EN|RU|UK
Блоги Святослав Бурмака
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
  95  0

Головне про парламентський тиждень, що минув

(03 – 06.12.2019)

Подія тижня

4 грудня у Верховній Раді відбулись парламентські слухання "Земельна реформа: вітчизняна модель обігу земель сільськогосподарського призначення". Захід і був покликаний обговорити усі проблемні питання відкриття ринку землі, що турбують суспільство. У заході виявили бажання взяти участь 3 тисячі людей, але дозвіл отримали лише 600 осіб, що вмістилися у сесійній залі. Під час слухань, що тривали понад три години, з доповідями виступили уповноважений Президента із земельних питань, представники Уряду, профільного аграрного комітету ВР, депутатських фракцій і груп, аграрних організацій та органів місцевого самоврядування.

Результати заходу засвідчили несприйняття і непідтримку переважною більшістю учасників слухань пропонованої владою земельної реформи. Виступи прихильників відкриття ринку у запропонованій суспільству формі супроводжувались вигуками "ганьба" та шумом у залі. Критика "земельних" законопроектів, що лунала у залі, була настільки гострою, що лишається відкритим питання: якими взагалі можуть бути узгоджені рекомендації даних парламентських слухань? Можна припустити, що їх зміст навряд чи влаштує значну кількість учасників заходу або суттєво вплине на зміст відповідних законопроектів до другого читання. Адже провідна думка, що лунала у залі, була та, що відкривати ринок землі у запропонованих умовах – взагалі недоцільно.

В середу керівник фракції "Слуга Народу" Д.Арахамія заявляв, що законопроект про ринок землі ВР планує розглянути у другому читанні наступного пленарного тижня (17-20.12). У п’ятницю він же спрогнозував, що парламент не встигне ухвалити це питання до Нового року, адже розгляд значної кількості правок до законопроекту може тривати 10-12 днів.

Результати пленарних засідань

Поточний тиждень став рекордним для Верховної Ради за кількістю прийнятих законодавчих рішень (за останні півтора місяці роботи Парламенту). Всього протягом тижня було розглянуто й ухвалено 8 постанов і 45 законопроектів (22 – в цілому і 23 - за основу). Для порівняння: попереднього сесійного тижня, з 12 по 15 листопада, ВР ухвалила 7 постанов і 24 законопроекти (10 – в цілому і 14 - за основу); з 29.10 по 01.11 - 11 постанов і 22 законопроекти (12 – в цілому і 10 - за основу); з 15 по 18.10.2019 - 6 постанов і 18 законопроектів (11 – в цілому і 7 – за основу).

Цього тижня в другому читанні та в цілому були ухвалені такі важливі законопроекти та проекти постанов:

  • Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державне бюро розслідувань" щодо удосконалення діяльності Державного бюро розслідувань (№ 2116);
  • Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про ринок електричної енергії" (№ 2233);
  • Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ліквідації корупційної схеми у сфері реєстрації інформації зі звітів про оцінку об'єктів нерухомості та прозорості реалізації майна (№ 2047-д);
  • Проект Закону про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (№ 2179);
  • Проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству (№ 0858);
  • Законопроект "Про верифікацію та моніторинг державних виплат" з пропозиціями Президента (№ 1231);
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання статусу та соціальних гарантій окремим особам із числа учасників антитерористичної операції (№ 2045-1);
  • Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування державної політики у сфері праці, трудових відносин, зайнятості населення та трудової міграції (№ 2168);
  • Проект Постанови про Заяву Верховної Ради України "Щодо першочергових кроків забезпечення євроатлантичної інтеграції України - набуття повноправного членства України в Організації Північноатлантичного договору" (№2327).

Серед ухвалених упродовж тижня законопроектів у першому читанні ("за основу") наступні:

  • Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою приведення у відповідність до Закону України "Про внесення змін до статті 80 Конституції України щодо недоторканності народних депутатів України" (№ 2237);
  • Проект Закону про оборонні закупівлі (№ 2398-д);
  • Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конституційних принципів у сферах енергетики та комунальних послуг (№ 2490-1);
  • Проект Закону про національну інфраструктуру геопросторових даних (№2370).

Найбільшу підтримку в сесійній залі впродовж тижня мали такі законопроекти, які змогли об’єднати представників усіх парламентських фракцій та груп :

  • Проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству (№ 0858). За: 362. Слуга народу – 225; ОПЗЖ – 34; позафракційні – 27; "Європейська солідарність" - 22; "Батьківшина" - 18; "За майбутнє" - 18; "Голос" - 18.
  • Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов діяльності для підприємств та організацій, які засновані громадськими об'єднаннями осіб з інвалідністю (№ 2439). За – 360. "Слуга народу": 236; ОПЗЖ: 28; позафракційні – 25; "Європейська солідарність" - 22; "Голос" - 17; За майбутнє – 17; "Батьківщина" – 15.
  • Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ліквідації корупційної схеми у сфері реєстрації інформації зі звітів про оцінку об'єктів нерухомості та прозорості реалізації майна (№ 2047-д). За - 338. Слуга народу – 229; ОПЗЖ – 23; "Європейська солідарність" - 20; позафракційні – 20; "Голос" - 17; "За майбутнє" - 15; "Батьківшина" - 14.
  • Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питання сумісництва працівників патронатної служби Верховної Ради України (№ 2313-2). За: 321. Слуга народу – 216; позафракційні – 23; ОПЗЖ – 21; "Голос" - 17; "Європейська солідарність" - 16; "Батьківшина" - 14; "За майбутнє" - 14.

Найбільш дискусійними і запеклими протягом тижня серед народних обранців стали обговорення:

  • Проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про Державне бюро розслідувань" щодо удосконалення діяльності ДБР (№ 2116). Попри запевнення влади, що законопроект Президента дозволить перезавантажити ключовий правоохоронний орган, при його обговоренні в процесі розгляду у другому читанні народні депутати з опозиції (зокрема, "Батьківщини" та ЄС) критикували передбачене проектом істотне розширення повноважень його керівництва та його фактичну підпорядкованість Президенту України, висловлювали побоювання, що це може загрожувати демократичним принципам та балансу влади у країні. А також зазначали про неналежні та неефективні результати діяльності ДБР, пригадували останні скандали, пов’язані з керівництвом Органу (т.зв. "плівки Труби", звинувачення в хабарництві соратника Директора Бюро І.Щербини), та підозри у заангажованості та упередженості при розслідуванні справ.

Розгляд питання тривав півтори години. Законопроект підтримали 250 депутатів ("Слуга народу" - 224, ОПЗЖ - 2, "Голос" - 18, позафракційні – 5, группа "За майбутнє" – 1. Перед цим депутати підтримали поправку, якою передбачено створення управління з розслідування справ Майдану у ДБР та переведення туди слідчих з ГПУ ("за" - 334 голоси).

  • Проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про ринок електричної енергії" (№ 2133). Під час обговорення законопроекту лунали звинувачення опозиційних фракцій у тому, що законопроект порушує ринкові принципи функціонування електроенергії, суперечить праву ЄС та міжнародним зобов'язанням України, що необхідно провести консультації з Єврокомісією на предмет його відповідності положенням права ЄС (зокрема, "Європейська солідарність", І.Климпуш-Цинцадзе).

Ухвалена в цілому версія законопроекту, за твердженням ініціаторів з фракції "Слуга Народу", була підтримана Секретаріатом Енергетичного співтовариства. Документом, зокрема, передбачається збільшення можливості держкомпанії НАЕК "Енергоатом" продавати електрику на конкурентному ринку з 10% до 15%, а також забороняється продаж та/або постачання електроенергії, імпортованої з РФ, за двосторонніми договорами та на внутрішньодобовому ринку. З метою уникнення надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України Кабінет міністрів має право скасовувати відповідну заборону, визначивши термін поновлення дії такої заборони. При цьому учасники ринку, опоненти законопроекту звертають увагу на те, що завдяки йому зберігається можливість постачання російської електроенергії в Україну на ринку "на добу наперед", що дає РФ змогу демпінгувати на українському ринку, витісняючи вітчизняних виробників електроенергії.

  • Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування державної політики у сфері праці, трудових відносин, зайнятості населення та трудової міграції (№ 2168). Під час розгляду у сесійній залі народні депутати критикували передбачене законопроектом визначення Мінекономіки головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері праці, зайнятості населення, трудової міграції та трудових відносин, замість Мінсоцполітики. За твердженням представників фракцій "Батьківщина", ОПЗЖ, групи "За майбутнє" – Мінсоцполітики необґрунтовано позбавляється відповідних повноважень, запропонована проектом новація загрожує регулюванню соціальних відносин, виконанню державою соціальних функцій. Попри це, а також негативні висновки Головного науково-експертного управління та Головного юридичного управління Апарату ВР, законопроект було підтримано 264-ма голосами.

Критика політичних заяв представників парламентських фракцій, груп та політичних сил, озвучена впродовж тижня (у сесійній залі, під час засідання Погоджувальної ради та інших заходів), стосувалася:

  • законодавчих ініціатив, спрямованих на втілення земельної реформи, а також неналежної організації парламентських слухань з цього питання ("Батьківщина", позафракційні депутати);
  • економічної, боргової і курсової політики Уряду і Нацбанку ("За майбутнє", ОПЗЖ);
  • звинувачень парламентської більшості у тому, що вона належним чином не враховує законопроекти від опозиції при плануванні розкладу пленарних засідань, не ставить їх в порядок денний, фактично розглядає законопроекти, подані "СН" ("ОПЗЖ", "Європейська солідарність").

Окремі спостереження щодо пленарних засідань впродовж тижня:

  • У середу під час вечірнього засідання три фракції ("Батьківщина", "Європейська солідарність" та "Голос") виступили зі спільною заявою-зверненням, у якій окреслили "червоні лінії" для президента на переговорах у Нормандському форматі. У заяві йдеться про неможливість жодних компромісів щодо деокупації та повернення Криму в Україну, федералізації України, припинення міжнародних судових процесів проти Росії. Політичні сили вимагають забезпечення принципу пріоритетності безпекових питань при реалізації Мінських домовленостей.
  • У вівторок під час вечірнього засідання ВР відбувся другий впродовж сесії прецедент неухвалення законопроекту, поданого і підтримуваного монобільшістю. При голосуванні за основу за законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві (№1210-1, поданий н.д. Ковальовим О.І. ("СН"), забракло голосів за його прийняття (за – 225). Метою законопроекту було задекларовано запровадження міжнародних стандартів податкового контролю для всіх учасників міжнародної торгівлі та імплементація норм, передбачених Планом протидії практикам розмивання оподатковуваної бази й виведення прибутку з-під оподаткування (План дій BEPS), реформування інституту фінансової відповідальності та удосконалення процедури адміністрування податків та зборів. Після провалу голосування по даному законопроекту, фактично мінімальним необхідним складом ВР ("за" - 232), був ухвалений альтернативний даному проект №1210, поданий також представником "СН" (Д.Гетманцевим). Комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики, який Д.Гетманцев очолює, підтримував за основу саме законопроект № 1210-1, непідтриманий Парламентом. При цьому раніше у листопаді проти обох законопроектів (№ 1210 та № 1210-1) різко публічно виступали Федерація роботодавців України і Рада підприємців при КМУ, Європейська Бізнес-асоціація і Американська Торгівельна Палата, які відзначали необхідність їх суттєвого доопрацювання.
  • Пізніше впродовж тижня також були приклади непідтримки сесійною залою пропонованих монобільшістю рішень. У середу таким рішенням став проект постанови про заміну керівника Комітету ВР з питань зовнішньої політики, у четвер при розгляді законопроекту № 2260 (стосується приведення положень деяких законів України у відповідність до Закону "Про державну службу") – у залі кілька разів не вистачало голосів для ухвалення правок, запропонованих їх та законопроекту автором, першим заступником голови фракції "СН" О.Корнієнком.
  • Найбільш масштабними змінами до законодавства, ухваленими впродовж тижня, можна вважати ті, що внесені проектом Закону України "Про внесення змін до деяких законів України" (реєстр. № 2260), що розглядався в п’ятницю. За визначенням ініціаторів, законопроект розроблено у зв’язку з необхідністю приведення положень деяких законів у відповідність до чинного Закону "Про державну службу", удосконалення електронної форми комунікації між громадянами, інститутами громадянського суспільства та державними органами, а також уточнення окремих понять. З цією метою законопроектом передбачено внесення змін до 51 законодавчого акту. Проектом передбачено розділення політичних посад та державної служби, а також внесення змін до низки законів, що регулюють діяльність окремих державних органів, зокрема в частині проходження та особливостей державної служби, врегулювання правового статусу державних службовців, повноважень керівників держслужби, виключення інституту погодження призначення керівників структурних підрозділів третіми особами. Відповідно до закону, голова Служби безпеки України призначається на посаду та звільняється з посади Верховною Радою за поданням Президента та інш. За законом ліквідовується секретаріат Кабміну, замість чого буде створено державний орган, що забезпечує діяльність Уряду. Законопроектом передбачено також і багато інших новацій, зокрема тих, що стосуються електронного документообігу, порядку призначення та звільнення керівництва АМКУ та інш.
  • Рекордним за найменшим по часу повним проходженням у сесійній залі ВР рішень став розгляд і голосування в цілому по законопроекту "Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" щодо будівництва лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні "Охматдит"" (№ 0873). Від початку розгляду внесеного як невідкладного Президентом України проекту, що передбачає збільшення видатків на будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу лікарні "Охматдит" на 200 млн. грн., до його підтримки в цілому минуло всього чотири хвилини.

Робота парламентських комітетів протягом минулого тижня, зокрема, відзначилася, наступним:

  • Комітет з питань правоохоронної діяльності 4 грудня відклав розгляд закону, яким передбачається кримінальна відповідальність за "кнопкодавство", на наступне засідання Комітету.
  • На засіданні фракції "Слуга народу" депутати обрали нову голову Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва Лізу Ясько, яка очолює українську парламентську делегацію у ПАРЄ. Водночас, 5 грудня, при голосуванні у сесійній залі за звільнення з посади Голови комітету Б. Яременка і призначення на цю посаду Л. Ясько у Парламенті забракло голосів. В п’ятницю стало відомо, що "Слуга народу" знову проведе праймеріз кандидатів на посаду голови комітету і розгляне новий порядок його обрання.
  • Комітет ВР з питань правової політики відклав розгляд висновків Конституційного Суду щодо ініційованих Президентом законопроектів про зміни до Основного закону щодо законодавчої ініціативи народу (№1015) і уповноважених парламенту (№1016) на наступне засідання Комітету.
  • Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики рекомендував Верховній Раді прийняти в цілому проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо збереження культурних цінностей)".
  • Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів круглий стіл на тему: "Щодо стану надання житлових субсидій".
  • Комітет Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури на виїзному засіданні розглянув проблемні питання та перспективи розвитку ДП "Міжнародний аеропорт "Бориспіль".

Під час години запитань до Уряду в п’ятницю у Парламенті доповідала міністр фінансів Оксана Маркарова. Доповідь і відповіді на питання стосувалися боргової політики України, стану економіки та фінансів країни у 2019 році, економічної стратегії на наступний рік. Присутній Прем’єр-міністр О.Гончарук також давав відповіді на питання народних депутатів щодо реалізації ключових анонсованих Урядом реформ, кадрової політики та інш.

Верховна Рада внесла зміни у календарний план своєї роботи, передбачивши четвер, 12 грудня, днем пленарних засідань.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх