EN|RU|UK
Блоги Сергей Иванов
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
  7999  53

Драконівські правки

Кожна нова влада хоче бути залізною рукою. Мовляв, інакше навести лад в країні неможливо - потрібно закручувати гайки якомога міцніше, але потрібен відповідний інструментарій. Поки влада популярна, суспільство сприймає цю тезу нормально або взагалі не звертає уваги. Втім, періоди популярності влади в Україні традиційно нетривалі, а кількість бажаючих витиснути з неї максимум - традиційно захмарна, тому, як правило, будь-які спроби держави зміцнити репресивну вертикаль і розширити її повноваження рано чи пізно обертаються проти самого суспільства. Тому дуже важливо давити всі ці порочні наміри на корені. 

Скандальний законопроект 1009 з непомітною назвою “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства”, який вчора провалила монобільшість - це пряма загроза громадянському суспільству. І ось чому. 

Цей проект реально надає нашій недосконалій і корумпованій правоохоронній системі нові репресивні повноваження і це є прямою загрозою громадянському суспільству. Серед найбільших потенційних ризиків у випадку ухвалення цього закону я б виділив наступні:

Збільшуються повноваження прокурорів, слідчих та детективів; обмежуються права підозрюваних і їх адвокатів; відновлюються положення радянського КПК 1960 року. Такі зміни спрямовані на відновлення в Україні карального кримінального процесу, а не змагального, як передбачено чинним КПК.

Незаконні та необґрунтовані постанови детективів НАБУ та прокурорів САП не можна буде оскаржити до суду. Відповідно до законопроекту, незаконні рішення вказаних вище органів може скасувати лише Генеральний прокурор, особа, яка виконує його обов’язки чи керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Таким чином, незалежний і неупереджений розгляд рішень НАБУ і САП судами  не допускається. 

Не буде встановлено строку від моменту відкриття кримінального провадження та до моменту вручення підозри особи. На практиці це стане наслідком того, що розслідування проваджень буде здійснюватися роками, без жодних законодавчих обмежень. Оскільки, розслідування кримінальних проваджень розпочинається з моменту внесення відомостей про них до Єдиного реєстру досудових розслідувань. У разі внесення запропонованих змін, правоохоронці не будуть обмежені жодними строками на проведення слідчих дій з дати внесення відомостей про злочин до Реєстру і до моменту вручення особі підозри. Такі зміни відновлюють норми, які були в радянському КПК, містять корупційні ризики і сприятимуть зловживанням. Фактично правоохоронці отримають можливість тримати людину на гачку кримінального провадження необмежений термін.

Сторони кримінального провадження отримають право самостійно залучати експертів. Такі норми можуть спричинити до затягування розслідування кримінального провадження та створюють можливість маніпулювання доказами у кримінальному провадженні через надання або ненадання певного матеріалу на дослідження експерту, так і через формулювання питань у формах вигідних для замовника, що не сприятиме встановленню об'єктивної істини у справі, а створить додаткові способи використання цього права на затягування розслідування. 

Вилучається норма, яка надавала право оскаржувати повідомлення про підозру. Це призведе до обмеження прав людини і позбавлення можливості скасувати повідомлення про підозру у судовому порядку.

Строки досудового розслідування будуть продовжуватися Генеральним прокурором, без рішення суду. Це спричинить до обмеження прав людини і зловживання правами правоохоронних органів. Для забезпечення обґрунтованого продовження строків досудового розслідування, рішення про це має приймати виключно суд. 

Очевидно, що запропоновані зміни суттєво погіршують позицію особи у кримінальному провадженні і зміцнюють позицію репресивного органу. 

Попри цю очевидність, наскільки мені відомо від джерел у ВР, вчора голова фракції “Слуга народу” пан Арахамія, який вважається прогресивним та демократичним політиком, категорично наполягав на голосуванні за ці норми під його відповідальність, навіть погрожуючи у випадку провалу піти з посади. Не знаю, хто і яким чином тисне на Давіда, щоб він продавлював відверто драконівські норми, які не мають нічого спільного з доктриною правової держави, але це факт, і цей факт не додає оптимізму. 

Шановні політики, пам’ятайте, що коли ви риєте яму народу, ви риєте її собі, адже ви також його частина - нехай і не найкраща. 

 Топ комментарии
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх