EN|RU|UK
Блоги Гюнель Бабакішієва
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
  241  1

Як зробити звітування депутатів та голів місцевих рад ефективним інструментом громадського контролю

Міські голови та депутати міський рад, згідно чинного законодавства, мають звітуватися перед виборцями на відкритій зустрічі не рідше 1 разу на рік. Наголошую, звітуватися не перед радою, не по телевізору зі "зручними" журналістами, не в соціальних мережах, а на відкритій зустрічі з виборцями, де мешканці можуть поставити їм питання. Для того, щоб звітування не стало простою формальністю, потрібно дотримуватися певних правил.

  1. Встановити чіткі строки звітування

Для цього міська рада має прийняти відповідне рішення встановлення термінів звітування міського голови та депутатів міських рад. Наприклад, звітування відбувається до 1 березня року, наступного за звітнім. Або вказати більш конкретно – звітування відбувається в останню суботу лютого року, наступного за звітнім.

  1. Належно повідомляти виборців про час та місце звітування

Не пізніше, ніж за 7 днів до відкритої зустрічі з виборцями, повідомити час та місце звітування. При цьому, бажано використати різні джерела комунікації, щоб донести цю інформацію до якнайширшого кола виборців. Це може бути офіційний сайт ради, сторінки в соціальних мережах, друковані ЗМІ та місцеві теле-, радіокомпанії. При цьому, слід обирати зручний для мешканців час (неробочий) та місце звітування (щоб вмістити якнайбільше людей), наприклад, субота об 11:00 в будинку культури.

  1. Звіт має бути змістовним

Ч.2 ст.16 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" визначає, яку інформацію повинен містити звіт депутата місцевої ради. Так, до елементів звіту депутата включають такі відомості:

- діяльність депутата у раді та в її органах, до яких його обрано (кількість відвіданих та пропущених засідань, участь у роботі постійних комісій, інформацію про виконані доручення ради, про внесені на розгляд ради пропозиції, зауваження тощо);

- про роботу депутата у виборчому окрузі (інформація про кількість та суть розглянутих звернень, про участь у загальних зборах громадян, робота по захисту прав та інтересів виборців, кількість та зміст надісланих депутатських запитів, звернень, запитань з метою вирішення проблем виборців);

- про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання (інформація про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, інших рішень ради);

- про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів (участь у громадських слуханнях, масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування та стосуються його виборчого округу);

- про доручення виборців свого виборчого округу (кількість і зміст виконаних доручень виборців).

Законодавчих вимог до змісту звіту міського голови немає, але фахівці в сфері місцевого самоврядування пропонують наступну структуру звіту:

- відомості про його діяльність як головної посадової особи територіальної громади, досягнуті результати, виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету;

- інформацію про виконання передвиборчої програми;

- інформація про план, оголошений на попередньому звітуванні із зазначенням результатів виконання запланованих заходів, причин можливого відступу (зміни) від плану, а також причин невиконання (неповного виконання) окремих пунктів попереднього плану;

- плани на наступний рік.

  1. Процес звітування

Під час звітування на відкритій зустрічі з виборцями обов’язково треба забезпечити можливість поставити доповідачу питання, щоб зустріч не мала характеру одностороннього інформування. Це має бути саме обговоренням звіту голови або депутата з виборцями. Інформацію варто подавати у простій та зрозумілій формі, бажано з елементами візуалізації (наприклад, інфографіки).

  1. Оприлюднення звіту та інформації про звітування

Сам звіт та інформацію про перебіг звітування потрібно опублікувати як мінімум на офіційному сайті міської ради (бажано, щоб на сайті був окремий розділ про звітування). Нагадую, що звіти – це публічна інформація, яка має бути у відкритому доступі. Також варто поширити цю інформацію в соціальних мережах, друковані ЗМІ та місцеві теле-, радіо-компанії, щоб проінформувати якнайбільше виборців про результати своєї роботи.

Якщо дотримуватися цих рекомендацій, звітування міських депутатів та голів може стати ефективним інструментом громадського контролю місцевої влади. Сьогодні ж більшість представників місцевої влади або взагалі не звітується, або підходить до цього дуже формально. Тому, якщо ми хочемо дійсно контролювати діяльність нашої міської влади, ми маємо вимагати належної процедури звітування, а не профанації.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх