EN|RU|UK
Блоги Орест Проник
кандидат юридичних наук
  2279  2

Чому батьки воліють щодня ризикувати життям малечі

Проблема безпеки дітей стала максимально актуальною для більшості сучасних батьків. Дійсно, за останній час суспільство згенерувало купу потенційних загроз - "групи смерті", кіднепінг, розбещення неповнолітніх. Список можна розтягнути на декілька сторінок. При цьому, мало хто замислюється про щоденну рутину - перевезення малечі без необхідних технічних засобів - дитячих автомобільних крісел. Хоча статистка невблаганна, і кількість ДТП з дитячими жертвами аж ніяк не можна називати прийнятним. Всьому виною - несерйозне ставлення дорослих до безпеки власних дітей.

Відповідно до пункту 21.11 б) Правил дорожнього руху, українські водії не мають права перевозити дітлахів без використання спеціальних технічних пристосувань.

Варто зазначити, що застосування дитячих крісел - це загальносвітова практика, яка в 2-3 рази знижує показники смертності або травматизму при ДТП. Так, наприклад, кілька днів тому Парламент Великобританії в черговий раз посилив правила використання дитячих крісел. Те саме стосується і відповідальності за порушення - батьки, які транспортують своїх чад в неправильних кріслах або зовсім без них, будуть змушені заплатити 500 фунтів у якості штрафу. Чимала сума навіть для британців. При цьому, в Україні лише 10-15 відсотків батьків-автомобілістів використовую дитячі автокрісла. Так чи потрібні вони насправді, або це все-таки чергова маркетингова компанія, спрямована на продаж нам непотрібного мотлоху? Давайте розберемося по порядку.



ЛІКБЕЗ ПО ШКІЛЬНОМУ КУРСУ ФІЗИКИ

Упевнений, багато читачів вже геть забули шкільну програму з фізики. Тому давайте трохи освіжимо пам'ять.

Коли автомобіль їде зі швидкістю 60 кілометрів на годину, то його пасажири мають таку ж швидкість відносно нерухомих об'єктів. При різкій зупинці, удар для дитини вагою в 10 кілограм матиме силу, еквівалентну 300 кілограмам. Причому, велика частка цієї сили прийдеться на одну частину тіла - найімовірніше, голову.

Деякі батьки чинять іще більш "розумно" - беруть дитину із собою на руки на переднє сидіння. Це при тому, що саме фронтальна частина автомобіля найбільше деформується при лобовому ДТП. Навіть сучасні преміальні авто, які мають ефективні зони зминання і ударопоглинання, залишають пасажиру і водієві необхідний мінімум життєвого простору. Дитині вже може банально не вистачити місця.

З іншого боку, навряд чи про це варто серйозно переживати - якщо чадо важить 20 кілограм, то сила, що тягне його вперед при різкій зупинці зі швидкості в 60 км / год дорівнює 7000-7500 ньютонам (близько 700-750 кг). При такому розкладі, дитина майже напевно не залишиться в автомобілі. Швидше за все, кіндер вилетить через вітрове скло. До речі, навіть дорослий фізично міцний чоловік насилу зуміє пробити його ударом ноги. Так що виліт через лобове скло - це нітрохи не м'якше, ніж удар головою об бетонну перегородку. Одна тільки різниця - гострі уламки увійдуть в тіло на 1-1,5 сантиметрів - саме такі цифри наводять американські дослідники.

Коли автомобіль має подушки безпеки... то вони зазвичай розкриваються настільки потужно, що ламають дорослій людині руку, виявись та в області дії подушки. Що тоді трапиться з дитиною?

Нарешті, горе-батьки трохи отямилися та пристебнули своє чадо звичайним паском безпеки. Ременем, який не розрахований на пасажирів до 135-150 сантиметрів зросту. Точки його кріплення розташовані таким чином, що невисока особа або вислизне, або буде розчавлена внаслідок неправильного перерозподілу ваги.

Ми приходимо до висновку, що відмова від використання дитячих автомобільних крісел - це майже 100%-вий ризик серйозної травми для малечі навіть при незначному ДТП, коли, наприклад, матиме місце лише різка зупинка. Однак у тому випадку, якщо сила удару зімне силову структуру кузова, дитині може просто не залишитися місця в авто.



КАРАТИ НЕ МОЖНА - ВИХОВУВАТИ, АБО СВІТОВИЙ ДОСВІД

Чому тоді, при всій безглуздості легковажного підходу, українські батьки все одно зовсім не часто використовують автомобільні крісла.

Перша і основна причина - вітчизняна культура водіння. Майже у всіх нас в дитинстві або не було ніякого сімейного автомобіля, або батьки мали Жигулі, Москвичі або Волги. Коли в твоєму автомобілі дитинства не стояли навіть подушки безпеки, а ти вижив - це дарує ілюзію безпеки.

Проте це враження оманливе. Адже, за статистикою, кожні 3,5 хвилини в Україні трапляється ДТП, а всього на дорогах щорічно гине понад 3 тисячі наших співгромадян, із яких майже 200 - діти. Причому за кермом транспортного засобу в 58% випадків сидить хтось із батьків. Хіба економія тисячі гривень і 5 хвилин часу щодня вартує цієї величезної відповідальності?

Що стосується світового досвіду, то ніде в розвинених країнах не можна їздити без автокрісел. В США про це розповідають навіть учням старшої школи, адже там люди починають водити з 16 років і повинні вбирати культуру пересування по автомобільній дорозі нарівні із іншими фундаментальними та прикладними знаннями. У Британії штраф за перевезення дитини без крісла, крім екстреної ситуації - 500 фунтів.

В Україні також є закон, що забороняє перевезення дітей без авто крісел. Проте сьогодні за його невиконання не передбачено ніякого штрафу. Тому не дивно, що більшість автолюбителів вирішують ігнорувати це питання. Зі свого боку, поліція також не особливо стежить за дотриманням правил перевезення дітей, адже вона не має жодного механізму впливу на водіїв.

В кінцевому підсумку, маленькі українці виявляється підданими ризику, який вони не можуть усвідомити або подолати в силу віку. А їх єдиний захист у цьому світі - батьки, самі ж створюють небезпеку для життя чад. Парадокс і замкнене коло, яке, тим не менш, необхідно розірвати.

Для цього, по-перше, нам слід ввести радикально високі штрафи за перевезення дітей без автокрісел. Настільки, щоб придбання цього важливого девайса окупалось із одного штрафу та стало "економічно виправданим". Наприклад, в разі перших порушення необхідно зобов'язати батьків виплатити по 15 000 гривень, з частини суми яких держава самостійно купить людині автомобільне крісло. Але навіть якщо це не допомогло, а крісло валяється в багажнику замість його використання для захисту дитини - тоді необхідно позбавляти водія прав на термін до року.

Далі треба ввести контроль за наявністю дитячих автокрісел в таксі та інших службах пасажирських перевезень. Замовляючи автомобіль по телефону або через мобільний додаток, батьки повинні заздалегідь обрати машину з дитячим автокріслом.

Нарешті, вкрай важливим фактором є проведення інформаційної компанії, спрямованої на популяризацію ідеї використання автокрісел для перевезення дітлахів. Причому це питання має проходити не тільки окремим пунктом на курсах водіння, але також варто максимально використовувати елементи масового впливу - соціальну рекламу, рекламу із залученням лідерів думки.

* * * * *

Сьогодні батьки переживають за своїх чад по мільйону приводів - діти можуть стати жертвами булінгу, потрапити під негативний вплив однолітків або, чого вже там, приєднається до гри в "синього кита". При цьому, велика частина мам і тато самі ж ігнорують одну з найбільших небезпек - неналежне транспортування дітей в автомобілі. Виходить дивна ситуація, коли батьки всіляко побоюються неконтрольованого ризику, проте легко піддають малечу настільки очевидній загрозі. Нажаль, це питання так і залишиться невирішеним, аж допоки не буде проведена законодавча ініціатива, спрямована на посилення відповідальності батьків, виховання культури водіння, а також запозичення ефективного світового досвіду.


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх