EN|RU|UK
Блоги 

Кирило Сергєєв

  1237  7

Провал реформи Поліції та вихід із ситуації

Чергова фікція вийшла зі спроби реформувати МВС і створити в Україні справжню поліцію. Люди, які це замислювали мали самі чесні наміри, але застосувавши неправильні методи, не досягли поставленої мети.

Переатестація не спрацювала! Старі менти просто стали копами, залишившись на своїх посадах. Навіть кого звільнили, ті відновлюються через "друзів" в судах.

Причин провалу було декілька:

1. Автори реформи, чомусь вирішили, що замінивши нечесних на чесних, вони досягнуть результату. Та зі здивуванням, для них, багато чесних змінились і почали брати хабарі, а деякі просто почали звільнятись. Поруч з цим нечесні, чомусь відновлюються на посадах. Якби автори, спочатку розібрались в проблемах нашої МВС, то дізнались би, що чесні люди часто туди потрапляли і раніше, але всіх їх система знищувала, примушуючи підкоритись правилам корупції, або звільнятись, і цей процес не припинявся ніколи. По-друге, авторам стало би відомо, що менти вважаються одними із кращих спеців в питаннях обходу закону для власних потреб (пільги, статуси, поновлення на роботах і ухиляння від відповідальності) - тут рівних їм немає. Тож, поставивши громадських діячив, які навіть не знають їх внутрішньої кухні, на заміну найкращих спеців із цієї системи, вони влаштували змагання із боїв без правил, між танцором Диско і бійцем Сумо, де результат протистояння був відомий зазделегідь.

2. Автори так і не зрозуміли, що "чесний хлопець" - це не професія, а головна проблема нашого МВС якраз і полягали у відсутності професіоналізму та відповідальності. Тож, вони повторили помилку, яку вже 25 років без зупинки, повторюють наші політики. І скільки разів вже казали: "Шукайте не чесних, а професійних, а чесності досягайте невідворотністтю відповідальності за порушення". Все одно, від реформи до реформи, не запускають відповідальність і шукають лише чесних, не звертаючи уваги на професійні навички. А потім із здивуванням: "Що? Чесність - тимчасове явище? Будь-який чесний може почати красти, а крадій може стати чесним? Незнали!". І так 25 років підряд, одні й ті ж самі граблі.

3. До комісій з відбору залучили виключно громадських активістів, які не знали про систему роботи МВС нічого, окрім того, що пишуть в газетах. Дивимось на успішні реформи інших країн і кого ми там бачимо у відбіркових комісіях? Адвокатів! Вони знають систему із середини, кожну схему і прокол в деталях, а не зовні. Звичайно, і громадські діячи теж, але разом із спеціалістами, які здатні оцінити професійні навички поліцейських і яким легше спіймати їх на ухилянні від незручних тем.

Тож реформи не сталось і старі менти просто стали копами, а нові або поступово починають приймати старі правила, або потроху звільняються.

Як же треба було реформувати МВС.

Для початку, дати собі звіт у тому, що проблеми системи стоять на таких стовбах: 1. Неякісні кадри, але такі, хто дуже професійно розбираються в самій системі; 2. Застаріле законодавство, яке не здатне регулювати відносини в сучасному світі; 3. Занадто застаріла сама система; 4. Кадри будуть боротись не тільки за залишення в системі, але і за збереження корупційних схем; 5. Нереформовані суди і прокуратура будуть на їх боці; 6. Верхівка міністерства також є учасниками цих схем, і будуть блокувати реформу, зовні лицемірно демонструючи її начебто підтримку.

Усвідомлення цих речей, дало и розуміння методів реформи: 1. Ідеально - реформувати МВС тільки після, або одночасно, з реформою судів і прокуратури; 2. Реформу потрібно робити шляхом створення нової системи, а не зміни в діючій.

Як це робиться:

1. Припускаємо, що нинішня система МВС виглядає так:

2. Сіли, поломали голову, і вирішили, що нова система має виглядати так:


3. Прийняли потрібне законодавство, і створили нове міністерство. При цьому, старе продовжує працювати, бо від нової структури, поки що є тільки назва і вона вже з'явилась на папері, а тапер її потрібно наповнити:

4. Починаємо наповнювати нову систему. Для цього створюємо три группи, де перша - розробляє і запроваджує всю необхідну нормативну базу (інструкції, положення та багато іншого), друга група - вирішує питання матеріального забезпечення (знаходить і облаштовує нові приміщення, закупає транспорт, меблі, системи зв'язку і багато іншого), а треття группа - здійснює підбір професійних кадрів. Всі ці процеси відбуваються одночасно. Та розглянемо роботу третьої группи. По-перше, успіх реформи залежатиме від кадрового складу самої відбіркової комісії та критеріїв відбору. По-друге, щоб свої кандидатури подали розумні і професійні люди, їх потрібно переконати в тому, що реформа дійсно дасть їм можливості професійної реалізації (без цього, вони просто не подадуть заявки на участь в конкурсі). По-третє, старі міліціонери отримують можливість на рівних з іншими подавати заявки на участь в конкурсі, але жодних переваг у тому, що вони вже працюють в системі, їм не надається і вони перебувають у виключних умовах рівної конкуренції з іншими. Не пам'ятаю звідки цифра, але колись чув дослідження, автори якого допустили, що за такої системи, до нової поліції зможуть пробитись не більше 15-25 % старих кадрів, інші же провалять чесну конкурснку конкуренцію (уточню: Не старих атестують, а на 100 % набирають нових, а старі тільки мають право також свої заявки подавати). По-четверте, основна роль має приділятись професійним навичкам і вмінням, а не чесності, бо питання дотримання вимог законності має бути забезпечення системою невідворотності покарання, прописанної в самій моделі поліції.

5. І ось, коли нова система вже наповнена навченими кадрами, матеріальною і нормативною базою, тепер вона починає працювати, а стара система, від міністерства до дільничного пункту, ліквідується разом із скороченням всього персоналу. Причому - всього. Бо ті, кого взяли до нової системи, вже працевлаштовані, і будучи скороченими в старій, вони залишаються в новій, наче, як на новій роботі. А ось кого не взли в нову, у тих звичайне звільенням за ліквідацією підприємства.

І саме таким чином, вуаля - маємо повністтю нову поліцію, а не заміну кадрового складу патрульної служби, як зараз.

При цьому, відновитись на посаді через суд - неможливо, бо вже немає не те щоб посади, а навіть міністерства в якому ця посада була. Примусити прийняти в нову поліцію неможливо, бо це зовсім інше міністерство, до якого ти ніколи не мав стосунку. Протягнути корупційну схему майже нереально, бо: 1. Немає інших людей, в команді з якими схема була можлива; 2. Процес усвідомлення власних повноважень усвідомлюється довго, бо все навколо нове - система керівників на верху, підлеглих внизу, і так далі; 3. Нова система виявлення і відповідальності за посадові злочини працює реально, і скоїти хабарництво і не попастись майже неможливо, а тому занадто ризиковано.

Саме за такою моделю пропонується здійснювати всі реформи систем органів виконавчої влади - шляхом створення нових систем і наступною ліквідацією старої. Тільки ця модель буде давати потрібні результати реформи, а не створювати фікції.

Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх