EN|RU|UK
Блоги Євген Червяченко
експерт з питань енергоефективності
  466  2

"Реформа енергоефективності: історія створення одного Фонду"

Ключові цифри реформи енергоефективності та її статус

· 5 ключових Закони України прийнято ВРУ – "Про Фонд енергоефективності", "Про ЖКП", "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", "Про енергоефективність будівель", "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку"

· Більше 100 НПА прийнято на виконання цих Законів

· 3 міжнародні угоди для функціонування Фонду підписано

· Більше 3 млрд грн бюджетного фінансування Фонду

· 100 млн євро фінансування Фонду від донорів під управлінням IFC

· Більше 20 млн євро технічної допомоги від донорів

· Серед задіяних міжнародних партнерів: Європейський Союз, Німеччина, Світовий Банк, IFC, GIZ, ПРООН

· Фонд ЕЕ зареєстровано як державну установу, обрано Наглядову Раду та Дирекцію

В найближчому майбутньому в проекті створення та повноцінного запуску Фонду енергоефективності очікується завершення ще одного важливого етапу – підписання угоди щодо реалізації пілотних проектів, які дозволять протестувати операційні процедури та процеси майбутньої масштабної Програми реновації житлових будинків.

Саме час згадати як розвивалася реформа енергоефективності з 2014 року в житловому секторі та що для неї означає Фонд, адже багатьом видно лише "верхівку айсбергу", в той час як було виконано великий обсяг роботи та відбулися фундаментальні зміни.

Як все починалось?

Хтось скаже, що ідея створення подібного фінансового інструменту обговорювалась ще давно (дійсно з подібними ідеями європейські партнери вже багато років приходили до українських урядовців), але початком створення Фонду енергоефективності можна вважати зустріч, яка відбулась влітку 2015 року між Віце-прем’єр-міністром – Міністром регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадієм Зубком та представником Уряду Німеччини Юргеном Кайнхорстом, на якій було представлено розрахунки німецьких аналітиків щодо щорічних економічних втрат через низьку енергоефективність будівель, що сягали 100 млрд грн.

зустріч з представниками Уряду Німеччини

Після цієї зустрічі, українська команда при підтримці німецької сторони, почала активно працювати над ідеєю створення стійкого фінансового інструменту, який би дозволив зробити термореновацію житлових будинків доступною для більшості населення України.

Першим стратегічним завданням стало залучення Європейської Комісії, як партнера та найбільшого донора. В кінці 2015 року, коли ідею Фонду було офіційно презентовано Делегації ЄС, можливість його підтримки оцінювалось досить низько. Були інші пріоритетні проекти, що потребували фінансування (пенітенціарна служба, митниця і т.д) та вже обговорювались досить тривалий час. Також на той час, на фінальній стадії був запуск проекту ULEAD щодо підтримки децентралізації, який також реалізується під особистим лідерством Зубко Г.Г.

Тим не менш, за результатами спільної роботи з Делегацією ЄС в Україні та завдяки особистій підтримці комісіонера Йоганнеса Гана та його заступниці Катерини Матернової, в кінці кінців, саме проект зі створення нового фінансового механізму підтримки енергоефективності отримав найбільшу суму грантової підтримки від ЄС за всю історію України. Але європейські партнери висунули ряд вимог щодо бюджетного співфінансування, верифікації робіт, моніторингу результатів, прозорості роботи, тощо. Тому використовувати наявні механізми прямого фінансування з державного бюджету (на кшталт "теплих кредитів") було не можливо, що призвело до необхідності розробки та прийняття спеціалізованого Закону та створення окремої державної установи – Фонду енергоефективності.

Паралельно з цим, для того щоб винести питання на найвищий державний рівень, велася значна комунікаційна робота. На одній з міжнародних конференцій ще наприкінці 2015 року Геннадій Зубко висловив тезу: "А чи знаєте, що Україна втрачає 11 млрд м3 щорічно?!", на що йому відповіли: "Не може бути, газ з труби нікуди не дівається!". Також на Національній раді реформ при Президентові України була проведена дискусія про втрати енергії (газу) у будинках та створення механізмів щодо масштабної модернізації житлового фонду.

У травні 2016 року була винесена для публічного обговорення концепція створення Фонду Енергоефективності. Після чого Уряд прийняв Розпорядження з планом дій щодо створення Фонду, в рамках виконання якого були прийняті Закони та розроблені десятки нормативно правових актів, укладені дві міжнародні Угоди, що нарешті дало змогу в 2018 році зареєструвати Фонд.

В експертному середовищі, в тому числі з РПР, спочатку досить скептично ставилися до цієї ідеї. На той час популярності набувала програма "теплі кредити", а ідея з Фондом виглядала складно. Однак з часом експертне середовище змінило своє ставлення та підтримало створення окремої державної установи – на засіданнях Нацради реформ, КМУ та ВРУ їхня підтримка була вкрай важлива.

Фонд – верхівка айсбергу реформи енергоефективності

Концепт Фонду ЕЕ, підготовлений за підтримки Європейської комісії

Затвердження концепції відкрило шлях до створення Фонду, але не давало детальних відповідей на питання, як працюватиме Фонд та, як створити необхідне середовище. При детальнішому аналізі поточної ситуації в сфері ЖКГ все більше приходило розуміння комплексності проблем, вирішення яких виходило за рамки створення фінансового механізму. А саме – запуск та належна робота Фонду Енергоефективності не можлива без забезпечення комерційного обліку споживання енергії в будинках, без створення ринку енергоаудиту, без активних та освічених співвласників багатоквартирних будинків та без нормальних та прозорих відносин із надавачами житлово-комунальних послуг. Для цього необхідно було прийняття та реалізація не одного, а ще чотирьох законів (Закон №417 вже було прийнято), а також багатьох підзаконних актів до них.

Завдання, яке постало перед командою – створити просте пояснення комплексності реформи та обґрунтування необхідності прийняття не одного, а пакету законів. Рішення виявилось досить простим: підготовка візуалізації, що показувала взаємозв’язок між законами та значення кожного в успіху реформи. Разом с підтримкою колег з ЄС та Німеччини це переконало депутатів у необхідності прийняття всього пакету законів і дозволило не відкладати реформу "в довгий ящик" (до цього моменту деякі з цих законопроектів розглядалися в ВРУ кілька років).

Інфографіка, що змінила сприйняття реформи урядовцями та парламентарями



В результаті протягом 5 місяців було прийнято 4 Закони, що створили основу для принципово нового законодавчого поля у сфері ЖКГ та, прямо чи опосередковано впливали на роботу Фонду:

  • Закон "Про Фонд Енергоефективності"
  • Закон "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання"
  • Закон "Про житлово-комунальні послуги"
  • Закон "Про енергетичну ефективність будівель"

Але, у наслідку виникла наступна проблема – розробка понад 100 нормативно-правових актів на виконання прийнятих Законів. В виконанні цього завдання дуже важливу роль зіграв Офіс підтримки реформ, створений у Мінрегіоні за підтримки ЄБРР та ЄС.

Процес створення Фонду, чому так довго?

Багато хто запитує, чому реформа енергоефективності в житловому секторі та, зокрема, запуск Фонду Енергоефективності відбувається так довго? Перш за все, слід зазначити, що в інших країнах такі процеси проходили не швидше, наприклад, створення подібного механізму в Польщі зайняло більше 5 років.

По друге, в України вперше створюється подібна інституція, яка до того ж відповідає міжнародним принципам корпоративного управління та прозорості роботи.

По третє, обраний шлях передбачав послідовне виконання певних досить тривалих регуляторних процедур (в тому числі, прийняття Закону, підзаконних актів, реєстрації юридичної особи, відбір Наглядової Ради, відбір ТОП-менеджменту, тощо).

Отже, на якому етапі зараз знаходиться запуск Фонду Енергоефективності? Якщо коротко – більшість роботи на шляху до повноцінного запуску вже виконано:

  • Створено Наглядову Раду Фонду, до якої увійшли представники Кабміну, незалежні члени, представник ЄС (один з яких поляк, який має досвід проведення подібної реформи у Польщі);
  • відібрано директора Фонду, технічного та фінансового директорів;
  • розроблено посібник операційних процедур Фонду, що може стати основою для Програм Фонду;
  • стартували пілотні проекти для 15 ОСББ, які дозволять протестувати процедури для Фонду, банків та ОСББ;
  • Фонд отримав фінансування у розмірі 1,5 млрд грн з Державного бюджету і ще 1,6 млрд грн закладено у Бюджеті 2019 року та має надійти до Фонду. Ще 100 млн євро - фінансування з боку ЄС та Німеччини

Ключові етапи створення Фонду Енергоефективності (1)

Ключові етапи створення Фонду Енергоефективності (2)

Все це стало можливим завдяки політичному лідерству Віце-прем’єр-міністра Геннадія Зубка. В критичних моментах розвитку проекту саме його участь дозволяла рухатись далі. Але, крім того, вагому роль зіграла команда, яку мало хто знає поза меж проекту, і про яку навряд чи дізнаються навіть після успішної реалізації реформи, але саме вона робила величезний пласт роботи.

підписання Угоди з Європейським Союзом

Важлива частина роботи – координація усіх задіяних сторін та спроба збалансувати інтереси кожної. А таких сторін було чимало – Європейська комісія, Німеччина, Мінрегіон, Мінфін, IFC, Світовий Банк, ЄБРР, GIZ, депутати Верховної Ради, GFA Consulting, DLA Piper, Baker Mckenzie, Mckinsey & Company, активісти та експерти.

перші зустрічі з міжнародними партнерами (листопад 2015 року)

Чого очікувати далі?

Досить скоро мають стати очевидні позитивні результати реформи як для населення, так і для держави в цілому. Так, спочатку може бути багато критики та несприйняття. Адже це досить складна та комплексна реформа, яка має змінити відношення та поведінку населення до використання енергоресурсів.

Запуск Фонду Енергоефективності перебуває на фінішній прямій. Нещодавно обрані Наглядова Рада та директори мають стати основною рушійною силою. Ми ж завжди готові прийти на допомогу та здійснити свій внесок в подальший успіх цього проекту. Сподіваємося, що закладені в нього принципи будуть збережені, всі механізми будуть якнайкраще відпрацьовані, а результати його діяльності будуть вартувати тих зусиль, які були вкладені при його розробці. Дякуємо усім, хто нас підтримував, а особливо тим, хто нас критикував – ви змушували нас ставати кращими. Фонд з операційної точки зору має бути схожий на Toyota або McDonalds – швидко, зручно, якісно!

Ми очікуємо, що Фонд має розпочати свою повноцінну діяльність та надавати підтримку ОСББ вже в цьому році. Ми дійсно віримо в те, що ті ОСББ, які першими скористаються його допомогою, відчують на собі ключові переваги – комплексність заходів, технічна допомога у реалізації заходів, прозорі перевірки для запобігання шахрайства та відсутність будь-якого "контакту з чиновником", та, як наслідок, корупції. Але головне, що отримають такі ОСББ – зменшені рахунки за житлово-комунальні послуги, підвищений комфорт у будинках та підвищення ринкової вартості житла.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх