EN|RU|UK
  248  0

 РЕФОРМА ЗАКОНУ ПРО ВИБОРИ РОЗЧАРОВУЄ ТАК САМО, ЯК І ВИБОРИ МИНУЛОЇ ОСЕНІ (KYIVPOST)

РЕФОРМА ЗАКОНУ ПРО ВИБОРИ РОЗЧАРОВУЄ ТАК САМО, ЯК І ВИБОРИ МИНУЛОЇ ОСЕНІ (KYIVPOST)

Відновлення довіри можливе не зважаючи на політичну поляризацію в Україні, але процес реформи повинен базуватись на трьох принципах – інклюзивності, прозорості та підзвітності.

​ Президент України Віктор Янукович продемонстрував лідерські якості минулого листопада, коли він створив робочу групу для виправлення численних недоліків виборчого закону України.

Місцеві вибори, які відбулись минулої осені, стали величезним розчаруванням для багатьох позапартійних спостерігачів за виборами, які сподівались, що погані вибори в Україні відійшли у минуле. Нажаль, після трьох місяців зусиль щодо реформи законодавства, ініціатива президента розчаровує так само.

Найважливіше, що може зробити ця робоча група, це переконати українців всіх політичних кольорів в тому, що майбутні вибори будуть чесними.

А це означає збереження елементів попереднього закону, які сприяли кільком рокам демократичних виборів в Україні, вирішивши при цьому проблеми, що виникли минулої осені. Так само важливо змусити всі партії повірити у те, що цей процес веде до необхідних змін.

Відкрито справедливий процес розробки зробив би багато для того, щоб нівелювати звинувачення в тому, що політична вигода відігравала провідну роль під час сезону виборів минулої осені, який завершився голосуванням, яке, на думку багатьох груп, що заслуговують на довіру, не відповідало демократичним стандартам.

Занепокоєння щодо політизації місцевих виборів можна було побачити по коментарям кожної з неупереджених груп спостерігачів за виборами, включаючи Європейський Союз, Національний демократичний інститут, ОПОРУ та Комітет виборців України, а також інших. Відновлення довіри можливе не зважаючи на політичну поляризацію в Україні, але процес реформи повинен базуватись на трьох принципах – інклюзивності, прозорості та підзвітності.

Інклюзивність означає, що кожен, хто має значні ставки на результати виборів, повинен брати участь у розробці закону. Серед іншого це великі опозиційні партії, присутні в парламенті та за його межами, а також організації громадянського суспільства.

Прозорість і підзвітність вимагають, щоб виборча реформа була доступною для звичайних громадян. Для цього також необхідно брати до уваги вклад великих учасників виборів у проект закону, який зрештою буде розроблено.

Нажаль, поточна робоча група не задовольняє ці три принципи.

Уряд, який в односторонньому порядку сформував дану комісію з розробки проекту закону про вибори, не хотів бачити в ній великі опозиційні партії або позапартійні громадянські організації.

Хоча деякі члени опозиції та представники громадянського суспільства були включені до неї під час пізніших засідань робочої групи, їхня запізніла участь не замінює повноцінної участі. Крім того, робоча група залишається переважно провладним органом.

Що стосується прозорості, дебатів, обговорення і розробки проекту, які є основними функціями групи, то вони відбуваються за закритими дверима, причому їхні учасники не мають можливості приймати реальні рішення.

Після першого засідання, тим, хто брав у ньому участь, сказали, що президент прийматиме всі рішення щодо нового закону, і що його базова структура вже була визначена та не підлягає обговоренню.

Члени групи також дізнались, що вони не можуть пропонувати теми для обговорення, або отримувати інформацію про те, як обираються теми. На розгляд не було продано жодного проекту, а також не було надано жодних пояснень щодо того, яким чином коментарі групи інтегруються в процес розробки закону.

Крім того, процес роботи групи, який спочатку мав тривати до вересня, було раптово припинено.

22 лютого голова робочої групи Міністр юстиції Олександр Лавринович оголосив, що група закінчує свою роботу і невдовзі подасть до парламенту проект законодавства.

В інтерв’ю «Вашингтон Пост» 30 січня Янукович пообіцяв, що він дотримається свого наміру залучити до процесу реформи міжнародних та внутрішніх експертів, що з радістю вітали НДІ та інші. Але, схоже на те, що його обіцянка залишилась непочутою.

То що ж можна зробити, щоб врятувати процес реформи?

Як мінімум, будь-який процес розробки проекту закону про вибори повинен включати представників всіх основних партій і блоків, які беруть участь у виборах, а також представників громадянського суспільства.

І хоча робота групи згортається, у Януковича є ще одна можливість проявити своє лідерство у цьому відношенні. Необхідно передбачити час для робочої групи, включаючи учасників від громадянського суспільства на останніх засіданнях, щоб ретельно вивчити повний проект будь-якого законодавства.

Наступним кроком має стати представлення цього проекту для всенародного обговорення та коментарів, що стане сигналом про ще більшу зацікавленість президента у прозорості, інклюзивності і чесності.

Зрештою, успіх реформи виборчого законодавства залежатиме як від довіри до нього народу, так і від його технічних достоїнств.

Конкуруючі кандидати і партії повинні вірити, що правила є справедливими, і що вони застосовуються збалансовано. А громадяни повинні вірити, що їхні голоси буде враховано.

Зважаючи на сумніви, висловлені стількома спостерігачами щодо місцевих виборів минулої осені, громадяни України заслуговують на процес виборчої реформи, якому вони зможуть довіряти.

Крістіна Вілфор, директор українського представництва Національного демократичного інституту.

Источник: Kyivpost
VEhrdlVYSTVRemt3V1ZCUmRYUkRLekJNVEZGMVRrZElUSGt2VVhOMFIwd3dURWhSZG5SSFFUQlpkRGd3VEM5UmRuUkROekJNYWxKbmRFTTBNRXh5VVhOQlBUMD0=
Комментировать
Сортировать:
в виде дерева
по дате
по имени пользователя
по рейтингу
 
 
 
 
 
 вверх