EN|RU|UK
Блоги Заміра Саідова
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
Материалы по теме:
  231  0

Фінансування місцевих виборів: звідки беруться гроші

11-го грудня президент Володимир Зеленський підписав закон про Державний бюджет України на 2020 рік. Документ, в якому прогнозуються доходи і видатки всієї країни на наступний рік. Певний віртуальний гаманець, бережне і уміле користування яким вплине у кінцевому підсумку на життя кожного з нас. І, звісно, мене як платника податків, з яких в тому числі і формується бюджет, не залишило байдужим питання куди планується витрачання спільно зароблених країною коштів. Серед традиційних джерел видатків таких як охорона здоров’я, оборона, освіта, соціальний захист та соціальне забезпечення, окремою статтею видатків ідуть витрати на підготовку і проведення усіх видів виборів, запоруки торжества демократії в країні.

Оскільки президентські і парламентські відбулися відносно нещодавно, на повістці дня залишились чергові місцеві вибори, які за оптимістичними прогнозами мають відбутися в жовтні 2020 року. Про порядок проведення місцевих виборів, а також про повноваження місцевих рад можна ознайомитись у моєму попередньому блозі: "Вибори 3.0. Чи впливатимуть місцеві вибори на політичну ситуацію в країні?"

Порядок фінансування місцевих виборів визначається Законом України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року (далі – Закон).

Так, усі види джерел фінансування умовно можна поділити на дві групи:

1) бюджетні кошти;

2) кошти власних виборчих фондів.

За аналогічним принципом відбувається фінансування президентських і парламентських виборів.

Стаття 68 Закону передбачено, що бюджетні витрати на підготовку і проведення місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією (далі – ЦВК) керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, коштів відповідних місцевих бюджетів.

Законом передбачені наступні види місцевих виборів: чергові, позачергові, повторні, проміжні, додаткові або перші (ст. 15 Закону). Залежно від виду виборів фінансування здійснюється наступним чином:

Вид виборів

Бюджетні кошти

Власне фінансування

Чергові

- кошти Державного бюджету України (передбачені на здійснення ЦВК своєї діяльності);

- кошти місцевого бюджету, отримані як цільова субвенція з Державного бюджету;

- кошти власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані у багатомандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Позачергові

- кошти Державного бюджету України (передбачені на здійснення ЦВК своєї діяльності);

- кошти місцевого бюджету, отримані як цільова субвенція з Державного бюджету;

- кошти власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані у багатомандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Повторні

кошти місцевого бюджету

кошти власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости

Проміжні

кошти місцевого бюджету

кошти власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости

Додаткові

- кошти Державного бюджету України (передбачені на здійснення ЦВК своєї діяльності);

- кошти місцевого бюджету, отримані як цільова субвенція з Державного бюджету;

- кошти власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані у багатомандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Перші

- кошти Державного бюджету України (передбачені на здійснення ЦВК своєї діяльності);

- кошти місцевого бюджету, отримані як цільова субвенція з Державного бюджету.

- кошти власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані у багатомандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах;

- кошти власних виборчих фондів кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.

Розпорядником коштів виділених із державного бюджету як цільова субвенція виступатиме територіальна виборча комісія відповідно до затвердженого нею кошторису доходів та видатків, який повинен включати витрати, зокрема, й на матеріально-технічне і організаційне забезпечення проведення виборів. У зв’язку із виконанням територіальними виборчими комісіями функцій розпорядників бюджетних коштів на них також покладаються обов’язки щодо:

  • складання відповідно до середніх норм видатків єдиного кошторису доходів і видатків на підготовку і проведення чергових місцевих виборів із включенням до нього власних видатків та видатків дільничних виборчих комісій;
  • не пізніш як у тижневий строк з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів повернути невикористані нею на підготовку і проведення виборів кошти в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
  • підготувати та податі в 10-денний строк з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів до відповідної місцевої ради фінансовий звіт про надходження та використання коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України.

Із списком територіальних виборчих комісій, що діяли на останніх чергових місцевих виборах у 2015 році, так само як і з результатами, а також перебігом місцевих виборів за період 2015-2019 роки можна ознайомитись у веб-додатку ІАС "Місцеві вибори".

Обсяг бюджетного фінансування, що виділявся на проведення місцевих виборів за період незалежності України

Чергові місцеві вибори

Сума, що виділялася із бюджету

Березень 1994

3 020 000 млн. карбованців[1]

Березень 1998

255 000 тис. гривень[2]

Березень 2002

20 000 тис. гривень

Березень 2006

187 601, 4 тис. гривень

Жовтень 2010

1 040 500 тис. гривень

Жовтень 2015

1 180 300 тис. гривень

На чергові місцеві вибори, проведення яких заплановане на жовтень 2020 року попередньо заплановане виділення 2 238 076, 0 тис. гривень (відповідно до Постанови ЦВК від 06.09.2019 року №1904 "Про визначення обсягу видатків для включення до бюджетного запиту за бюджетною програмою 674120 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" до проєкту Державного бюджету України на 2020 рік").

Порядок формування і функціонування власних виборчих фондів визначається статтями 70-72 Закону. Можна виділити наступні види виборчих фондів:

  • виборчий фонд місцевої організації партії, кандидат в депутати від якої зареєстрований у багатомандатному виборчому окрузі;
  • виборчий фонд кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
  • виборчий фонд кандидата в депутати сільської, селищної, міської ради у одномандатному виборчому окрузі;
  • виборчий фонд кандидата на посаду старости;

Усі фонди формуються виключно на добровільній основі.

Для наповнення коштами виборчого фонду місцевої організації партії, кандидат в депутати від якої зареєстрований у багатомандатному виборчому окрузі, відкривається спеціальний накопичувальний рахунок, на який надходять кошти для фінансування передвиборної агітації. Підставою для відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду місцевої організації партії є копія рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку від місцевої організації партії.

Виборчий фонд кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости має один поточний рахунок. Підставою для відкриття поточного рахунку виборчого фонду є копія рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію відповідного кандидата.

При цьому обидва види рахунків відкриваються виключно у національній валюті.

Використання коштів з рахунків виборчого фонду здійснюється у безготівковій формі. Інформація про відкриття рахунку виборчого фонду та його реквізити може оприлюднюватися у друкованих засобах масової інформації за рахунок коштів виборчого фонду.

Джерелами формування власних виборчих фондів виступають:

  • власні кошти місцевої організації партії, якщо вона висуває кандидата у багатомандатному виборчому окрузі, кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости;
  • внески кандидатів;
  • добровільні внески фізичних осіб.

Розмір добровільного внеску однієї фізичної особи до одного виборчого фонду не може перевищувати 10 розмірів мінімальної заробітної плати (на даний момент ця сума становитиме 41 730 гривень).

Забороняється здійснювати добровільні внески до виборчого фонду:

1) іноземцям та особам без громадянства;

2) анонімним жертводавцям.

Таким чином, основним джерелом фінансування місцевих виборів, як і всіх інших видів виборів є не якісь ефемерні кошти, отримані від невідомих осіб і з невідомих джерел. Це наші з вами гроші, що надійшли у бюджет у вигляді сплачуваних податків і зборів, гроші, які ми добровільно передали на підтримку улюблених кандидатів чи політичної партії. Це кошти, що могли бути витрачені на безліч цілей, необхідних для забезпечення нормального функціонування держави і життя кожного з нас. Саме тому, коли наступного разу прийде час здійснювати народне волевиявлення, перед тим як вирішити іти на виборчу дільницю чи ні, я пропоную згадати за чий рахунок "відбувається бенкет" та піти і проголосувати, бо #явирішую.

[1] В Державному бюджеті України на 1994 рік кошти окремо на проведення місцевих виборів не виділялись, в бюджеті визначалась загальна сума на проведення виборів і референдумів.

[2] В Державному бюджеті України на 1998 рік кошти окремо на проведення місцевих виборів не виділялись, в бюджеті визначалась загальна сума на проведення виборів і референдумів.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх