EN|RU|UK
 Общество, Политика Украины
  7852  63
Материалы по теме:

 "ПРОЦЕДУРА ЛЮСТРАЦІЇ, ЯКА ПРИЙНЯТА В УКРАЇНІ, ЗАНАДТО ЛОЯЛЬНА", - ГОЛОВА ЛЮСТРАЦІЙНОГО ДЕПАРТАМЕНТУ ТЕТЯНА КОЗАЧЕНКО

Голова Департаменту з питань люстрації Мінюсту Тетяна Козаченко щиро й безпосередньо дивується: "Не розумію, чому так бояться моєї роботи. Я маю дуже малі повноваження". Однак в процесі нашої розмови додасть, що без її візи міністерство не може прийняти жодного рішення у сфері очищення влади.

Публічною особою Козаченко стала після скандального обшуку в її кватирі у зв'язку з підробленим листом чиновниці ДФС, що був виявлений командою Тетяни. Ряд ЗМІ та експерти відразу назвали дії міліції ознакою життєздатності закону про люстрацію, а власне обшук - спробою залякати Козаченко. Наразі скидається на те, що ефект вийшов зворотній.

Цензор.НЕТ розпитав головного "люстратора", в чому вона бачить унікальність очищення влади по-українськи, а в чому її надмірну м'якість, як одночасно співпрацює та "воює" з МВС і чому ображається, коли чує, що закон про люстрацію не працює.

татьяна козаченко


ПІДҐРУНТЯМ ДЛЯ ЛЮСТРАЦІЇ Є ФАКТ УЗУРПАЦІЇ ЯНУКОВИЧЕМ ВЛАДИ

- Як Ви оцінюєте результати консультацій з Венеціанською комісією щодо процедури люстрації в Україні, що відбулися минулого тижня?

- Дуже позитивно. З боку експертів Венеціанської комісії не було критики, а лише поради й запитання, чому нами були прийняті ті чи інші норми. Ми підготували якісні презентації англійською мовою. Думаю, що Венеціанській комісії вперше було зручно працювати з українською стороною. Раніше більшість юристів в Україні навіть не знали, що є така Європейська Комісія "За демократію через право".

- Комісія визнала український досвід очищення влади унікальним. Чому?

- З часів Резолюції Ради Європи у 1996 року минуло майже десять років, тож сьогодні перед експертами Комісії постали питання, які не могли виникнути раніше. Десять чи двадцять років тому процедури очищення стосувалися посткомуністичних режимів. Тому люстрацію в Польщі й Чехії розуміють, як декомунізацію. Коли ми вивчали досвід проведення люстраційних процедур у Польщі та Чехії, тамтешні експерти навіть забороняли нам вживати слово "люстрація". Під ним вони однозначно розуміють декомунізацію. До речі, в нашому Законі України "Про очищення влади" це слово таки не вживається. Натомість вжито фразу "заборона доступу до державної служби".

Експерти Венеціанської Комісії підтвердили право України встановлювати нові стандарти доступу до державної служби задля безпеки держави, що й передбачає Закон "Про очищення влади". Ми підготували Меморандум для Венеційської комісії, в якому описаний процес узурпації влади екс-президентом Віктором Януковичем, котра і стала підґрунтям для очищення влади в Україні. Хочемо розвіяти страхи, які виникають в Європі та Україні довкола цього закону.

татьяна козаченко

З президентом Венеціанської комісії Джанні Букіккіо

- Ці страхи виникають через недостатню поінформованість?

- Скоріше через нерозуміння Закону. Наприклад, до нас звертається справді багато людей, з проханням звільнити, або, як вони кажуть,"люструвати" ту чи іншу особу. Тобто, сподіваються, що інститут люстрації - це спосіб помсти чи звільнення людей, які їм не подобаються. Не треба очікувати, що Закон сприятиме звільненню всіх негідників. Він лише тимчасово відстороняє від державної служби тих, хто підпадає під конкретні критерії та не відповідає інтересам держави в конкретний момент нашої історії.

Дія Закону поширюється на обмежене коло людей: топ-менеджмент держави. Наприклад, якщо взяти обласну прокуратуру, то мова йде лише про 5 найвищих посад в установі. Це люди, які просто не могли бути поза системою, через них проводилися ті чи інші рішення, вигідні Януковичу та його оточенню. Наприклад, в МВС лише 0,5% з 200 тисяч працівників підлягають звільненню.

Однак, через ЗМІ, які належать холдингам Курченка, Льовочкіна, Фірташа, було подано дуже багато інформації, яка спотворює нашу роботу. Таким чином, Венеціанську комісію, перед тим, як вона мала робити проміжний висновок, налякали, що мова йде про заборону доступу до держслужби для 1 мільйона людей. Це не так. У нас загалом 800 тисяч державних службовців, які підлягають перевірці.

Показово, що жоден український канал не міг дозволити відрядити знімальну групу на засідання Венеціанської комісії, в яких ми брали участь. А журналісти "Інтера" нас там чекали. Кожного разу вони запитують мене "Чому люстрація провалилася?". Таке питання апріорі нівелює будь-яку відповідь й спотворює правові процедури, які насправді відбуваються. Насправді процедура люстрації, яка є в Україні, занадто лояльна. Це зауважили навіть експерти Венеціанської комісії.

татьяна козаченко

Українська делегація у Венеціанській комісії

- В яких нормах виявляється її м'якість?

- Не йдеться про будь-яке розслідування, і як наслідок про адміністративну чи кримінальну відповідальність. Людина, яка чітко підпадає під критерії Закону, лише втрачає право доступу до державної служби. Тимчасово - протягом дії Закону. Він діє десять років, при тому, що вже минув майже рік.

Не просто відповідати на звернення, чи підпадає людина під звільнення, тому що ми не маємо доступу до особових справ, не знаємо, в який період вона працювала, а таких звернень сотні. Для того, щоб відповісти на всі ці звернення, нам у свою чергу необхідно зробити тисячі запитів. Це трата часу і гальмування роботи. Адже ми хотіли проводити роботу системно, щоб чиновники, які підпадають під Закон, не могли сховатися. Саме тому, ми формуємо повну базу посад, з 2010 по 2014 рік, за якою можна буде відслідкувати кожного високопосадовця.

- Наскільки вони реально можуть сховатися?

- Наша держава дуже повільно автоматизується. У нас відсутня належна комунікація між державними органами та система уніфікації інформації. Наприклад, якщо я роблю запит в ГПУ, чи працює у них конкретна особа, то центральний апарат ГПУ повинен зробити 27 відповідних запитів - до прокуратур всіх адміністративно-територіальних одиниць. Тож якщо одну особу відправили в запас, а потім перевели у день запиту в інший регіон, то її можна шукати роками.

ЗАКОН ЗАВАЖАЄ "ОПОЗИЦІЙНОМУ БЛОКУ" БУТИ У ВИКОНАВЧІЙ ВЛАДІ

- Яким чином збираєтеся ловити таких втікачів?

- Зараз ми створюємо власну базу. По деяких структурах вже маємо повну картину: хто, коли і який проміжок часу займав вищі посади. Коли я почала систематизацію даних, то побачила в абсолютних цифрах те, що раніше просто розуміла. Чітко видно, як різко й тотально відбулася заміна вищих чиновників після приходу до влади Януковича. Прізвища не мають значення - по датах чітко видно, що на конкретній посаді було призначено нову особу в рамках періоду узурпації Януковичем влади.

У цьому плані на наше прохання в рамках виконання Доручення Уряду, МВС надає всю необхідну нам інформацію. Вони також створили спеціальне управління з очищення влади.

- Однак ще недавно Ви називали МВС серед тих структур, які найбільше чинять опір люстрації…

- Щодо надання інформації ми не маємо жодних зауважень до МВС. Однак з іншої позиції вони дійсно спотворюють закон. Центральний апарат МВС має багато департаментів, які керують відповідним напрямком роботи міністерства по всій країні. Та міністерство зайняло цікаву позицію: у 2014 році змінили положення департаментів, за якими вони перестали бути самостійними структурними підрозділами. Нібито лишилося тільки два самостійних підрозділи: ДАІ та Державна служба охорони. А оскільки керівники інших підрозділів не є самостійними, значить вони не підпадають під люстрацію. У тому числі, керівники Головного слідчого управління. Таким чином, міністерство фактично рятує керівників міліції, які могли бути задіяні у злочинах під час Євромайдану.

- Органи прокуратури й ДФС чинять саботаж за схожим принципом?

- Прокуратура також порушує Закон. Наприклад, в судах вони отримують індульгенції за конкретними рішеннями, яких навіть немає в судових реєстрах. Ці рішення, звісно, потім не оскаржуються в апеляційному порядку. Але ми виявляємо такі випадки й самі подаємо на них апеляційні скарги.

Державна фіскальна служба взагалі не визнає частини Закону. Перевірці підлягають органи, які формували та реалізовували державну податкову та митну політику, але ДФС стверджує, що вона лише зараз починає формувати таку політику, а раніше (начебто) не мала права цього робити.

- Як плануєте виводити їх на "чисту воду"?

- Керівництво уряду дуже підтримує процедуру люстрації і добре розуміє, що відбувається. Зараз ми виконуємо завдання Кабміну про надання фактів намагання уникнення люстрації по кожному органу державної влади. Тому думаю, що цю проблему буде вирішено на рівні уряду.

- Крім цих трьох структур, хто ще чинить опір вашій роботі?

- Незважаючи на те, що дія Закону поширюється на вузьке коло осіб, з їхнього боку чиниться потужний спротив. Люстрацію не люблять всі вищі державні посадовці. Вони підкуповують суддів, намагаються домовитися, переховуються. Але їм все важче лишатися на своїх посадах.

Найбільше мене дратує аргумент, що їх не можна звільняти, бо вони, бачте, професіонали і їх ніким замінити. Тоді чому ж вони довели країну до такого стану?

- Де гарантія, що на їхнє місце прийдуть люди, які дійсно мислять інакше?

- Люстрація не ставить питання відбору кадрів. Однак, це не привід залишати на посадах тих, хто довів країну до жебрацького стану. Тому я прошу всіх, хто ставить подібні питання, долучатися до роботи з очищення влади і робити все можливе для того, щоб люди, які приходять на заміну звільненим чиновникам, відповідали нашим сподіванням.

Сьогодні очищення влади відбувається не завдяки державній службі, а дякуючи громадянам. Вперше в історії нашої держави посадовець височенного рівня пішов зі своєї посади деюре за власним бажанням, а дефакто - на вимогу суспільства. Я говорю про екс-генпрокурора Ярему. Таким же шляхом зняли голову ДФС Ігоря Білоуса. Та його призначили головою Фонду державного майна. І саботувати саму люстрацію все важче, бо владі потрібно бути публічною, бо необхідно зважати на міжнародну спільноту і відповідати вимогам суспільства.

Крім того, реваншисти зараз вкрай хочуть повернутися до виконавчої влади. "Опозиційному блоку" недостатньо бути в парламенті. Щоб мати доступ до державного бюджету їм потрібно бути у виконавчій владі. А Закон про очищення влади їм заважає, тож він працює.

Коли говорять, що очищення не відбувається, це не так. Мало того, воно почало відбуватися саме собою. Більшість керівників силових структур звільнилися за власним бажанням за кілька днів після втечі Януковича або перед тим, як Закон "Про очищення влади" мав вступити в дію.

В УКРАЇНІ ДОСІ НЕ СТВОРЕНО ЗАГАЛЬНИЙ ЛЮСТРАЦІЙНИЙ ОРГАН, БО ЙОГО РОБОТА БУЛА Б ЗАБЛОКОВАНА

- На сьогодні майже тисяча "люстрованих" чиновників оскаржують своє звільнення. Ви задіяні в цьому процесі?

- Так, але тут інша проблема. Суди відмовляються чинити правосуддя. Вони зупиняють всі справи, поки Конституційний суд не розгляне подання щодо законності деяких положень закону. Це нонсенс!

- Тобто ситуацію погіршує те, що Закон "Про відновлення довіри до судової системи" не працює?

- Не можна сказати про це так категорично. Приймаючи цей Закон, ми показали, що чекаємо від судової системи самоочищення. Було розформовано Вищу раду юстиції та Вищу кваліфікаційну комісію суддів, що були сформовані за часів Януковича, звільнено всіх голів судів з їх адміністративних посад й надано можливість суддям самостійно обрати нового голову. Та в 90% випадків обрано тих самих голів. Тобто, суддям дуже зручно працювати у старому режимі. Мало того, на з'їзді суддів було прийнято рішення подати Закон "Про очищення влади" на розгляд у Конституційний суд, до того, як Закон було схвалено парламентом.

Однак позитивний ефект від Закону є. По-перше, деякі суди своїх голів все ж поміняли. Та головне - всі вищі суди обрали нових керівників. А це значить, що система почала ламатися. Була створена Тимчасова спеціальна комісія по перевірці репресивних судових рішень, винесених під час Євромайдану. В комісії проводиться розгляд цих рішень і підготовка документів для розгляду у ВРЮ. Склад комісії це фахівці - демократичні і порядні.

- Як далі очищувати суди? Поширювати на них дію Закону "Про очищення влади"?

- Я не бачу в Україні потрібного рівня політичної волі для зміни судової гілки влади. Тому наразі потрібно робити все, що можемо.

У нас досі не створений орган, який би проводив перевірку реалізації Закону "Про очищення влади". Ми розуміли, що якщо створити загальний люстраційний орган зараз, вірогідність того, що він запрацює, дуже мала: його формування так само могло б бути заблоковано, як діяльність Вищої ради юстиції. По-друге, були величезні ризики, що туди підуть пролобійовані люди, які цю процедуру, просто захоронять. І останнє: на отримання такого органу в бюджеті немає коштів.

Тобто наше головне завдання - шукати ресурси та вдосконалити систему створення люстраційного органу. Зараз теж не найкращий час для його формування, але вибору немає. Нам треба рухатися вперед.

- Коли такий орган може бути створений?

- Є гарна ідея створити люстраційний орган в рамках проведення децентралізації. Щоб кожна установа, яка призначає чи звільняє особу, могла перевіряти всіх своїх працівників. Керівника перевіряє той, хто його призначає. Таким чином, дотримуватиметься і вертикаль, і порядок очищення. Це забезпечить масовість очищення, бо один орган 800 тисяч людей перевірятиме роками.

В Європі були вражені, коли ми з ними поділилися ідеєю децентралізації. Відмітили, що це нове віяння. Однак наголосили, що загальний орган таки має бути створений для додаткового контролю. Також західні експерти вважають, що він повинен мати більш широкі повноваження, ніж ті, що прописані в Законі. Вирішено, що у створенні цього органу братимуть участь дві гілки влади: призначатиме кандидатури Кабмін, але після узгодження з профільним комітетом Верховної Ради.

Тож як тільки приймуть зміни до Закону, ми матимемо шанс створити спеціальну установу, яка займатиметься люстрацією. Поки в парламенті ще не відбулося навіть першого читання цих змін, отже ми навіть не можемо проводити обговорення з цього приводу. Я маю величезну надію, що їх приймуть до вересня.

- Міністр юстиції заявив, що процес люстрації має завершитися до кінця 2016 року. Якщо досі не створено спеціального органу, чи встигне Україна пройти цей шлях за півтора роки, що лишилися?

- Відповідно до календарного плану Кабінету Міністрів України (КМУ) перевірка проводиться з грудня 2014 по грудень 2016-го. За цей час мають бути перевірені чиновники діючих органів влади. Далі ж мають перевірятися лише претенденти на посади, щоб не повернулися прибічники старого режиму, які тимчасово пішли, злякавшись Закону.

ВНАСЛІДОК СКАНДАЛУ З ОБШУКОМ У МЕНЕ ВДОМА БУЛО ЗВІЛЬНЕНО ТРОЄ ЧИНОВНИКІВ, ЯКІ ПІДПАДАЛИ ПІД ЛЮСТРАЦІЮ

- Обшук у Вашій квартирі і на робочому місці, проведений у травні у зв'язку з викриттям Вами листа-підробки колишньої заступниці голови ДФС, викликав справжній скандал. Як сьогодні його оцінюєте?

- Ми зробили ситуацію з Ігнатенко публічною, щоб показати, що Мінюст до цього не причетний. Після того, коли ми подали заяву до МВС про порушення кримінального провадження по факту підробки листа Мінюсту за підписом Заступника міністра юстиції, два місяці не було проведено жодних слідчих дій. А згодом першою слідчою дією в цій справі були обшуки в мене та мого заступника Дмитра Димова. Тож висновки напрошуються однозначні. При чому, проводило обшук Головне слідче управління МВС, яке на той час очолював Віталій Сакал - людина, яка сама підпадає під люстрацію. Нагадаю, поки ми з Дмитром в часи Євромайдану практично не виходили зі слідчих ізоляторів, допомагаючи незаконно затриманим протестувальникам, ці репресивні заходи чинилися під керівництвом Сакала.

- Вважаєте справу Ігнатенко істинною причиною процесуальних дій чи лише приводом?

- Ці два питання не є взаємовиключні: був той обшук помстою чи промахом з боку міліції. Коли мені ламали двері, я гадки не мала, у зв'язку з чим до мене прийшли.

Наступне, що ми зробили після обшуків, запропонували пройти перевірку на "Поліграфі". Я та всі працівники департаменту, на яких вказало Головне слідче управління МВС, пройшли цю перевірку. При тому, ми дозволили ставити будь-які питання, що стосується нашого перебування на державній службі.

татьяна козаченко

- На якому етапі справа Ігнатенко зараз?

- Ми співпрацюємо з МВС. Цього тижня має бути загальна нарада. Я сподіваюся, що вони доведуть цю роботу до кінця.

Внаслідок цього скандалу було звільнено троє високопосадовців: Сакала, Ігнатенко і ще одну працівницю податкової, у справі якої було виявлено схожого фейкового листа. В нас популярний жарт, що якби схожі обшуки проводили кожного третього дня, то протягом року було б звільнено тисячу осіб, які підпадають під люстрацію.

Але тут важливо інше: це однозначний сигнал, що Закон не вдасться обійти. Тому і в цьому скандалі ми бачимо лише позитивний момент.

- Як відреагували Ваші колишні колеги, адвокати, на цей скандал?

- Під час обшуку завжди мають бути присутні адвокати й свідки. Двері мені почали ламати о 7 годині ранку, в цей час я не змогла відразу додзвонитися до жодного зі своїх адвокатів. Тому вирішила, що зроблю на Фейсбуку пост. Після мого запису впродовж кількох хвилин мене набрали аж четверо моїх друзів-адвокатів і сказали, що вже їдуть. Вони виявили, що люди, які вимагали відчинити двері, взагалі не уповноважені проводити обшук. Бо ухвала була видана на іншого слідчого. Тож їх змусили викликати слідчого, який і мав проводити обшук. Тобто якби не мої друзі-адвокати обшук у моєму помешканні провели б незаконно і не відомо, чим би все завершилося.

Із свого боку ми максимально готові сприяти слідству. Так, ми самі виявили готовність пройти поліграф. Проводили поліграфічне дослідження співробітники МВС, я пройшла першою та ті члени департаменту, які були вказані співробітниками МВС. Питання стосувалися будь-яких дій на державній службі, в тому числі про те, чи пропонували або чи отримували особисто хабарі, особисті блага та інше. На Вашу думку скільки посадовців готові пройти поліграф з таким переліком запитань?

- Не сумуєте за адвокатською роботою?

- Адвокатська практика дає свободу: я сама визначаю свій робочий час та партнерів по роботі, клієнтів. Зараз я в ролі державного чиновника обмежена в цьому. Та знаю, що не маючи особливих повноважень, я все одно є фільтром контролю у своїй галузі.

У цій ситуації я думаю про інше: мені як адвокату нікуди повертатися. Я не хочу знову йти у наші суди й працювати з нинішньою прокуратурою та міліцією. Тому поки я не досягну тих результатів, які планую, іншого шляху навіть не розглядаю. Спершу відбудеться очищення держслужби, а потім реформування. Сподіваюсь, прийде час і порядок коли я зможу повернутися до адвокатури.


Ольга Скороход, Цензор.НЕТ

Фото надані Тетяною Козаченко

TUVwMlVtcDBSMEl3V1V4U1owNURkekJaWWxGMVRrZFFUSGt2VVc1MFF6Y3dXWHBSY3psRGQwbE9RMmd3VEhKUmRuUkhRVEJNTjFKb1pFTXJNRXhTT0RCS2NsRjJkRU16TUV4RVVtZzVRekV3VEROUmRYUkRLMHg1TDFGMU9VZFBNRmxJVW1kMFIwRXdURVJTYUhSRE5EQlpPVGd3V1VoUmMwNURPVEJNY2xKb2RFTTBNRXhvT0RCS2VsRjFUa001TUZrM1VtZGtSME5tVGtkSU1FeHFVWFprUXlzd1RFeFJkbVJETkRCTWJ6MD0=
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
   
 
 
 вверх