EN|RU|UK
Блоги Ігор Лапін
Народний депутат України
  3080  6

Одеський припортовий завод: Приватизація за копійки та 262 млн доларів для фірм-прокладок

Одеський припортовий завод можуть продати вже до середини літа цього року. Як Перший заступник голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації, можу сказати, що ситуація не настільки однозначна і потребує щонайменше довшого часу для можливої в перспективі приватизації. Головна проблема в тому, що зараз активно намагаються знизити вартість акцій підприємства.

Безвідповідальним кроком з боку держави буде швидка приватизація ОПЗ. Адже мова йде про підприємство, яке має у своєму розпорядженні найбільше в СНД виробництво аміаку і велике виробництво карбаміду, а також унікальний - єдиний у країні - термінал з перевантаження аміаку на морські судна.

Історія приватизації ОПЗ

Нагадаю, що спроби передати завод у приватні руки вже були. Фонд держмайна 15 липня 2009 оголосив конкурс з продажу 99,567% державного пакета акцій ОПЗ. Початкова ціна пакета становила 4 млрд грн. 17 вересня Президент України Віктор Ющенко своїм указом зупинив дію положень постанови Кабінету міністрів України № 1517-р від 3 грудня 2008, якими передбачено проведення приватизації ВАТ «Одеський припортовий завод». У свою чергу, прем'єр-міністр України Юлія Тимошенко заявила, що приватизація ОПЗ відбудеться в установлені терміни - 29 вересня 2009 року, незважаючи на указ Президента.

Саме 29 вересня ТОВ «Нортіма» (Україна), підконтрольне Ігорю Коломойському, придбало контрольний пакет ВАТ «Одеський припортовий завод» у розмірі 99,567% статутного фонду за 5 млрд грн. Проте в.о.голови Фонду держмайна Дмитро Парфененко повідомив, що комісія з приватизації ОПЗ Фонду держмайна ухвалила рішення не визнавати ТОВ «Нортіма» переможцем у конкурсі з приватизації заводу у зв'язку з тим, що завод було продано за заниженою ціною.

Схожа історія може повторитися сьогодні, в якій головним претендентом на приватизацію ОПЗ є Дмитро Фірташ.

Підготовка до чергової приватизації

17 липня 2014 року Кабінет Міністрів України оголосив новий приватизаційний список, в який включив 164 об'єкти загальною ринковою вартістю 15 млрд грн., серед яких і Одеський припортовий завод. Продаж акцій ОПЗ було заплановано на грудень 2015 року. Фонд держмайна оцінив завод у 500 млн. дол.

Влітку 2015 року Міністр економічного розвитку і торгівлі України Айварас Абромавічус заявляв, що Одеський припортовий завод повинен бути проданий стратегічному іноземному інвестору. Оскільки приватизація є частиною реформи державного сектору економіки, яка зменшить втручання в неї держави, приверне приватні інвестиції в розвиток підприємств і збільшить податкові надходження до держбюджету.

На днях Фонд держмайна відзвітував про готовність до приватизації. Голова ФДМУ Ігор Білоус повідомив, що Фонд витратив майже 1 млн дол на технічну підготовку до приватизації одного з найбільших виробників хімічної продукції в країні ОПЗ. Цього разу угоду з продажу 99,6% акцій Одеського припортового заводу заплановано на липень 2016 року.

Кілька важливих фактів про ОПЗ

Повторю те, що писав на початку статті - проблема не в тому, що завод хочуть передати у приватні руки. Гостро стоїть питання вартості акцій, які намагаються штучно здешевити. Цьому сприяють кілька фактів.

Сьогодні держава теж недоутримує кошти в бюджет, оскільки продукція ОПЗ реалізується через приватні компанії посередників (прокладки), на які припадає більше 90% прибутку. Про це свідчать податкові декларації, в яких фігурують мільярди доларів США.

Для того, щоб оцінити збитки, завдані державі, беремо вибірку з бази Державної митної служби з експорту аміаку і карбаміду Одеського Припортового заводу. Також використовуємо дані провідної аналітичної компанії Profercy Ltd., яка є визнаним світовим експертом ринку хімічних добрив, і починаючи з 2004 року веде моніторинг ринку хімічних добрив, відстежує абсолютно всі угоди на ринку.


Провівши аналіз продажів виходячи з відомої інформації можна встановити, що середній заробіток компаній покупців з кожної тонни (на різниці ринкової і оплаченої вартості) з 2010 по 2015 рр. склав:

- по аміаку: 35,82 дол / тн.

- по карбаміду: 25,01 дол / тн.

Відповідно, загальна мінімально-можлива шкода для держави, тільки через продаж продукції не за ринковими цінами склала не менше 262 078 362,26 дол США, в тому числі:

- по аміаку: 119 381 178,27 дол США.

- по карбаміду 142 697 183,99 дол США.

Також на сьогодні відомі і компанії-прокладки, і кінцеві вигодоодержувачі. Основним покупцем продукції ОПЗ протягом періоду з 2010 до 2015 рр. є компанія Agrofertrans Ltd, за якою стоїть голова правління ОПЗ Горбатко В.С. Компанія Agrofertrans Ltd викупила у ОПЗ продукції (аміак і карбамід) в обсязі 4 125 585,297 тн. на загальну суму 1 690 038 181,040 дол США. Збиток, нанесений державі оцінюється мінімум в 150 730 873,26 дол США.

Серед компаній-прокладок значаться: NF TRADING AG (вигодоодержувач Д. Фірташ), Nitora Commodities AG, Fertilife Trading Ltd, SUNFERT S.A. (їх пов'язують з В.Горбатко). Зважаючи лише на ці дані, можна зробити висновок, що Одеський припортовий завод стратегічний для держави об'єкт, який здатен працювати відповідно до ринкових умов та наповнювати бюджет. Тому його приватизація можлива лише за реальною економічно обгрунтованою ціною, яку мають встановити експерти.

За попередньою оцінкою експертів, вартість ОПЗ близько 1,2-1,5 млрд дол США. ФДМ оцінив його вартість в 2,5 рази менше. Ще більше акції намагаються здешевити через суди - показавши, що завод має борги, що до підприємства є претензії в Антимонопольного комітету, а тому ОПЗ нерентабельний для конкурентного продажу.

Зацікавлена сторона, яка має намір придбати акції ОПЗ, компанія Дмитра Фірташа звернулася до суду нібито для захисту своїх прав щодо боргів, сформованих ОПЗ перед підприємствами Group DF. Таким чином Ostchem Holding Limited (далі - OHL) хоче убезпечити себе і повернути 193 млн дол. боргу, який був сформований майже 3 роки тому.

ЗМІ поширило інформацію, що Стокгольмський арбітраж задовольнив звернення OHL і наказав ОПЗ до 31 серпня 2016 року утриматися від відчуження або обтяження будь-яким чином своїх необоротних активів, тим самим заблокувавши приватизацію заводу.

Паралельно поширюється інформація про те, що ОПЗ не буде привабливим для іноземних інвесторів до того часу, поки в країні не будуть проведені реформи та змінене податкове законодавство.

Тому ще раз звертаю увагу на те, що наведені в матеріалі факти доводять стратегічність Одеського припортового заводу для держави і для представників великого бізнесу. Важливо приймати рішення щодо приватизації підприємства не на основі поширених повідомлень в ЗМІ, та створених умов для штучного заниження вартості акцій заводу, а керуючись економічними інтересами країни.


Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх