EN|RU|UK
  2705  30

 УКРТЕЛЕКОМ. СПРАВЖНІ ПРИЧИНИ ЗВІЛЬНЕННЯ ДЗЕКОНА.

Ще трохи більше десятиріччя тому ВАТ «Укртелеком», Національний оператор телекомунікацій України, практично монопольно володів сферою послуг електрозв’язку, мав єдину в країні розгалужену транспортну інформаційну мережу, яка була основою телекомунікаційної інфраструктури країни. Сьогодні на його долю залишилося всього 18% обсягів телекомунікаційних послуг. Основна причина втрати позицій – конфлікт інтересів керівництва Укртелекому та самого підприємства.

З приходом в 2003 році нинішнього Голови правління Укртелекому Георгія Дзекона розпочалося активне будівництво паралельних телекомунікаційних мереж різними операторами (загальна протяжність мереж понад 50 тис. км). На будівництві зазначених мереж активно заробляли фірми „Пріоком” та „Атраком”, пов’язані з керівником Укртелекому. Завдяки збудованим цими компаніями мережам національний оператор був позбавлений великої частини доходів від оренди своїх транспортних ресурсів і лишився статусу базової ланки розвитку послуг іншими операторами.

Вигідне географічне положення України дозволяє їй стати однією з важливих транзитних держав на шляху передачі інформаційних потоків від Європи до Азії. Тому наша держава приймала активну участь у реалізації 14 міжнародних проектів будівництва трансконтинентальних ліній зв’язку. Ключовим проектом стала найдовша в світі міжнародна наземна волоконно-оптична лінія зв’язку довжиною біля 21 тис. км від Франкфурта-на-Майні (Німеччина) до Шанхаю (Китай). Сегмент України в цьому проекті – лінії зв’язку по території країни, які приєднані до цієї трансконтинентальної магістралі за допомогою системи „BSFOCS” (доля Укртелекому – 21 %).

Проте у вересні 2009 року керівництво Укртелекому відмовилося від участі у проекті „BSFOCS”, висловив бажання щодо продажу своєї частки власності у системі і наразі вивів з експлуатації свій сегмент волоконної лінії зв’язку міжнародного проекту. Такі дії напряму зашкодили інтересам України і значно послабили її статус держави – транзитера міжнародного трафіку.

На фоні динамічного розвитку всієї сфери телекомунікацій України (тільки за період з 2005 по 2009 роки її доходи збільшилися майже вдвічі), Укртелеком демонструє протилежне. До 2005 року, тобто, до приходу нового керівництва Укртелекому, обсяги доходів і прибутки підприємства також стабільно зростали (з 2001 по 2005 роки – майже на 16 % на рік).
Проте вже з 2006 року темпи росту доходів підприємства почали різко знижуватись, в 2008 році доходи зменшені на 2,5 %, а в плані на 2010 рік заплановано їх зниження на 7,4 % .

Зменшувалися і прибутки; з 2008 року підприємство стало збитковим (збитки 2008 року склали 1,53 млрд. грн., 2009 – 525 млн. грн., в проекті фінансового плану на 2010 рік закладено 1,68 млрд. грн. збитків).

Попри збитки, керівництво Укртелекому надалі погіршує його фінансовий стан за рахунок нарощування кредитів. За даними ГоловКРУ, заборгованість підприємства перед банками – більше 3,4 млрд. грн., перед мобільними операторами по взаєморозрахунках – понад 450 млн. грн. Крім того, Укртелеком випустив облігації на суму 750 млн. грн., на 212,54 млн. грн. – деривативи.

Обсяги фінансових зобов’язань Укртелекому наразі досягли (без урахування процентів) розміру статутного фонду Товариства (4,7 млрд. грн.), що загрожує банкрутством. Під заставу за кредитні кошти закладено високотехнологічне обладнання мережі мобільного зв’язку, вартість якого втричі вища за суму кредиту. Є ризик втрати цього обладнання. Запозичення здійснювалися без огляду на наявність на рахунках Укртелекому близько 500 млн. грн. На даний час склалася ситуація неможливості повернення підприємству депозитних коштів. Отже, внаслідок величезних запозичень і помилкового вкладення коштів підприємство опинилося на межі банкрутства. Укртелеком неспроможний здійснити чергові виплати у сумі 55 млн. дол. США щодо погашення боргу перед банками „Креді Свісс Фьорст Бостон” та „Дойче Банк” в лютому 2010 року і звернувся до зазначених банків щодо перенесення термінів сплати на кінець травня 2010 року. Ситуація обтяжується необхідністю наступної сплати 55 млн. дол. США в липні 2010 року.

У минулому році без погодження Спостережної Ради, в порушення Статуту, Товариство залучило $26,5 млн. з Cisco Systems Capital Corporation. В цьому році планується залучення ще $23,5 млн.

Численні фінансові порушення відзначає і ГоловКРУ. Керівництво Укртелекому тільки протягом трьох місяців проігнорувало 31 повідомлення аудиторів щодо порушення порядку використання державних коштів на суму біля 270 млн. грн. і непогоджених платежів на суму біля 240 млн. грн.

За результатами перевірки ГоловКРУ запропонувало розглянути питання щодо відповідності керівника ВАТ „Укртелеком” займаній посаді та посилити контроль за фінансово-господарською дисципліною.

ВАТ «Укртелеком» практично згорнув програми розвитку фіксованих телефонних мереж, особливо у сільській місцевості. Порівняно з 2005 р. введення потужностей АТС зменшились в 12 разів. При цьому в Україні залишається невирішеною проблема доступу сільського населення до послуг фіксованого зв’язку: 420 тис. незадоволених заяв на встановлення телефонів на селі, у понад 2400 сіл відсутні мережі фіксованого телефонного зв’язку, лише 29% сімей у селах забезпечені стаціонарним телефонним зв’язком.

Укртелекомом майже зруйнована мережа проводового мовлення, яка виконує також роль системи оповіщення населення на випадок надзвичайних ситуацій чи особливого періоду (зменшення з 11 до 3 млн. радіоточок). Без послуг проводового мовлення залишаються понад 11 тис. сіл. Причина – масове не відновлення Укртелекомом пошкоджених мереж, незважаючи на підвищення в 12 разів тарифів на ці послуги з 2007 року.

За час правління пана Дзекона фактично зруйнована і система оповіщення органів державної влади та населення. Такі дії керівництва Укртелекому створили загрозу забезпечення безпеки та оборони держави..

За останні три роки майже втричі зменшені обсяги дзвінків на мережі операторів мобільного зв’язку. Причина – відмова споживачів від послуги з-за надмірно високого тарифу Укртелекому (1 грн. 20 коп. за хв.), який вдвічі вищий за тариф на міжміські розмови і майже в чотири рази – на розмови в межах області. Крім того, він вищий за тарифи на міжнародні розмови з деякими країнами всіх операторів, включно з Укртелекомом (тариф на Росію, включаючи дзвінки на мобільні мережі – 84 коп.).

В сектор міжміського та міжнародного зв’язку за 5 років вкладені інвестиції в розмірі 1,3 млрд. грн., проте економічний ефект не отриманий, оскільки обсяги міжміського та міжнародного трафіку у порівнянні з 2006 роком зменшені втричі. Результат – практична втрата цього ринку (зниження долі з 73 % в 2005 році до 23 % в 2009).

Причини – хибна тарифна і маркетингова політика, цільове переведення трафіку на визначені фірми і тінізація доходів за рахунок незаконної маршрутизації трафіку (рефайлу). За оцінками експертів, тінізовані прибутки організаторів рефайлу (не без участі Укртелекому) становлять біля 1 млрд. грн. щороку.

В 2005 році Укртелеком єдиний в Україні отримав ліцензію на послуги мобільного зв’язку третього покоління (3G). Перед українським споживачем відкрилася перспектива отримати за допомогою телефонів 3-G одночасно послуги мобільного і фіксованого зв'язку, СМС, швидкісного доступу до Інтернету та корпоративних даних, відеоконференцзв’язку, телебачення, платіжних послуг, електронної комерції, та інше. Проте очікування не виправдались. З 2006 року в проект вкладено 1,4 млрд. грн., а отримано лише 145 млн. грн. доходів. Фактичні збитки від впровадження проекту наразі становлять більше 1,2 млрд. грн. Причина – невдала ідеологія проекту.

Можна і далі наводити приклади кричущої ситуації в Укртелекомі, але в галузі вже немає жодного фахівця, який би не розумів, що діяльність діючого керівника Укртелекому призвела лідера галузі до фактичного банкрутства.

Та в нашій країні рішення приймають не фахівці, а високі чиновники та їх клерки. А про те, як уміє з ними «працювати» Георгій Дзекон серед зв’язківців ходять цілі легенди. Міняються передвиборчі гасла, Кабміни, Президенти, але схоже на те, що всім їм дуже потрібен той, хто вміє з ними «працювати». Ось тільки питання, а який зиск країни з цього «таланту» керівника Укртелекому?
VEhrNGRrdzVSMEl3VEV4U2FqbERNekJaZURnd1MxQlJkWFJIUVRCWlRGRjBaRU0zTUV4WVVYVjBReXN3VEhjOQ==
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
   
 
 
 вверх