EN|RU|UK
Блоги Андрій Левус
Голова підкомітету держбезпеки Комітету ВРУ з питань національної безпеки і оборони
  1861  2

Ігнорування рекомендацій НАТО при прийняті закону про нацбезпеку повторить ситуацію з ПДЧ у 2008 році

Сьогодні взяв участь у дискусії, організованій Консультативною місією ЄС в Україні на тему реформування СБУ в рамках П’ятої зустрічі Парламентсько-громадської платформи «Правоохоронні органи: компетенція, розмежування повноважень та синергія». Виклав своє бачення подальшого реформування сектору національної безпеки:

1. Прийняття закону про Національну безпеку України. Це концептуальний документ, який має комплексно сформулювати бачення національної безпеки. У контексті СБУ та розвідки, важливим у цьому документі є повернення парламентського контролю над діяльністю спецслужб шляхом створення в ВР відповідного комітету, який матиме реальні повноваження для впливу на діяльність СБУ та інших спеціальних служб. До 2010 року парламент мав необхідні інструменти, але Янукович через Конституційний суд позбавив будь-яких повноважень парламентські комітети. Це потрібно виправити. Україна - парламентсько-президентська республіка, і роль парламентських структур має бути належною. Зрив прийняття цього законопроекту згідно з рекомендаціями міжнародних партнерів – повторення ситуації із ПДЧ НАТО у 2008 році.

2. Після ухвалення закону про Національну безпеку, потрібно нарешті затвердити концепцію реформування СБУ та розробити відповідні зміни до законодавства. До речі, концепцію реформування СБУ голова служби затвердив ще в 2016 році і передав її в РНБО та Президенту. До тепер від них немає жодної реакції на цей документ.

3. Ключовими положеннями для реформування СБУ, на мою думку, є:
✓ Перетворення її з правоохоронного органу на спеціальний орган із правоохоронними функціями.
✓ Демілітаризація СБУ для залучення до роботи професіоналів з-поза меж військової вертикалі. Щодо останнього, хочу зазначити: демілітаризація не стосуватиметься діяльності спецпідрозділів СБУ, структур контррозвідки, антитерористичних підрозділів. Але для якісної роботи, наприклад, аналітичних структур, підрозділів кібербезпеки тощо потрібно залучати професіоналів, які не мають жодного стосунку до військової структури.

✓ Позбавлення СБУ невластивих функцій. Служба має зосередитись на тих питаннях, які становлять безпеку країни: контррозвідка, антитерористична діяльність, захист конституційного ладу, захист державної таємниці. СБУ може займатись протидією корупції, боротьбі з організованими злочинними угрупуваннями та економічними злочинами винятково в контррозвідувальному контексті. Найбільше очікую дії СБУ у сфері протидії окупаційному бізнесу РФ, боротьбою із кремлівськими олігархами та їхніми партнерами в Україні. 

✓ Запровадження цивільного контролю за діяльністю СБУ.
1. Продовження співпраці з нашими міжнародними партерами та імплементація їхніх порад та пропозицій. Офіційна політика України – інтеграція в ЄС та НАТО. Тому нам потрібно активно залучати до реформування сектору національної безпеки експертів та політиків з країни-партнерів. Їхня допомога нам потрібна. Зрештою, це цілком логічно – якщо ми декларуємо свої євроатлантичні прагнення, то повинні прислухатись до пропозицій та прохань наших союзників. Не можна вступати в НАТО, ігноруючи правила НАТО. 

Реформа системи національної безпеки - це одне з ключових завдань України, особливо враховуючи триваючу проти нашої країни агресію РФ. Сильна армія, спецслужби та союзники - це запорука перемоги у цій війні. І для цього потрібно проявити політичну волю та використати всі наявні можливості та ресурси.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх