EN|RU|UK
Блоги Дар'я Мєлькіна
Театральний менеджер
  436  0

"Добро пожаловать или посторонним вход в...". Пристрасті за УКФ. Частина 1/4.

Новостворена державна структура - Український культурний фонд (надалі - УКФ) дала надію на доступність та рівність участі всіх громадян України в процесі культурного розвитку країни.

Загальний бюджет УКФ цього року склав 207,5 млн. грн., з якого фінансуються: три окремо затверджених заходи, операційна діяльність УКФ та діяльність експертних рад. Решта коштів, у розмірі 156 660 000 грн., розподіляються на підтримку культурних проектів через процедуру організації відкритого конкурсу грантів серед культурно-митецьких організацій бюджетного та не бюджетного секторів, що означає доступність до участі будь-яких установ або осіб, що мають юридичний статус, який не суперечить умовам конкурсу.

Ідея орієнтована на залучення та імплементацію європейського досвіду на культурний простір України. Всі параграфи правил, положень та Закону України, що стосуються УКФ - на папері прописані бездоганно. АЛЕ… працює ця структура, за аналізом перших кроків, – десь в іншому просторі від установчих документів.

Можна сперечатись про якість/фаховість експертів, заявників та ін.., але проблеми адміністративного (а може й іншого) порядку, у випадку УКФ, вже на старті виявили численні недоліки реалізації. Зокрема, неймовірну кількість порушень, які стосуються майже кожного прописаного правила як задля здобувачів грантів, так й для адміністративного складу УКФ. Результати конкурсного відбору залежать (як вказано в установчих документах УКФ) від керівного складу (Наглядової Ради УКФ та Дирекції УКФ), тож відповідальність за ці результати має нести саме керівний склад.

Частина 1

Управління та відповідальність - ні, не чули про таке.

Результати яких нема, а може вже й не буде….

Адміністрація УКФ мала підписати угоди протягом 10-12 вересня та опублікувати інформацію про переможців до 19 вересня, відповідно до інструкції для заявників:

10-12 вересня - УКФ і грантоотримувач підписують грантову угоду, що публікується на сайті УКФ і Prozorro. Дата підписання грантової угоди вважається офіційною датою початку проекту. (розділ: Календар проведення конкурсу)

Інформація про проекти-переможці публікуватиметься в рамках окремого реєстру в період протягом п’яти робочих днів після підписання всіх грантових угод. (розділ: Публікація інформації про проекти)

В результаті, фінальний перелік переможців з’явився на офіційних ресурсах лише 24 вересня, але…. Тут треба поставити більш значущу зв'язку АЛЕ! Цей перелік не є остаточним. Бо він набуває статусу офіційного, лише після підписання усіх грантових угод. Ця подія відбулась лише 19 жовтня, про що свідчить заява на офіційній сторінці УКФ.


АЛЕ, це тільки початок... Насправді, фінальних рейтингів переможців за кожним окремим конкурсом так ніхто й не бачив. А все через те, що їх просто не існує.

По-перше, існує лише цифра ”24” з дописом: «Відмова за бажанням заявника». Що це за проекти, автори яких відмовились від грантових коштів, і хто, дійсно, отримав або отримає (про цю маленьку поправку у наступному пункті) цільові кошти – керівництво УКФ не повідомляє.

По-друге, на офіційному сайті УКФ існує файл з фінальним реєстром-переліком переможців. АЛЕ… виглядає він зовсім по-іншому, ніж попередні звіти. Розібратися у цьому звіті надзвичайно важко через те, що виглядає він наступним чином: переможці за трьома окремими конкурсами відсортовано за кількістю балів у єдиному списку. Для того щоб отримати фінальну картину, доведеться опрацювати величезний список, написаний дрібним шрифтом та витратити велику кількість часу на сортування проектів за кожним окремим конкурсом власноруч…

А гроші будуть?

Найголовніше питання. Саме сподіваючись на позитивну відповідь, всі потенційні грантоотримувачі написали багато сторінок тексту, доводячи важливість реалізації власних проектів. Відповідь на це питання виявилась дуже простою: будуть, АЛЕ.. потім. Щось дуже стабільно реалії конкурсу проходять через якесь АЛЕ

• Авансовий платіж буде оплачений після підписання Грантової угоди обома сторонами протягом 10 (десяти) робочих днів з дати укладення договору. (Інструкції для заявників. Умови фінансування проектів)

Так виглядала обіцянка стосовно виплат в інструкціях для заявників. Якщо відкрити будь-який фінальний договір між грантоотримувачем та УКФ бачимо таке:

Фонд перераховує кошти на реалізацію Проекту у розмірі ____ в такому порядку:

Кошти у розмірі (у всіх чомусь різний відсоток) % (без урахування ПДВ) від загальної суми Гранту, не раніше 50 (п’ятдесяти) календарних днів до підписання акту про виконання Проекту.

Тобто учасники, що мали розраховувати хоча б на якусь суму задля початку реалізації проекту, судячи з підписаних договорів, навіть не можуть здогадуватись коли вони її побачать. Приймаючи до уваги найгірший варіант розвитку подій, авансовий платіж може бути сплачений навіть 2 грудня 2018 року - у крайній строк виконання проекту. Це не буде суперечити підписаному договору. Яким чином учасники могли підготуватись до такого розвитку подій? До речі, в жодній заявці не враховано цей ризик.

Всі люди різні.

Ставлення до заявників не має чіткої лінії поведінки від адміністрації УКФ. Хтось їм подобається, а хтось – ні.

Ось, наприклад, когось особисто заспокоює директор УКФ - Юлія Федів.

Мені вдалося з'ясувати про який саме проект йде мова лише після другого повідомлення, де вказано місце у рейтингу індивідуальних проектів. А директорка УКФ мабуть знає усі приватні сторінки заявників на Фейсбуці, пам'ятає набрану кількість балів, та заспокоює кожного, хто невдоволений результатами. Цей проект, дійсно отримав фінансування, як і натякала пані Юлія.

А ось зовсім інший приклад комунікації з громадськістю. 

Дівчатам довелось написати чотири повідомлення, заради однієї простої відповіді: «Уточнили для вас…». Взагалі, то відкритий простір і, можливо, є люди, яким також була цікава ця інформація. За два тижні до того, на таке саме питання, але про інший проект, УКФ відповіли одразу. Що змінилось за 2 тижні – невідомо.

Все це – не просто проблеми адміністрування, це доказ неспроможності керуючого складу УКФ виконати свої обов’язки, а також повна відсутність будь-якої відповідальності за власну діяльність. Не існує жодних офіційних заяв та коментарів від керівного складу УКФ стосовно того, чому не вдалось дотриматись строків проведення конкурсу. Процес підписання грантових угод було завершено на 37 днів пізніше, ніж було зазначено в інструкціях. На той момент, минуло вже майже половина строку, який було закладено на реалізацію проектів-переможців. Фінальна дата реалізації цих проектів, судячи з укладених договорів між заявниками та УКФ, - не змінилась. Тобто, проекти з бюджетами до 4 млн. грн. мають бути реалізовані протягом, приблизно, 1,5 місяця, замість обіцяних 2,5 місяців.

Як реалізувати, заздалегідь розписаний проект, у двічі швидше? Яким чином можливо розпочати проект, без жодної копійчини, якщо повністю розраховуєш на фінансування від УКФ? Чому хтось отримує особисту відповідь, а хтось ні? Всі ці питання здаються майже безглуздими, якщо розібратися які саме проекти перемогли та отримали гранти від УКФ.

Далі буде… 

 

Частина 2.  Проектні заявки. //blogs/3098256/dobro_pojalovat_ili_postoronnim_vhod_v_pristrast_za_ukf_chastina_24

Частина 3. Бюджети.

//blogs/3099613/dobro_pojalovat_ili_postoronnim_vhod_v_pristrast_za_ukf_chastina_34


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх