EN|RU|UK
Блоги Ірина Садовська
заступник міністра юстиції України з питань державної реєстрації
  289  0

Законопроект #РейдерствоСтоп: нові інструменти для захисту майнових та корпоративних прав

Наприкінці жовтня Президент України Петро Порошенко зустрівся із представниками вітчизняного та іноземного бізнесу. В ході обговорення проблем, які турбують підприємців, глава держави доручив уряду та Міністерству юстиції зокрема, вжити заходів для запобігання рейдерським атакам, які все ще відбуваються та не сприяють інвестиційному клімату в Україні.

Це доручення стало каталізатором процесу напрацювання змін до законодавства, які вже на той час велися Міністерством юстиції та представниками бізнесу й експертних організацій. За кілька тижнів активної роботи ми разом із Спілкою українських підприємців (CУП), Європейською бізнес асоціацією (ЕBA), Американською торговельною палатою в Україні (ACC), Радою бізнес-омбудсмена, Офісом ефективного регулювання (BRDO) та народними депутатами фіналізували всі пропозиції наших партнерів. Як результат ми отримали законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення гарантій захисту державою права власності. Він вже зареєстрований у парламенті під номером 9311. Для спрощення комунікації та розуміння його суті цей законопроект ми назвали #РейдерствоСтоп.

Коротко зупинюся на основних новаціях, які він пропонує:

  • Позбавлення комунальних підприємств права вчиняти реєстраційні дії

За статистикою, 80% усіх незаконних реєстрацій, звернення про які надходять до Комісії Мін’юсту з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, здійснюють саме комунальні підприємства та їх філії. У разі прийняття законопроекту реєстраційні дії зможуть вчиняти лише нотаріуси та державні реєстратори, які є працівниками державних органів влади та органів місцевого самоврядування.

  • Посилення захисту права власності на частку у статутному капіталі юридичної особи

У випадку відчуження частки у ТОВ запроваджується обов’язкове встановлення особи, яка підписує договір: або за допомогою нотаріального посвідчення договору, або за допомогою електронного підпису. У випадку нотаріального посвідчення, нотаріус відразу проводить реєстраційну дію.

  • Страхування від підробки підпису на договорі, укладеному в простій письмовій формі

Власник земельної ділянки у разі її оренди може внести до реєстру вимогу, що всі договори, які укладаються ним, повинні бути нотаріально посвідчені. Таким чином зникне проблема підроблених договорів. Такі самі дії може зробити й учасник ТОВ щодо протоколу загальних зборів.

  • Запровадження обов’язкового підвищення кваліфікації державних реєстраторів

Всі державні реєстратори, яких за вчинення реєстраційних дій з порушеннями тимчасово відключили від доступу до реєстрів, обов’язково проходитимуть підвищення кваліфікації та складатимуть тести. Без цього вони не зможуть знову отримати доступ до реєстрів. Це стосуватиметься і нових реєстраторів, які тільки починають професійну діяльність.

  • Ліквідація кадрового дефіциту в держнотконторах у віддалених регіонах

Працівники Держнотконтор (консультанти), працівники територіальних управлінь юстиції, органів місцевого самоврядування, які мають відповідний професійний стаж роботи та кваліфікацію, зможуть отримати свідоцтво на право займатися нотаріальною діяльністю за спрощеною процедурою, але з обов’язковим 3 річним відпрацюванням у районах, де не вистачає нотаріусів за направленням Мін’юсту. У випадку відмови від відпрацювання — автоматичне анулювання свідоцтва.

  • Зниження вартості нотаріальних дій для бізнесу та населення

Одноголосно запропонована усіма бізнес-асоціаціями норма про скасування плати приватним нотаріусам у розмірі не менше 1% від суми договору. Вартість послуги визначатиметься виключно за домовленістю сторін. Одночасно запроваджується пільга на сплату державного мита у розмірі 50% для соціально вразливих категорій (учасники АТО, пенсіонери, інваліди й малозабезпечені), які звернуться за послугами до державних нотаріусів.

Окрім того, не чекаючи ухвалення цього законопроекту, за ініціативи Мін’юсту Кабмін вже прийняв рішення про позбавлення права здійснювати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та бізнесу філій комунальних та державних підприємств. Вони, як і комунальні підприємства, були лідерами антирейтингу порушників реєстраційного законодавства і дуже часто створювалися лише для того, щоб здійснити одну потрібну рейдерам реєстрацію, а потім назавжди зникнути.

Питання захисту права власності є одним із фундаментальних у цивілізованій державі. Так сталося, що за часів СРСР з українців вихолощували культуру приватної власності. На жаль, у багатьох людей й досі залишився цей негативний пострадянський спадок, який проявляється у відсутності поваги до чужого майна. Як не прикро, але наша країна зараз проходить етап, коли з цим явищем потрібно боротися жорсткими законодавчими нормами і постійно звужувати поле для діяльності тих, хто живе за принципом "було ваше – стало наше". Якщо порівняти всі ті механізми запобіжників, обмежень, заборон, які є в українському законодавстві щодо захисту приватної власності з іншими країнами Європи, то там немає й десятої частини цих норм. Але у них і немає таких прикладів свавільного відбору чужої власності, які є у нас.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх