EN|RU|UK
Блоги Олександр Яворський
директор Департаменту конкурентоспроможності бізнесу та регуляторної політики Федерації роботодавців України
  486  0

Роздрібний акциз – коли добрі наміри не забезпечують результат

Запровадження акцизного податку з роздрібного торгівлі підакцизними товарами 1 січня 2015 року повинно було стати стабільною та надійною фінансовою базою місцевих бюджетів. Платники - суб'єкти роздрібної торгівлі, які реалізують кінцевим споживачам підакцизні товари - тютюнові вироби, алкогольні напої, нафтопродукти тощо на місцях.

Все було б добре - всі в плюсах - частина доходів від загальнодержавних податків залишається на територіях, де вони генеруються; делеговані з центрального рівня повноваження отримають джерело фінансування; місцева влада зацікавлена в розвитку легального бізнесу на території; бізнес - зниження фіскального тиску.

Проте вродженні недоліки цієї благої ідеї та недостатній контроль за справлянням податку призвели до необхідності її скасування.

Недосконалість механізму справляння та контролю за сплатою податку швидко сформувало зростаючий тіньовий сегмент.

В першу чергу, проблема була виявлена на паливному ринку, де масово почали з'являтись нелегальні автозаправні станції. Природно - обсяги сплати податків знизились.

У 2016 році ДФС провела документальні перевірки 42 роздрібних операторів ринку нафтопродуктів та у всіх випадках встановила порушення, до нарахувавши близько 3,1 млрд. грн. податків та штрафних санкцій.

Не на багато краща ситуація із справлянням акцизного податку з роздрібного продажу при торгівлі тютюновими виробами та алкоголем.

Переважну більшість платників у цьому сегменті складають суб'єкти малого підприємництва на спрощеній системі оподаткування (понад 80 тис.). Проконтролювати таку кількість підприємців на предмет використання касових апаратів при здійсненні кожної операції малоймовірно. Тому, зрозуміло, надходження від сплати податку також впали.

Так, за розрахунками експертів від 33% до 45% продажів підакцизної продукції кінцевим споживачам здійснюється без сплати акцизного податку з роздрібного продажу, а це мільярди гривень, які недоотримують місцеві бюджети.

Наявні колізії і недоліки законодавчого регулювання справляння цього податку є наступними:

По-перше, відповідно до норм Податкового кодексу акцизний податок не відноситься до місцевих податків.

По-друге, база оподаткування - це вартість (з податком на додану вартість) реалізованих через роздрібну торговельну мережу підакцизних товарів.

Тобто базою оподаткування є сума собівартості + специфічна та адвалорна компонента акцизного податку + ПДВ. На це все нараховується ще й роздрібний акцизний податок. Фактично, це подвійне як мінімум і потрійне як максимум оподаткування, що суперечить основним принципам оподаткування.

Тому логічною виглядає ініціатива щодо скасування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, оскільки зазначений податок може бути сплачений на етапі розмитнення або виробництва, а вже потім розподілений в місцеві бюджети.

Навіщо витрачати кошти на адміністрування десятків тисяч платників, яке не дає 100% результату, якщо податок можна отримати на етапі імпорту або у виробника при першій реалізації?

Попри супротив представників окремих політичних сил, які наполягали на збереженні податку у тій діючому вигляді, Законом України від 20.12.2016 № 1791, акцизний податок з роздрібного продажу нафтопродуктів скасовано з 1 січня 2017 року.

Ставку включено в базовий акциз, який сплачується в місцях виробництва або на митниці. Далі - зібраний акциз розподіляється по місцевим бюджетам на підставі даних касових апаратів та обсягів реалізації нафтопродуктів.

Законодавець також доручив Кабінету Міністрів України розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект закону щодо скасування роздрібного акцизу з реалізації тютюнових виробів. Механізм справляння і розподілу до місцевих бюджетів - аналогічний для торговців нафтопродуктами.

Щоправда питання ставок залишилось відкритим. Адже при прийнятті Закону № 1791 було обіцяно, що місцеві бюджети точно не втратять рівня надходжень.

Законопроект щодо скасування роздрібного акцизного податку з тютюнових виробів розроблено і оприлюднено Міністерством фінансів України 21 лютого 2017 року.

Мінфін пропонує збільшення ставок спеціального акцизу та мінімального акцизного зобов'язання на 7%. Таке збільшення дозволить забезпечити компенсацію для місцевих бюджетів від скасування роздрібного акцизу. Це ж буде головним аргументом, який підвищує шанси на проходження законопроекту у парламенті.

Як зазначалось, суттєво спроститься адміністрування і його вартість для бюджету, прогнозування надходжень до бюджету також буде більш надійним. Буде мінімізовано тіньовий сегмент в продажу тютюнової продукції кінцевому споживачу, що дозволить збільшити надходження до місцевих бюджетів у порівнянні з 2015-2016 роками.

Важливо також пам'ятати, що існує значний часовий розрив між сплатою акцизного податку виробником або імпортером продукції та сплатою акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюновими виробами. Включення роздрібного податку у склад основної ставки акцизу надасть можливість отримувати кошти в бюджет орієнтовно на 1-2 місяці раніше.

Що отримає бізнес?

По-перше, економія часу та спрощення адміністрування для малого та середнього бізнесу.

80 тисяч суб'єктів МСБ буде звільнено від обов'язку складання та подання декларації акцизного податку (відповідного її розділу та додатка до неї) при здійсненні роздрібної реалізації тютюнових виробів.

По-друге, відновлення конкуренції.

Торгова маржа в роздрібній торгівлі тютюновими виробами становить 6%, Зобов'язання сплачувати ще 5% податок створювало стимули для деяких суб'єктів господарювання застосовувати схеми мінімізації або працювати в тіні для збільшення своєї прибутковості.

В таких умовах сумлінним платникам податків, наприклад торговим мережам, складно конкурувати із кіосками та окремими торговими точками, які не завжди видають касовий чек на придбаний товар.

Справляння такого виду акцизу з роздрібного продажу не здійснюється в жодній країні. Такий механізм також не передбачено і директивами ЄС, зобов'язання щодо імплементації яких взяла на себе Україна у рамках Угоди про Асоціацію.

Тому легальний бізнес сподівається, щоб цей «вітчизняний винахід» у сфері акцизного оподаткування був остаточно ліквідований, в тому числі стосовно алкогольних напоїв і пива.

Хочеться вірити, що народні депутати зважать всі плюси від скасування акцизного податку з роздрібної реалізації тютюнових виробів в першу чергу для територіальних громад і підтримають запропонований Мінфіном законопроект.


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх