EN|RU|UK
Блоги Заміра Саідова
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
Материалы по теме:
  303  1

Вибори 3.0. Чи впливатимуть місцеві вибори на політичну ситуацію в країні?

Цьогорічний прихід осені ознаменував не тільки початок трудових буднів для школярів і студентів України, а й став стартом для нового політичного сезону. Початок роботи Верховної Ради нового скликання, ряд гучних кадрових перестановок – тло для стрімкого розгортанням політичних подій в Україні. А ситуація пов’язана із звільненням голови Київської міської ради з посади голови адміністрації, що потягне за собою втрату ним істотної частини повноважень по управлінню містом, яскраво продемонструвала, що не оминуть ці зміни і рівень місцевого самоврядування. Обговорювана, досить довгий час, в ЗМІ тема можливості дострокових місцевих виборів зазвучала із новою силою.

Проте, незалежно від того чи будуть такі вибори достроковими чи відбудуться за графіком (у жовтні 2020 року) вони однозначно принесуть ряд змін і нових обличь у політичне і буденне життя громадян України.

За якими правилами відбуватимуться вибори до місцевих рад?

Прийнятий у липні 2019 року Виборчий кодекс все ще чекає підпису президента, а це означає, що говорити про порядок виборів за новим порядком дещо передчасно, хоча не виключно, що чергові місцеві вибори відбуватимуться вже за новими правилами.

Наразі порядок організації і проведення виборів до органів місцевого самоврядування визначається положеннями Конституції України (ст. 141), Закону "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року та Законом "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року (далі – Закон).

Місцеві вибори відбуваються на основі:

  • загального виборчого права (право голосу мають усі повнолітні, дієздатні громадяни, що проживають на території відповідної територіальної громади та в межах відповідного територіального виборчого округу);
  • рівного виборчого права (кожен виборець має лише один голос, який можна використати лише на одній виборчій дільниці, на якій він включений до списку виборців);
  • прямого виборчого права (виборці обирають безпосередньо депутатів відповідних місцевих рад шляхом голосування за висунутих кандидатів);
  • шляхом таємного голосування.

Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості (переможцями вважаються ті кандидати, що отримали більшість голосів виборців) в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної об’єднаної сільської, селищної територіальної громади.

Вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад проводяться за пропорційною виборчою системою. Це означає, що голосування за кандидатів відбуватиметься за партійними списками (місцевих організацій політичних партій). А враховуючи ситуацію у парламенті, висока імовірність, що розстановка політичних сил у місцевих радах також зазнає очевидних змін.

Крім того, в Україні повним ходом триває процес об’єднання громад – так звана реформа децентралізації, в ході якої відбувається передача частини повноважень та грошей із центру на місця. Її запровадження у 2014 році поклало початок формування сильної і спроможної на вирішення питань місцевої влади. В ході реформи, відповідно до вимог Закону "Про добровільне об’єднання територіальних громад" від 5 лютого 2015 року, вже створено понад 900 об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ).

Із картою ОТГ, а також їх основними даними можна ознайомитись на сайті

По мірі формування ОТГ, в Україні тривають і перші вибори депутатів і голів до таких об’єднаних громад. Вибори в міські ОТГ відбуваються за аналогією до виборів міських рад за пропорційною виборчою системою, а до сільських і селищних – за мажоритарною. Із календарем виборів до ОТГ можна ознайомитись тут.

Існуюча система органів місцевого самоврядування, насамперед, впроваджена і функціонує для забезпечення реалізації і охорони інтересів мешканців громад, а тому логічним є питання, а які ж повноваження входять до сфери їх компетенції і які питання вони спроможні вирішувати.

Якими повноваженнями володіють місцеві ради?

Основний перелік повноважень місцевих рад визначається Конституцією України (ст. 143) та Законом (глава 1 розділу 2).

Умовно їх можна поділити на наступні групи:

Законом всі повноваження місцевих рад поділяються на загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад (ст. 25 Закону) та виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад (ст. 26 Закону). До виключної компетенції відносяться ті питання, які місцеві ради мають право розглядати виключно на пленарних засіданнях.

Детальні повноваження місцевих рад:









Якими повноваженнями володіють обласні ради?

Поряд із місцевими радами на території України діють обласні та районні ради. Їх повноваження визначені у главі 4 розділу 2 Закону. Частина цих повноважень відповідає повноваженням місцевих рад, проте вже на обласному рівні.

До основних повноважень обласних рад належать:

  • обрання голови ради, заступника голови, звільнення їх з посади;
  • утворення, обрання і ліквідація постійних та інших комісій ради, зміна їх складу, обрання голів комісій;
  • утворення президії (колегії) ради, затвердження положення про неї;
  • затвердження структури виконавчого апарату ради, його чисельності, встановленої відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на утримання ради та її виконавчого комітету;
  • затвердження регламенту ради;
  • заснування аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації відповідної ради, призначення і звільнення їх керівників;
  • робота із запитами депутатів;
  • прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому законодавством;
  • здійснення відповідно до закону повноважень щодо організації проведення всеукраїнських референдумів та виборів органів державної влади і місцевого самоврядування;
  • прийняття рішень щодо об'єднання в асоціації, вступ до асоціацій та інших форм добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, а також про вихід із них;
  • затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідної області, цільових програм з інших питань, заслуховування звітів про їх виконання;
  • обласне бюджетування, у тому числі розподіл переданих з державного бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між районними бюджетами, місцевими бюджетами міст обласного значення, сіл, селищ, міст районного значення;
  • управління об’єктами комунальної власності, що перебувають у сфері компетенції обласної ради та об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах;
  • вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, використання природних ресурсів;
  • встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення питних, побутових та інших потреб населення, зон санітарної охорони джерел водопостачання, обмеження або заборони використання підприємствами питної води у промислових цілях;
  • прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів про оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками історії або культури, які охороняються законом, прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об’єктів тваринного світу;
  • прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і в порядку, визначених законом;
  • прийняття рішень щодо делегування місцевим державним адміністраціям окремих повноважень обласних рад та контроль за їх виконанням (перелік повноважень, що можуть делегуватися місцевим державним адміністраціям визначається ст.44 Закону);
  • прийняття рішення про недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо голови відповідної місцевої державної адміністрації;
  • надання згоди на передачу об'єктів з державної власності у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст та прийняття рішень про передачу об'єктів права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні обласних рад, у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності;
  • заслуховування інформації прокурорів та керівників органів Національної поліції про стан законності, боротьби із злочинністю, охорони громадського порядку та результати діяльності на відповідній території;
  • встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна обласна рада, а також суб'єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.

Таким чином, широке коло повноважень, якими законодавець наділяє органи місцевого самоврядування в Україні, в тому числі і щодо розподілення коштів місцевих бюджетів, має бути основним мотиватором для нас пересічних громадян, відірвати погляд від екранів і не пропустити місцеві вибори (загальні чи перші до ОТГ), бо #явирішую.

Заміра Саідова

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх