EN|RU|UK
Блоги Павло Мороз
Адвокат, правник, екс-заступник Міністра юстиції
  842  0

ЧОМУ ЧАСУ ДЛЯ БІЗНЕСУ ЛИШИЛОСЬ ОБМАЛЬ

Продовжую свою серію блогів з приводу втілення проекту BEPS в Україні. Звісно, сьогодні багато компаній і представників бізнесу не розуміють, наскільки кардинально зовсім скоро зміниться податкова система України в цілому. Тож я детально описую кожний крок, аби можна було реально оцінити і зрозуміти усі перспективи і можливості. Про перші дві умови, які ми зобов’язались виконати, можна прочитати тут і тут. А я переходжу до опису та детального розбору третього кроку, а також практичних порад щодо реалізації плану.

Тож поїхали

Наскільки було зрозуміло з попередніх блогів, суть проекту BEPS – це співпраця в боротьбі з тіньовими схемами транскордонного податкового планування. Проект – це цілий комплекс рекомендацій для національних органів влади та подальшої їх імплементації в законодавство країн. Та ідея полягає не в покаранні платників податків, а в кардинальній зміні «правил гри».

Серед основоположних речей, які забезпечать нові «правила гри» – створення в Україні багатостороннього інструменту для внесення змін у двосторонні угоди. Тобто в Україні потрібно буде розробити багатосторонню конвенцію з питань міжнародного оподаткування з метою модифікації існуючих податкових договорів між країнами. Цей крок – кінцевий та остаточний крок до виконання ключових вимог, які перед нами поставила «Велика двадцятка».

Далі – практичні моменти реалізації плану

Впровадження конвенції, якою буде внесено значні зміни в законодавчі акти, призведе до втрати переважною більшістю схем міжнародного податкового планування своєї ефективності. Деякі з цих схем взагалі стануть незаконними. В умовах значного підвищення ступеня прозорості податковим і правоохоронним органам стане значно простіше виявляти і викривати такі схеми.

Що важливо для бізнесу в цей момент?

 Переглянути всі свої активи та подбати про всі ризики, адже з курсом на деофшоризацію, який сьогодні підтримує парламент, треба бути максимально уважними. Також потрібно переглянути всі існуючі схеми взаємодії з іноземними компаніями (в тому числі, з використанням класичних офшорів) і, в разі необхідності, вжити відповідних заходів.

Звісно, можна зволікати й далі, посилаючись на те, що на реалізацію плану «Великої двадцятки» ми маємо ще майже 2 роки, отже, на втілення останнього кроку часу ще вдосталь. Проте це не так. І не кажіть потім, що я не попереджав.

Здійснювати податкове планування та оптимізацію слід розпочинати вже сьогодні, бо часу насправді не так вже і багато, оскільки такі серйозні зміни завжди потребують виваженості й неспішності. Можливо, деякі компанії, які перебувають під іншою юрисдикцією, вже потребують оптимізації?

Конкретні заходи, які буде необхідно здійснити вашому бізнесу в рамках його реструктуризації (оцінку ваших активів і бізнесу). Звісно, що вони будуть залежати від довгострокових планів, цілей та потреб вашої компанії. І вони можуть включати доволі тривкий процес переведення акцій / матеріальних / нематеріальних активів з однієї компанії на іншу.

Думаєте, що ці операції носять суто формальний характер. Однак, це не так, бо реально важливо знати нюанси оподаткування в деяких юрисдикціях і вміти вираховувати усі ризики, та «оцінити оперативну ситуацію».  Для того, аби захистити та обрати оптимальні шляхи подальшого ведення бізнесу необхідно провести професіональну оцінку, яка буде відповідати усім Міжнародним стандартам, бо перевірка бізнесу може здійснюватися різними податковими органами різних юрисдикцій. І оцінщик повинен не просто орієнтуватись в податкових нюансах ведення бізнесу у різних країнах, а знати їх бездоганно.

Бо некоректні, або невірні результати оцінки можуть спотворити Вашу фінансову звітність (в разі проведення в звітності PPA - purchase price allocation) або проведення тесту на економічне знецінення, привести до невірного оподаткуванню а також до втрати вигоди при неправильному визначенні ціни для продажу.

А ось для підприємств, які переживають «не найкращі часи», використання фінансової звітності для визначення суми транзакції може призвести до завищення податкових витрат, і в цьому випадку оцінювач теж зайвим не буде, він зможе адекватно спланувати найкращі шляхи оптимізації податкових затрат для компанії, для того аби повернути її в нормальний стан. Гарний оцінщик – це, в першу чергу, радник для вашої компанії.

А деяким компаніям необхідно звернутися за допомогою до оцінщика скоріше за необхідністю, ніж за бажанням. Бо наприклад, від сервісних компаній і трейдерів податкові органи й регулятори можуть вимагати незалежну оцінку, тому що інколи обсяг бізнесу важко порівняти з кількістю активів на балансі. І тут вже краще звернутись до професіонала самостійно, аби податкова не провела свою оцінку першою.

Так чи інакше, в будь-якому конкретному випадку необхідно звертатися до спеціалістів і консультантів, а також незалежних оцінювачів, які допоможуть вашому бізнесу. І важливо не забувати думати на перспективу та приймати рішення вже зараз, аби потім не мати проблем. 


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх