EN|RU|UK
Блоги Геннадій Зубко
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.
  694  2

КОНСТИТУЦІЙНИЙ АНТИВІРУС

Всього 5 сторінок, 9 статей, або 133 КБ!

Якщо ми це зробимо, то Україна зміниться назавжди!

Це я про зміни до Конституції в частині децентралізації та про масштаб змін для всієї країни внаслідок цього кроку. Я кажу не про заміну букв та формулювань у законодавстві, а про глобальний трансформаційний зміни на рівні держави, проект нового майбутнього України. Мужність і мета продовжувати децентралізацію - ось що зараз дійсно має значення!

Мова йде про зміни, які дають можливість управляти майбутнім держави. Нарешті управляти, а не плисти за течією ще радянської системи менеджменту країни і бачити, що вектор розвитку держави залежить від рішень однієї, двох, п’яти особистостей, а не сталості державних інституцій. Ефективність – ось, що має бути основним критерієм як для центральної влади, так і для місцевої.

Реформа децентралізації у критичній точці. Переконаний, що без змін до Конституції децентралізація завжди буде незакінченою реформою, яку можна скасувати. Так, вже почалась відчутна матеріалізація результатів в громадах. Але головна ціль - створення умов розвитку людського потенціалу в освіті, охороні здоров`я, культурі, послугах і, нарешті, створення інвестиційного клімату - ще далеко попереду.

І для того щоб успішно продовжити і завершити, потрібно змінювати основний закон. Я не говорю про те, що реформа зупиниться без конституційних змін, ні. Громади і далі будуть об’єднуватись, укрупнятись, отримувати частину повноважень та кошти, жити у нових умовах і вчитись ставати успішними. Але впроваджуючи протягом 5 років реформу, створюючи ОТГ, передаючи повноваження і ресурси на місця, ми лише розпочали процес. Ми фактично робили апгрейд старої системи управління та додавали їй нових опцій. Сьогодні цього замало. Нам потрібен потужний антивірус, який захистить реформу раз і назавжди та зміцнить місцеве самоврядування. Цей антивірус – зміни до Конституції.

Я говорю про два ключових напрями змін, які наново запустять всю управлінську систему в країні.

Перше, ми передаємо всю виконавчу владу і повноту повноважень на рівень громад, районів, областей. Для чого? Чітко дати зрозуміти українцям, хто за що відповідає в країні – мета змін в Основний закон. Для того, щоб місцеве самоврядування мало можливість надавати жителям якісні і доступні публічні послуги - адміністративні, соціальні, освітні, медичні. Для виконання цих повноважень гарантується сумірність фінансових ресурсів. Підготовка кадрів, прийняття закону "Про службу в органах місцевого самоврядування" дає нову якість управлінських рішень.

При цьому ланка держадміністрацій буде ліквідована. Це необхідно для усунення дублювання функцій. Вже зараз маємо конфлікт між районним рівнем і громадами. Там, де покрита територія громадами, районний рівень втрачає повноваження, і доцільності існування його в такому вигляді немає. Район повинен об’єднувати декілька громад і не менш як 150 тисяч мешканців, як це є в європейських країнах. Ми пропонуємо нові повноваження районного рівня та можливості їх збільшення і прийняття закону "Про засади адміністративно-територіального устрою"

Друге, запроваджуємо інститут префектів. Моє бачення: префект - арбітр законності дій місцевої влади. Це абсолютно новий інститут за європейським прикладом, якого раніше ніколи в Україні не існувало. Замість голів адміністрацій, функціонал яких вже не відповідає реформі. Префект координує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади, забезпечує захист прав і свобод громадян, здійснює нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування та забезпечує виконання державних програм. Двохсотлітній досвід функціонування інституту префекта у Франції довів, що така система є виправданою, ефективною і дієздатною.

Зараз я не говорю про те, хто має призначати префекта. Це дискусійне питання. З одного боку, в нас парламентська модель правління, уряд призначається парламентом і є виконавчою гілкою влади. З іншого, функція захисту прав і свобод громадян – це функція президента.

Коли зміни до Конституції будуть прийняті, а вони так чи інакше будуть прийняті, маємо розуміти, що імплементація цих змін вимагатиме дуже багато непростої роботи та суміжних процесів, які торкнуться багатьох сфер. Це фактично побудова нової реальності, в якій житиме місцеве самоврядування і вся Україна. Що я маю на увазі.

Перше. Місцеве самоврядування повинно бути готовим взяти на себе повноваження. А з ними і велику відповідальність, в тому числі за розпорядження фінансовим ресурсом. Постає питання якісного проектного менеджменту, стратегічного планування, ефективного управління коштами як місцевого бюджету, так і державних програм. Досвід реалізації регіональних проектів за держпідтримки (кошти ДФРР, субвенцій) вже показав нам слабкі місця: не завжди якісні проекти, не ефективне використання грошей, брак кадрів.

Друге. Префекти у свою чергу мають бути готовими взяти на себе відповідальність за захист прав і свобод українців. Тільки уявіть, якими професійними компетенціями має володіти префект, аби виконувати всі ті функції, які я назвав? Це колосальні знання з економіки, юриспруденції, публічного адміністрування.

Тож нам необхідно створити механізм підготовки префектів з відповідними компетенціями – таких собі "зубрів", дуже професійних, з потужною освітою, неупереджених і політично незаангажованих. Префекти за будь яких ситуацій політичної турбулентності мають забезпечувати інституційну стабільність держави.

Нам доведеться створювати нові напрямі освіти, нові спеціальності, а можливо навіть і ВУЗи. Наприклад, у Франції свій професійний вишкіл префекти отримують у Національній адміністративній школі Франції. Вочевидь, що наша академія держуправління при Президенті давно віджила своє і до такого масштабного проекту з підготовки кадрів не придатна. Моє бачення: розроблені програми навчання держслужбовців мають бути передані акредитованим університетам на аутсорсинг, а також з максимальним залученням бізнес-шкіл.

Переконаний, що імплементація змін до Конституції - це ГРОМАДний проект, який потребує ресурсу, підготовки кадрів, і яким потрібно займатись вже зараз.

Зміни до Конституції – це реальний антивірус проти конфлікту між гілками влади, проти регіональної корупції, проти політизації місцевого самоврядування, проти неефективних місцевих менеджерів, проти уразливості від будь-яких політичних пертурбацій. Зробивши це, ми виведемо Україну на зовсім новий рівень розвитку демократії, захисту прав і свобод українців, врешті решт - на новий рівень якості життя. Ми зробимо Україну по-справжньому європейською державою!

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх