EN|RU|UK
Блоги Алла Мегель
Головний редактор фронтової газети "Сектор ДІЇ" в минулому - керівник ДУК-інфо
  7309  216

Операція «Блокада». Інформаційний фронт

Замість вступу. Блокада як інформаційнаоперація

Блокування окремими політиками та активістами залізничних колійна кордоні із окупованими територіями протягом останнього тижня єгарячою інформаційною темою. Тема ця - багатогранна. В першу чергу,звичайно, енергетична безпека нашої держави, а за нею і доцільністьторгівлі із окупованими територіями та країною-агресором, і методигромадянської боротьби, і обов'язки народного депутата, і реформи,і олігархи, і зовнішня політика, і боротьба з корупцією …перераховувати можна довго. Ми ж у цій статті вирішили розглянутиінформаційну складову операції «Блокада».

Чому інформаційний бік не менш важливий, ніж економічний? Непотрібно думати, що наші вороги зупиняться на досягнутому іпокинуть, чи заморозять фронт. Війна йде всюди. І інформаційнаскладова її - вирішальна, хоча ні суспільство, ні влада й досі неусвідомлюють цього до кінця.

Грамотно проведена інформаційна операція здатна змінювати уряди,а ситуація в Україні як раз стимулює наших ворогів випробовуватисуспільство на міцність інформаційного захисту. Влада брешесуспільству про стан справ у державі, а суспільство, приниженебрехнею, відповідає тим, що готове висловити свій протест підпрапором будь-якого ватажка, не придивляючись ні до його розуму, нідо компетенцій, ні до ідейної позиції, ні до репутації.Вибухонебезпечна ситуація. І це все - інформаційна сфера.

Що мається на увазі під інформаційною операцією? Агентом впливу(зазвичай, це розкручений акаунт у соціальній мережі) вкидаєтьсячіткий, емоційний, влучний меседж, який потім поширюється усоцмережах за допомогою "репостів" і підтримується у трендах задопомогою "лайків". У випадку масованої операції до неї долучаютьсяЗМІ.

Мета таких операцій: сформувати потрібну суспільну думку іспровокувати суспільні дії заданого спрямування. Як правило, ворожаагентура реагує на гучні події в країні і використовує їх дляпросування своїх "ідей".

Що роблять у таких ситуаціях вдумливі журналісти? Уважно читаютьі слухають. Ми уважно читаємо українську пресу і проводимомоніторинг настроїв соцмереж. За більше ніж два роки роботи зібранідані про цілі групи впливу на наше інформаційне середовище: їхзасновників, модераторів, ідеї. Зауважимо, що ми відстежуємо, восновному, середовище користувачів, що складається з націоналістів,добровольців, волонтерів, ветеранів та ветеранськихорганізацій.

Коли встановлюється група впливу, з її складу відбираються такзвані "маркери" - це ті акаунти, з яких починаються інформаційнівкиди. Коли "маркери" активізуються, можна говорити, щоінформаційна операція почалася.

Ключові тези інформаційної операції «Блокада»

Щоб написати цю статтю, ми багато годин поспіль вивчали сторінкигруп впливу в соціальних мережах, встановлювали взаємозв'язки,читали коментарі, аналізували структуру репостів. На основіпроведеної роботи можна виділити основні тези, які просуваютьворожі групи впливу у зв'язку з напругою навколо питання блокадиокупованого Донбасу.

1. АТО - договорняки між українською владою та ватажкамиОРДЛО з метою заробити грошей.

Висновок, до якого нас підштовхують: брати участь в АТО(воювати,забезпечувати бійців, рятувати поранених, витягувати полонених) -це грати на боці продажної влади. А отже - сенсу немає.

Цей і подібні йому меседжі використовують для деморалізаціїбійців на Сході і зриву мобілізації.

2. Бойовиків ОРДЛО спонсорує не Росія, а наші закупкивугілля. Отже, закуповуючи вугілля, влада фінансує війну звласною армією. Спонсори війни - не РФ і сепаратисти, а влада.

Висновок: немає сенсу воювати, коли тебе знищує твоя жвлада.

Маніпуляція полягає в тому, що частка проблеми видається якціле. Безперечно, торговельні зв'язки з підприємствами наокупованій території - неприпустимі. Проте бойовиків в основномузабезпечує РФ і грабунок на підконтрольній території. Ситуаціяскладна і маніпулятивні спрощення не покращують, а ще більшеускладнюють її.

3. Якщо зняти блокаду, то Захід і США знімуть санції зРФ.

Висновок: ті, хто виступає проти блокади, - виступають протисанкцій.

Маніпуляція полягає у прямому прив'язуванні відстоюваної подіїдо більш масштабних, значимих процесів. Таке масштабування створюєілюзію світової значимості події і певним чином міфологізує її.

4. Ставлення до блокади - це декларація громадянськоїпозиції.

Висновок: всі, хто підтримує, - патріоти, всі, хто проти, -продались владі/олігархам/порохоботи. Немає і не може бути третьоїдумки, сумнівів і пошуку істини. Або підтримуєш, або зрадникнароду/біців АТО/ ідеалів Майдану.

Це давня маніпулятивна техніка: розділити суспільство на "свій -чужий". Вона спрацьовує у масі людей, коли відключається критичнемислення. Ми бачимо по ситуації в РФ, як поділ світу на "наш -ворог" став генетичною національною рисою і до чого це призвело.Ризикнемо припустити, що це - основна інформаційна маніпуляція, якаготує поле для інших.

5. Зараз у Києві більше ворогів, ніж у Донецьку.

Цитата: "Ярош відтягнув на передок багато патріотів по завданнюСБУ, щоб вони там загинули і не дали можливості змінити владу ісистему".

Висновок: всі, хто воює на передовій - задурені і маютьповернутись у Київ, а ті, хто їх там утримує - вороги "по завданнюСБУ".

Ситуація з поширенням цього меседжу зайшла так далеко, що удеяких публікаціях і коментарях звучать прямі заклики кидатипередову і вирушати на Київ.

6. Блокада рве економічні стосунки з РФ, а влада нав'язує намренесанс стосунків з Москвою.

Висновок: хто проти блокади, той за зв'язок з ворогамиУкраїни.

Цей меседж менш поширений, оскільки тема ренесансу ще нерозкручувалась у медіапросторі уповні. Скоріше за все, це - темамайбутніх масованих інформаційних вкидів.

7. Противники блокади вносять розкол у патріотичні лави,замість того, щоб об'єднатись в цій акції.

Висновок: всі, хто проти блокади, заважають об'єднаннюукраїнських патріотів в єдиний фронт. Неважливо, чиї інтересивідстоює блокада, об'єднатись - головне.

8. Добровольці, які обирають боротьбу із зовнішнім ворогом,захищають олігархічні інтереси.

Цитата: "майбутній тип партіота на зовнішньому фронті і ката -на внутрішньому. Такий собі кат-патріот".

Висновок: якщо ти справжній патріот, то не захищай інтересиолігархів - не воюй.

Агентурні вкиди підхоплюються користувачами соцмереж, у якихвнаслідок нагнітання емоцій відключається критичне мислення.Меседжі активно поширюються у соцмережах і групах спілкування(друзі - дім - робота), всіляко трансформуються і породжують схожіпосили. Ось, наприклад, такі:

- Акцією, подібною до блокади, був і Майдан. Там теж були наявніолігархічні інтереси, але перемогли інтереси суспільства.

Висновок: той, хто не підтримує блокаду, зрадив ідеалиМайдану.

- Бойовики ОРДЛО фінансуються з продажу Україні вугілля. Яктільки це припиниться, війна закінчиться сама собою.

- Припинення блокади призведе до збільшення смертей нафронті.

Наслідки «Блокади»

Частота і характер досліджених нами інформаційних вкидів нелишають сумніву в тому, що на фоні реальної блокади окупованихтериторій ведеться спланована інформаційна операція. На нашу думку,організатори переслідують наступні цілі:

1. Дестабілізувати ситуацію в країні, розділивши суспільство наприхильників і противників блокади.

2. Розкачати армію зсередини, примусити військових втрутитися уконфлікт.

3. Спровокувати масові виступи, ініціювати "Майдан 3" іспробувати очолити його.

Ще раз зауважимо, що не висловлюємося тут з приводу політичної,економічної чи військової доцільності блокади в тому вигляді, уякому вона зараз є.

Скажемо лише, що в інформаційному просторі катастрофічно бракуєкомпетентної експертної (не плутати з популістською) думки повищеназваних напрямках. Відповідно, є брак авторитетних усуспільства спеціалістів високого рівня компетентності ібездоганної особистої і професійної репутації. А це означає, що уподібних ситуаціях наше суспільство все ще залишається вразливим доворожих інформаційних маніпуляцій.

Автори дослідження: Марія Терція та Алла Мегель

Секторправди



Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
Страница 3 из 3
<<<1 2 3
Страница 3 из 3
<<<1 2 3
 
 
 
 
 
 вверх