EN|RU|UK
Блоги Сергей Иванов
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
  698  1

Маркер корупції

Колись я, а також мої колеги, зокрема головний редактор «ЦН» Юрій Бутусов, вже писали про Державну архітектурно-будівельну інспекцію і про свавілля, пов'язане з її діяльністю. 

Що таке ДАБІ? В наших реаліях - це державний орган, який з системністю та продуктивністю виробничого конвеєра доїть будівельний бізнес. За фактом це спеціально створений державою корупційний хаб для викачування грошей. Принаймні, так він був замислений в 2011 році, коли його створив Янукович, який намагався контролювати весь ріал істейт в країні. 

Минула влада не змогла зруйнувати цю систему, а змусила працювати в своїх інтересах. Згаданий вище Юрій Бутусов розповідав, як низка керівників великих будівельних компаній повідомляли, що ДАБІ вимагає з них десятки тисяч доларів за оформлення елементарних документів. Дійшло до того, що на зустрічі з бізнесом прем'єра Гройсмана попросили - ні, не припинити побори - а знизити розміри хабарів з «нового тарифу» $20-30 тисяч доларів до колишніх розцінок, що діяли за Януковича - $3-4 тисяч. 

У вересні минулого року екс-керівник ДАБІ Олексій Кудрявцев спробував змінити ситуацію і почав оформляти для великого бізнесу документи через систему «Прозора ДАБІ», в обхід «смотрящих». Внаслідок цього безпрецедентного в контексті української корупції рішення, наприклад, компанія «Арселор Міттал Кривий Ріг», з якої раніше вимагали гроші, отримали пакети документів на нове будівництво безкоштовно. Зрозуміло, що така ініціатива Кудрявцева не могла залишитись без нагороди. Вже в грудні минулого року його звільнили через нібито підроблений диплом, але ж ми розуміємо, що реальна причина звільнення не має до його освіти жодного відношення, Після Кудрявцева ДАБІ очолив Сергій Кузьмін, палко відданий Гройсману кадр, який без зайвих питань та нездорових з точки зору корупції ініціатив робив усе, що йому казали зверху. Тобто ДАБІ повернулася до свого природного здирницького статусу і почалися дивні дива. 

Наприклад, після повернення з лікарняного керівника департаменту дозвільних процедур ДАБІ Наталії Чекомасової в реєстрі «заднім числом» з'явилося 260 дозволів, що не видавалися протягом півроку. Ці об'єкти можуть бути в базі, а фактично, у прив'язці до мапи, їх немає. Система "Прозора ДАБІ", фактично припинила роботу, все знову керується вручну. 

Або ось приклад Харківської області, де ДАБІшне свавілля набуло фентезійних масштабів. Новий керівник місцевої ДАБІ Дмитро Пальчонков встановив чіткі «неофіційні» тарифи на всі послуги підпорядкованої йому організації. Всі рішення здійснюється тільки за вказівкою з Києва, і не має значення, що саме ти будуєш, законно чи незаконно, головне - чи заніс ти куди треба. Крім поборів Пальчонков запровадив систему відвертого рейдерства та знищення конкурентів. Схема дуже проста і стара як світ. Наприклад, ДАБІ дізнається про потенційну жертву - підприємця, який організував виробництво, скажімо міні-пивоварню. Ініціюється донос від імені ручної ГОшки, на підставі якого проводиться перевірка. Далі між бізнесменом і перевіряючим відбувається діалог, який міг би прикрасити оповідання Зощенка. 

- У вас підприємство не прийнято в експлуатацію, ми вас закриваємо. 
- Але ми лише установили нове обладнання, установка обладнання не потребує дозволу ДАБІ. 
- У вас капітальна будівля. 
- Так, але ця будівля давно введена в експлуатацію, я нічого в ній не переробляв. ньому нічого не міняли. 
- У вас підприємство не прийнято в експлуатацію. Ми вас закриваємо. 

Ще один улюблений об’єкт шантажу ДАБІ - ваги для зерновозів на елеваторах. Це просто бетонна платформа, виведена «в нуль». Але з’являється інспектор ДАБІ і виносить вердикт, що це споруда, на яку потрібен затверджений проект і дозвіл ДАБІ. Або ще один приклад, про який я дізнався від харків’ян. У минулому році в райцентрі Дергачі відкривається асфальтобетонна установка. Вона працює рік, постачає асфальтобетон на важливі об’єкти - наприклад, на ремонт траси Харків-Охтирка, Харків-Мерефа-Лозова. Раптом місцева ДАБІ отримує вказівку з Києва закрити підприємство в інтересах конкуруючої автодорожньої компанії. Сумлінно виконуючи вказівку, Пальчонков використовує штатну схему зі скаргою від «небайдужих громадян». До процесу підключається ГО «Опора України», відома участю в рейдерстві під прикриттям місцевої прокуратури. Очолюють цю ГО два цікавих персонажа - Андрій Гагун і Артем Кухтин. Гагун раніше працював у прокуратурі області і є зятем горезвісного першого заступника прокурора області Суходубова. Кухтин забезпечує силову підтримку громадської організації за допомогою охоронної фірми «Сапсан». Ці люди, демонструючи захмарний рівень громадської свідомості, пишуть звернення на адресу ДАБІ, в якому висловлюють крайню стурбованість тим, що завод працює без належного узгодження з боку ДАБІ. Отримавши пас, ДАБІ розпочинає перевірку і просто блокує виробництво, попри те, що асфальтобетонна установка - це не капітальна, а збірна, мобільна конструкція. В Україні таких установок десятки. Фактично це комплекс обладнання просто неба, який можна розібрати і перевезти на інший майданчик чи виробничу базу. Вся специфіка дорожнього будівництва якраз і полягає в тому, що мобільні заводи пересуваються за ремонтними бригадами. Тобто ДАБІ має до цього бізнесу приблизно таке саме відношення, як ветеринарна інспекція. Але підприємству поставлені чіткі умови – сплачуй або закриємо. 

Ані президентські, ні парламентські вибори не змінили ситуації в ДАБІ. Інспекція залишається аномально корумпованою клоакою, яка серйозно псує бізнес-клімат в Україні. Збереження на посадах ось таких «пальчонкових» - це певною мірою маркер щирості задекларованих владою намірів подолати корупцію. І вже дуже скоро стане зрозуміло, наскільки ці наміри реалістичні.
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх