тому пісок вирішили просто вкрасти . Дії компанії були настільки зухвалими, що змусили місцевих жителів вийти на протести. Також "Сіногідро" суттєво затягла початок ремонту житомирської об'їзної. На визначену дату старту ремонту у китайської фірми просто не виявилося необхідної техніки. Радник голови «Укравтодору», Олександр Кава заявляв про можливість розірвання договору з фірмою, але цього знову чомусь не сталося - цікаво чому?

Попри те, що чиновники вже не поспішають хизуватися дружбою з китайським “інвестором”, "Сіногідро" досі активно задіяна в найважливіших дорожніх проектах, адже тепер дорогу до нових замовлень їм прокладає Амирханян з його партнерами в АМКУ. Очевидно, що комітет і тролі блокуватимуть тендери на М-04 і М-11 до тих пір, поки до конкурсу не допустять китайців. І ми знову отримаємо черговий кинутий недобудований об'єкт, скандали з нелегальними кар'єрами та підпільними асфальтобетонними заводами. До речі, одне таке підприємство Амірханяна нещодавно обшукала СБУ.

Схоже, у Гончарука і Кубракова дійсно немає важелів впливу на АМКУ та його голову Терентьєва. Тому може настав час попросити Президента втрутитись в ситуацію?  Якщо, звичайно, задекларовані наміри щодо ремонту та будівництва 4-6 тисяч кілометрів доріг, щирі. 

 Топ комментарии
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх