EN|RU|UK
Блоги Арсен Аваков
Министр внутренних дел Украины
  5833  15

Чесні вибори – основа ефективної демократії (про проект закону)

Доповідаю: 11 квітня Уряд підтримав розроблений МВС та громадянською мережею "ОПОРА" Законопроект щодо посилення відповідальність за порушення виборчого законодавства.



Мета змін, що ми пропонуємо до існуючого Закону про вибори – невідворотність покарання за злочини проти виборчих прав, декриміналізація дрібних порушень та попередження правопорушень під час виборів.

Майже 2 роки ми разом з Громадянською мережею "ОПОРА" розробляли проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства".

Чому він є вкрай важливим?

За даними опитування громадської думки, проведеного GfK Uкгаіnе у червні-липні 2017 року для офісу Ради Європи в Україні, 68 % українців незадоволені чесністю виборів, 19 % – задоволені, і лише 16% готові звернутися до правоохоронців у разі отримання грошей за голос – що вказує на масштабність проблеми.

Проект пройшов тривале публічне обговорення та отримав обґрунтовані пропозиції слідчих, які безпосередньо працюють з виборчими правопорушеннями, а також спостерігачів від громадських організацій. Проект закону погоджений зі всіма міністерствами та відомствами. І має бути ухвалений в найближчий час, адже наступний 2019 рік – рік президентських та парламентських виборів. На нашу думку, цей закон має стати опором численним виборчим злочинам, які фіксуються незалежними спостерігачами.

Що ми пропонуємо?

Міністерство внутрішніх справ, Національна поліція та Громадянська мережа "ОПОРА" пропонують внести зміни до Кримінального, Кримінального процесуального та Адміністративного Кодексів.

Посилити кримінальну відповідальність, а саме запровадити санкцію у вигляді позбавлення волі строком від 2 років за наступними статтями Кримінального Кодексу:

- ч.1 ст. 158-1 – незаконне використання (вкидання) виборчого бюлетеня;

- ст. 159 – порушення таємниці голосування членом виборчої комісії, кандидатом чи спостерігачем;

- ч 1. ст. 160 – отримання виборцем неправомірної вигоди, пов'язаної з реалізацією активного чи пасивного виборчого права;

Посилити відповідальності у вигляді позбавлення волі від 2 до 6 років:

- ч. 1 статті 158-3 – за фальсифікацію виборчої документації.

Законопроектом пропонується ввести санкцію у вигляді позбавлення волі за вищезазначеними правопорушеннями, що сприятиме ефективності розслідувань та відіграватиме профілактичну роль.

Крім того, правоохоронці отримають можливість здійснювати негласні слідчі дії та збирати належні докази для притягнення до відповідальності недобросовісних учасників передвиборчої боротьби.

* * *
Хочу підкреслити, що підкуп виборців залишається однією з найбільших загроз об'єктивності проведення виборів в Україні і є ключовим викликом для правоохоронців, які не мають достатньо правових можливостей для розслідування злочинів такої категорії складності. Підвищення санкцій за виборчі злочини не є самоціллю. Зміни, передбачені проектом, спрямовані на формування передумов і інструментарію для виявлення, розслідування злочинів та притягнення до відповідальності винних осіб. Саме тому проект передбачає звільнення від кримінальної відповідальності осіб, які добровільно повідомили правоохоронні органи про вчинення злочинів та сприяли розслідуванню.

* * *
Проектом також криміналізується здійснення передвиборної агітації, яка супроводжується наданням виборцям неправомірної вигоди.

Нажаль, чинний Кримінальний Кодекс має прогалини у цьому питанні, встановлюючи відповідальність лише за надання неправомірної вигоди юридичним особам. Натомість у проекті суттєво розширено розуміння неправомірної вигоди, яка може незаконно надаватися виборцям. Зокрема, до такої неправомірної вигоди включено спиртні напої та продукти харчування, які масово роздаються на виборах в Україні.

Також нашим проектом уперше вводиться відповідальність за підкуп кандидата – мова йде про так званих технічних кандидатів чи кандидатів-двійників. Ми маємо чітко розуміти, що їхня активність базується на отриманні неправомірної вигоди від впливових учасників виборчих перегонів. Якщо кандидат отримав хабар від іншого кандидата, то обидва учасники мають понести відповідальність за свої наміри ввести в оману виборця.

Змінами до Кодексу про адміністративні правопорушення пропонується суттєво підвищити розмір штрафів за порушення обмежень ведення передвиборної агітації. Такі порушення виборчого законодавства є найбільш масовими в Україні. Зокрема, зараз штраф за порушення встановлених обмежень громадян від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Проект передбачає підвищення штрафу до 100-200 – неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Проект Закону України також пропонує ввести декриміналізацію відповідальності виборця за приховування та знищення свого виборчого бюлетеня, але введення адміністративної відповідальності за демонстрацію виборцем змісту свого волевиявлення у приміщенні для голосування.

* * *
Як правило, виборці вчиняють такі дії з хуліганських мотивів, або заради протесту, але їх дії не становлять суспільної небезпеки. Проте правоохоронці витрачають значні зусилля на документування даних порушень. У цьому випадку достатньо обмежитися штрафом і звільнити ресурси для розслідування виборчих злочинів, які дійсно можуть впливати на результати голосування.

* * *
Ч. 1 ст. 159 передбачає відповідальність за перевищення розміру внеску на підтримку кандидата та зменшує граничний розмір цього внеску, якій за діючим законодавством складає 400 мінімальних заробітних плат.

* * *
Які результати ми очікуємо?

• Усунення декларативності положень Закону;

• Створення умов для збору доказів та превенції злочинів;

• Стимулювання громадян співпрацювати з правоохоронцями;

• Посилення можливостей протидії підкупу виборців та фальсифікаціям голосування;

• Пріоритетність розслідування злочинів із найбільшим впливом на результати голосування;

• Посилення гарантії чесності та конкурентності виборів;

• Забезпечення невідворотності покарання за злочини під час виборів;

• Практичне виконання міжнародних стандартів виборчого процесу.

* * *
Ми вважаємо, що вказані зміни до законодавства допоможуть ліквідувати заплутані та складні для розуміння положення і сприятимуть ефективній діяльності правоохоронців. Ключовою задачею законопроекту є формування належних умов для забезпечення невідворотності покарання для порушників законодавства на виборах.

Для нас принципово важливо, що наш законопроект отримав підтримку Президента України, Голова Верховної Ради і Прем'єр-міністр. Усі інституції гілок влади України поділяють думку, що чесні вибори – це основа ефективної демократії.

Красно дякую Голові громадянської мережи "ОПОРА" Ользі Айвазовської за ініціативу і принципову позицію! Подяка заступнику міністра Тетяні Ковальчук та її команді за та плідну роботу!

Впевнений, українське суспільство і кожен український громадянин має право на чесні та свобідні вибори. Звертаюсь до депутатів з закликом невідкладно ухвалити законопроект, що забезпечить цей механізм. Розраховую на підтримку громадськості.Вибори – то наша спільна справа і відповідальність!

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх