EN|RU|UK
Блоги Катерина Одарченко
політтехнолог, партнер компанії "SIC Group Ukrainе"
  111  2

Ядерна бомба комунікативних технологій

Стереотипи займають важливу роль у формуванні оцінок та поведінки людей. Зі збільшенням кількості та складності інформації, зростає потреба у формуванні стереотипів для залучення кожної людини у весь масив подій, що є важливими для неї. Саме тому стереотипи зараз є одним з найефективніших інструментів обміну інформацією та думками між експертами, державою і громадськістю.

1.  Причини існування та механізм стереотипів

Кількість інформації, що оточує людину в сучасному світі є більшою ніж здатний обробити наш мозок. Умовний робітник з заводу думає про свою роботу, відносини з близькими чи колегами, про відео з котиками, улюблену футбольну команду, побачену рекламу… За всім цим у нього часто майже не лишається ні часу, ні сил, щоб розібратися в складних політичних питаннях.

Задумайтесь, Ви колись витрачали вечір, перечитуючи новий закон, порівнюючи його з аналогічними в інших країнах, аналізували мотивацію його авторів та опонентів, щоб виробити власну об’єктивну позицію?

Політика лише одне з надважливих для нашого майбутнього питань, на які ми маємо знати відповіді, однак в яких не маємо часу розібратись власноруч.

Намагаючись адаптуватись до умов інформаційного суспільства, наш мозок починає запам’ятовувати лише суть інформації, а не всі факти довкола неї. Так виникають прості та зрозумілі навіть для не експертів шаблони – стереотипи. Вони допомагають передати великий масив інформації за короткий час максимальній кількості людей. Таким чином ми уникаємо інформаційного перенавантаження, але продовжуємо розуміти необхідні нам речі.

2.  Використання стереотипів в лобізмі та GR

Важливим пунктом в сфері GR (контактування між владою та громадськістю) є інформування людей про важливі події та їхні можливі результати.

Складно прорвати весь розважальний інформаційний шум, для донесення серйозної, важливої інформації людям. Саме тут стереотипи стають лобістам у нагоді. За допомогою стереотипів можливо швидко зачепити громадян, привернути їх увагу до проблеми та швидко поінформувати про її головні моменти.

Недоліком, стереотипів є те, що їх легко можна використовувати для маніпулювання та розповсюдження неперевіреної, або і брехливої інформації. Причиною того є довіра людей до авторитету джерела, як свідоцтва достовірності інформації. В результаті можуть виникати ситуації, коли авторитетні джерела з будь-яких причин створюють стереотип, який не відповідає дійсності і в майбутньому цей стереотип шкодить державі, суспільству, або і самому джерелу.

3.  Розповсюдження брехливого стереотипу в політиці України

Найбільш показовим серед прикладів маніпулювання стереотипами останнього часу стали звинувачення у корумпованості процесу продажу української деревини високої якості в ЄС.

При аналізі ситуації можна помітити унікальний випадок, коли стереотип завдячує своїй появі та популяризації іншим стереотипам.

 На основі стереотипів – «Україну грабує корупція» та «Україна багата ресурсами», було виведено обґрунтування третього, хибного стереотипу – «Деревину України розкрадають корупціонери».

Для нашого суспільства, Європа є авторитетним джерелом інформації та прикладом демократії для наслідування. Навіть існує стереотип, що «в Європі все чесно, прозоро та законно». В той самий час надзвичайно потужним є стереотип – «Влада завжди погана».

Комбінація стереотипів про владу та Європу спричинила хвилю довіри до аматорського дослідження, в якому незалежна організація з Європи гучно критикувала владу в ЄС, казала про корупцію в Україні та грабунок Українського скарбу - лісу. Прості люди одразу та без заперечень повірили неурядовій організації та прийняли новий стереотип на озброєння. Єдиними, хто зміг чинити опір стали європейські та українські  профільні науковці, експерти і працівники лісової сфери. Їх обізнаність допомогла захиститись від брехливого стереотипу та почати активну просвітницьку протидію.

Проблемою є те, що стереотип це дуже потужний інструмент і результати його використання дуже складно викорінити, у випадку його недостовірності, а збитки можуть бути величезними.

В результаті незалежної перевірки закупівель, рядом компаній було встановлено, що висновки про корупцію в торгівлі українським лісом не відповідають дійсності, однак стереотип, який коштував Україні репутації, бюджетів лісових господарств та декількох мільйонів Євро, недоотриманих економікою, досі є актуальним в головах багатьох людей і навіть деяких кандидатів в Президенти.

Підсумовуючи вищезазначене, робимо висновок, що стереотипи є напрочуд ефективним інструментом формування позиції у людей, однак їхня ефективність має дещо спільне з ядерною бомбою. Ліквідація наслідків від брехливих стереотипів триває довго і коштує багатьох зусиль.


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх